نمایشگاه «از فرش تا عرش» شامل آثار فاخر اسلامی ایرانی با حضور سرکنسول ایران در استانبول در این شهر افتتاح شد؛ نمایشگاهی که آثار متنوع عصر صفوی را با دقیق‌ترین جزئیات احیا کرده است.
کد خبر: ۸۱۵۲۸۹

به گزارش فارس، نمایشگاه «از فرش تا عرش» در فضایی بالغ بر 2800 مترمربع در مرکز فرهنگی «جمال رشید ری» استانبول افتتاح شد.

افتتاحیه این نمایشگاه با حضور محسن مرتضایی‌فر سرکنسول ایران در استانبول، عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی ایران در استانبول، «رمزی گور» بزرگ‌ترین مجموعه‌دار نامه‌ها و دستورات سلاطین عثمانی در ترکیه و «زین‌العابدین اردم» بزرگ‌ترین مجموعه‌دار انگشتر چپ‌نویس (مُهر خاتم) همراه بود.

نمایشگاه بخش اصلی و پنج بخش جانبی دارد که بخش اصلی آثار قلمکاری در خوشنویسی را شامل می‌شود، آثاری که احیای شیوه قلمکاری عصر صفوی در ابعاد بسیار بزرگ روی بوم است.

در این مراسم، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: ما با ترکیه دین و زبان مشترک داریم و روابط بسیاری در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی. همچنین در زمینه فرهنگی نیز نمایشگاه «از فرش تا عرش» می‌تواند زمینه ارتقای فعالیت‌های فرهنگی هنری را فراهم آورد.

مرتضایی‌فر با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی ایران و عثمانی افزود: در تاریخ آمده که در دربار پادشاه عثمانی شعر فارسی می‌‌خوانده‌اند و در دربار پادشاه ایران، زبان ترکی صحبت می‌شده است. این نمایشگاه، برخی اشتراکات فرهنگی دو ملت را نشان می‌دهد. او با اشاره به آثار حاضر در نمایشگاه که همگی منعکس‌کننده هنر عصر صفویه است، افزود: اصفهان بخشی از فرهنگ مشترک ما و ترکیه است و همانند مساجد و آثار تاریخی آن در استانبول نیز وجود دارد. شاید نمایشگاه «از فرش تا عرش» برخی دوستان ترکیه‌ای را برای سفر به اصفهان ترغیب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها