قرار است مشهد 2 سال دیگر پایتخت فرهنگی جهان اسلام شود

برنامه‌ریزی برای مشهد ۲۰۱۷

در حالی ‌که شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 معرفی شده است، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای عالی سیاستگذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام، مشهد ۲۰۱۷، این امر را فرصتی برای تبادل آرا و تجربیات، شناساندن آداب و رسوم و فرهنگ ایران اسلامی و تقویت تعامل با دنیای بیرون از جهان اسلام دانست.
کد خبر: ۸۱۲۳۹۸

به گزارش جا‌م‌جم، علی جنتی در این جلسه که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این‌که مشهد با توجه به برخورداری از مفاخر و شخصیت‌های بزرگ فرهنگی، شایستگی معرفی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را دارد، عنوان کرد: معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصتی برای نوسازی و بازسازی این شهر است تا به ظاهر آن نیز پرداخته شود و امکانات لازم برای پذیرایی از زائران فراهم آید.

به گفته او، در مشهد گنجینه‌های عظیم فرهنگی از جمله آرامگاه شاعر بزرگ ایران نظیر فردوسی و کتابخانه عظیم آستان قدس رضوی وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت برای معرفی شایستگی‌های مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بهره برد.

او با اشاره به الگو قرار دادن اصفهان در سال ۲۰۰۶ که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، افزود: دست‌اندرکاران در مشهد باید سعی کنند از تجربه اصفهان در چیدمان عوامل فرهنگی، عمرانی و شهری در پروژه مزبور بهره گیرند.

جنتی از پرداختن به نحوه تامین بودجه پروژه مشهد ۲۰۱۷ غافل نشد و در این‌باره عنوان کرد: پس از تعیین دورنمای کار و پروژه‌های مختلف در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی و... و میزان هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی و دولت، جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد تا ردیف مشخصی در بودجه دو سال آینده به همین منظور مشخص شود.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان این‌که وجود حرم مطهر رضوی در مشهد ظرفیت‌های بالقوه فرهنگی است، گفت: باید با محوریت قرار دادن قرآن و عترت وحدت در جهان اسلام را استحکام بخشیم.

به باور او، در این شرایط که تکفیری‌ها و تفرقه‌انگیزان به دنبال از بین بردن اسلام هستند، بهترین فرصت برای گسترش تفکرات دینی با محوریت مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، اما تحقق این اهداف نیاز به تامین امکانات لازم با پشتیبانی ملی دارد.

او با تأکید بر این‌که یکی از اهداف آیسسکو (سازمان اسلامی آموزشی علمی و فرهنگی) برای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، بهسازی و نوسازی شهر است، افزود: این در حالی است که ۳۱۸ هکتار اطراف حرم مطهر بافت فرسوده است و حاشیه شهر با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت نیازمند ساماندهی است.

به گفته او، برای رفع نقایص شهر مشهد و نوسازی آن بودجه استانی کفایت نمی‌کند و به اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای پروژه‌های مربوط به مشهد ۲۰۱۷ در سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیازمندیم.

همچنین قرار است در سال 2017 اجلاس آیسسکو به میزبانی ایران و در شهر مشهد برگزار شود.

پایتخت فرهنگی جهان اسلام چگونه انتخاب می‌شود؟

انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام توسط سازمان آموزشی علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی جهان صورت می‌گیرد. این سازمان که وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است در می ‌۱۹۷۹ تأسیس شد و در رباط پایتخت مراکش مستقر است. ۵۷ کشور اسلامی از جمله ایران عضو این سازمان هستند. از سال 2005 و پس از مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان آیسسکو، پایتخت‌‌های فرهنگی جهان اسلام را تعیین می‌کند. شهر مکه به عنوان اولین پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2005 انتخاب شد. از آن سال بعد یعنی از سال 2006 قرار شد سه شهر از کشورهای آسیایی، آفریقایی و عربی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شوند. بنابراین آیسسکو جدول کاملی از پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام از سال 2005 تا 2014 ارائه کرد.

در سال 2006 اصفهان ایران، حلب سوریه، تومبوکتو مالی؛ سال 2007 فاس مراکش، تاشکند ازبکستان، طرابلس لیبی؛ سال 2008 اسکندریه مصر، لاهور پاکستان، جیبوتی جمهوری جیبوتی؛ سال 2009 قیروان تونس، کوالالامپور مالزی، باکو جمهوری آذربایجان؛ در سال 2010 شهرهای تریم یمن، دوشنبه تاجیکستان و مورونی کومور به عنوان پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام بود. این عنوان در سال 2012 به شهرهای نجف‌اشرف، داکای بنگلادش و نیامی نیجر رسید و برای سال 2013 میلادی در کنار غزنی افغانستان، طرابلس لبنان و شهر کانو در نیجریه نیز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها