فدراسیون فوتبال تجمع بازیکنان راه‌آهن را بی‌پاسخ گذاشت

معادلات پیچیده پس از حکم جنجالی

رای جنجالی کمیته استیناف مبنی بر سقوط تیم راه‌آهن به لیگ دسته اول و بازگشت پیکان به لیگ برتر، روز‌های پرحاشیه‌ای را برای اهالی فدراسیون رقم خواهد زد.
کد خبر: ۸۱۳۱۴۵

راه‌آهن، تیمی که در اواسط نیم فصل دوم از مارتین موتونبا بازیکن سوئدی ـ اوگاندایی در ترکیب خود استفاده کرده بود، به این دلیل که این بازیکن پس از فسخ قرارداد با تیم قبلی‌اش (اوردو اسپور)، برای این تیم به میدان رفته بود، 9 امتیاز خود را از دست داد تا با 3 بر صفر شدن پنج بازی این تیم مقابل سایپا، پرسپولیس، استقلال خوزستان، نفت مسجد سلیمان و پیکان، به عنوان تیم قعرنشین جدول، راهی لیگ دسته اول شود. در این میان تنها تیمی که از حکم استیناف منتفع شد، پیکان، شاکی پرونده بود که از سقوط به لیگ دسته اول رهایی یافت و به جای راه‌آهن در لیگ برتر باقی ماند.

به‌دنبال این حکم، دیروز حدود 11 نفر از بازیکنان راه‌آهن مقابل سازمان لیگ تجمع کردند تا نسبت به رای صادره از سوی کمیته‌ استیناف اعتراض کنند. آنها در شرایطی قصد داشتند رای کمیته استیناف را غیرعادلانه‌ بدانند که باشگاه راه‌آهن این روزها مالک، هیات مدیره و تشکیلات مشخصی ندارد تا از حق این تیم دفاع کنند. بهادر عبدی یکی از بازیکنان معترض راه‌آهن در واکنش به رای صادره گفت: ما در این‌جا جمع شده‌ایم تا نسبت به رای صادره از سوی کمیته‌ استیناف اعتراض کنیم. ما برای نگه داشتن راه‌آهن در لیگ برتر از جان و دل مایه گذاشتیم و زحمت کشیدیم و توانستیم نتیجه‌ بازی را درون زمین رقم بزنیم، ولی متاسفانه در بیرون از زمین کاری کردند که به لیگ یک سقوط کنیم.

دیروز گرچه خبرنگاران به‌دنبال پاسخ روشنی از سوی اهالی فدراسیون فوتبال بودند، اما آنچه از قول غلامرضا بهروان رئیس کمیته مسابقات و علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال در خبرگزاری‌ها نقل شد این بود که هنوز جزئیات حکم کمیته استیناف به دست آنها نرسیده است. کفاشیان در تنها مصاحبه‌ای که پیرامون رای کمیته استیناف داشت، گفت: رای کمیته استیناف دوشنبه شب صادر شد و باید دید مفاد این مساله چیست. اصلا ممکن است راه‌آهن دوباره به این رای اعتراض کند و مدارکی ارائه بدهد که دوباره بخواهند به این مساله رسیدگی کنند. به هر حال باید نظرات را ببینیم و پس از آن تصمیم بگیریم. کفاشیان در مورد این‌که تیم راه‌آهن متعلق به دادستانی است و با این رای نمی‌ترسد که قوه قضاییه نسبت به فدراسیون فوتبال موضع بگیرد، گفت: کسانی که رای را صادر کردند، خود جزو قضات هستند. برای قاضی هم فرقی نمی‌کند رای را برای چه کسی صادر می‌کند. به هر حال کمیته استیناف در مورد این مساله تصمیم گرفته و ما هم حالا باید رای کلی را ببینیم تا پس از آن در مورد آن کلی تصمیم بگیریم.

آنچه مسلم است تخلف مارتین موتونبا محرز شده، اما بحث اصلی بر سر این است که راه‌آهن در جریان این تخلف بوده یا خیر. طبق رایی که چندی پیش کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال صادر کرد راه‌آهنی‌ها در جریان ایراد موجود در برگه تسویه حساب موتونبا نبودند و به همین خاطر هم در رای خود فقط این بازیکن را با محرومیت و جریمه نقدی روبه‌رو کردند اما کمیته استیناف دلالت بر کوتاهی مسئولان باشگاه راه آهن و آگاهی آنها از این تخلف دارد.

درخواست کرمانی‌ها

به دردسرهای فدراسیون فوتبال برای رسیدگی به شکایات مربوط به حکم کمیته استیناف باید درخواست باشگاه مس کرمان را هم اضافه کرد. مسی‌ها که در دیدار پلی آف صعود به لیگ برتر مغلوب استقلال خوزستان شدند، حالا مدعی هستند که باتوجه به حکم کمیته استیناف باید دیدار پلی آف هم تکرار شود. اکبر میثاقیان، سرمربی مس کرمان درباره رای صادر شده از سوی کمیته‌ استیناف مبنی بر حضور پیکان در لیگ برتر و سقوط راه‌آهن به لیگ دسته یک گفت: اگر رای صادر شده به گونه‌ای باشد که تمام بازی‌های راه‌آهن که از موتومبا استفاده کرده است 3 بر صفر شود و پیکان در رتبه چهاردهم لیگ برتر قرار گیرد و قطعا باید در پلی‌آف با تیم ما بازی کند. وی ا‌دا‌مه‌ داد: اگر می‌خواهند قانونی را اجرا کنند نمی‌شود که فقط بخش‌هایی از آن را اجرا کنند. نتیجه بازی مس و استقلال خوزستان با توجه به این رای ابطال شده و مس باید با تیمی که به پلی‌آف می‌رسد بازی کند. قطعا بازیکنان ما آماده انجام این بازی هستند، چرا که حدود سه هفته‌ یا چهار هفته‌ از آخرین بازی ما در پلی‌آف می گذرد و در فرصت کمی می‌توانیم تیم را آماده کنیم.

درخصوص این ابهام رئیس کمیته استیناف فدراسیون فوتبال هم توضیحاتی داد که نوع خودش جالب است. علیرضا صالحی گفت: وظیفه کمیته استیناف رسیدگی به این پرونده و صدور رای طبق مدارک و قوانین موجود بود اما این‌که وضعیت پیکان چه می‌شود، باید مسئولان سازمان لیگ درخصوص این تیم اظهارنظر و اعلام کنند که این تیم در لیگ برتر می‌ماند و یا باید در بازی پلی‌آف به میدان برود.

بلافاصله پس از صدور حکم کمیته استیناف، مدیرعامل پیکان در گفت‌وگویی عنوان کرد چون تنها شکایت این پرونده مربوط به باشگاه پیکان است، نتیجه دیگر بازی‌هایی که راه‌آهن با موتونبا به میدان رفته تغییر نخواهد کرد. صالحی با تکذیب این ادعا گفت: استفاده از بازیکن غیر مجاز به ماده ۶۸ باز می‌گردد که باشگاه معترض باید تا دو ساعت بعد از مسابقه به این مساله اعتراض کند اما این پرونده مشمول ماده ۷۴ است که به جعل اسناد و تقلب در گواهی باز می‌گردد، پس همه دیدارهایی که این بازیکن در آن به میدان رفته، باید سه بر صفر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها