روی کین پس از مدتها حرفهای دوپهلو زدن و کشمکش های پنهانی با باشگاه منچستریونایتد، سرانجام از این باشگاه رفت و به این ترتیب اولدترافورد یکی از محورهای کلیدی خود در 12سال اخیر را از دست داد.
کد خبر: ۸۱۲۰۶

روی کین سالهایی پر از خاطره و فراز و نشیب و سراسر افتخار را در منچستریونایتد طی کرد و نامش به عنوان یکی از بازیکنان برتر تاریخ این باشگاه ماندگار خواهد بود.
روی در 34سالگی در حالی با باشگاه خود برای کناره گیری به توافق رسید که قراردادش تا پایان فصل جاری اعتبار دارد. حالا این بازیکن ایرلندی عصبی مزاج و گاه جنجالی ، فرصت دارد تا باشگاه جدیدش را انتخاب کند، هر چند زمان زیادی تا بازنشستگی از فوتبال ندارد.
روی کین پیش از این گفته بود انتظار تمدید قرارداد با باشگاه منچستریونایتد را ندارد. او ماه پیش در مصاحبه با تلویزیون منچستریونایتد، از تیمش انتقاد کرد؛ هر چند این مصاحبه هرگز از تلویزیون پخش نشد؛ اما خبرهای آن درز کرد و همگان دریافتند که او ناراضی است.
موضعگیری کین در آن مصاحبه حاکی از آن بود که او قصد ترک اولدترافورد را داشت . مصاحبه با کین درست پس از شکست سنگین 4بر یک سرخپوشان مقابل میدلزبورو صورت گرفت.
البته کین در آن بازی حضور نداشت ؛ زیرا در 18سپتامبر در بازی مقابل لیورپول که به تساوی بدون گل انجامید، پایش شکسته بود و مجبور به استراحت طولانی شده بود.
آن بازی در آنفیلد حالا آخرین بازی روی کین در تیم منچستریونایتد محسوب می شود. روز جمعه 18نوامبر (27آبان) مایکل کندی ، نماینده روی کین ، با دیوید گیل ، مدیر اجرایی منچستریونایتد در اولدترافورد دیدار کرد و طرفین درباره جزییات کناره گیری کین از باشگاه به توافق رسیدند.
چند ساعت پس از آن باشگاه بیانیه ای رسمی انتشار داد و خبر جدایی کین از منچستریونایتد اعلام شد. نکته عجیب این که صبح همان روز کین در تمرین تیمش شرکت کرده بود و در آن تمرین بسیار با انگیزه و روحیه ظاهر شد. بعد از تمرین ، فرگوسن با شادمانی گفته بود که کین تمرین خیلی خوب انجام داده و وضع پایش بهبود یافته بود.
اما پس از اعلام کین مبنی بر کناره گیری از تیم فرگوسن و گیل هر کدام به طور جداگانه بیانیه منتشر کردند. در بیانیه آنها به اختلاف های پشت پرده کین و باشگاه اشاره ای نشده بود.

دلم تنگ خواهد شد
روی کین در بیانیه خود آورد: برایم افتخار و امتیاز بزرگی بود که بیش از 12سال عضو منچستریونایتد بودم. در دوران فوتبال در این باشگاه خوشبخت و مفتخر بودم که در کنار برخی از بهترین بازیکنان و مقابل بهترین هواداران فوتبال در جهان بازی کردم.
در تمام زندگی ام خود را مدیون مدیریت و تیم منچستریونایتد می دانم. ترک منچستریونایتد و فرگوسن ، برایم غم انگیز است. اما بر این اعتقادم که زمان آن رسیده که از باشگاه جدا شوم. بعد از سالها حضور در اینجا، دلم برای همه کسانی که در اولدترافورد هستند، تنگ خواهد شد. برای کادر مربیان ، بازیکنان ، کارکنان و هواداران منچستریونایتد بهترین موفقیت ها را آرزو می کنم.

خدمتگزاری عالی
اما واکنش فرگوسن نسبت به روی کین جالب بود. او گفت : روی کین خدمتگزاری عالی برای باشگاه بود. کین در دوره خود بهترین هافبک میانی جهان بود و نامش به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ منچستریونایتد ثبت خواهد شد.
فرگوسن ادامه داد: روی کین محور موفقیت های باشگاه در 5/12 سال گذشته بود و همه در اولدترافورد آرزو می کنند او در بقیه دوران فوتبالش نیز خوب ظاهر شود و بعد از آن هم فردی موفق بماند. حرفهای دیوید گیل ، مدیر اجرایی منچستریونایتد هم قابل تامل است.
او گفت : روی ، بازیکنی برجسته و شاخص طی یک دهه در باشگاه بود. فداکاری ، استعداد و رهبری اش ویژگی هایی بود که او را به یکی از بزرگ ترین بازیکنان تبدیل کرد. برایش موفقیت آرزو می کنیم.

ادامه فوتبال به جای بازنشستگی
در بیانیه باشگاه منچستریونایتد آمده است : توافق بین روی کین و باشگاه به کین اجازه می دهد قرارداد بلندمدتی را با باشگاهی دیگر امضا کند که به موجب آن حرفه فوتبالش به مخاطره نخواهد افتاد.
باشگاه از روی کین به خاطر کمکهای موثرش در سالیان خدمت ، قدردانی می کند. در بیانیه پیشنهاد شده که کین به جای باز نشستگی ، فوتبالش را در تیمی دیگر ادامه دهد و با باشگاه مورد علاقه اش ، قرارداد امضا کند.
گفته می شود روی کین علاقه مند است به تیم سلتیک گلاسکو ملحق شود. گوردون استراچان ، سرمربی سلتیک در آغاز فصل جاری فوتبال گفته بود. چون کین با باشگاه دیگری قرارداد دارد، نمی خواهد با او وارد گفتگو شود.
اما حالا وضع فرق کرده است. اما در محافل فوتبال این نظریه هم مطرح است که شاید روی کین در اندیشه مربیگری تیم ملی کشورش ، یعنی جمهوری ایرلند باشد.
کین 66بار برای ایرلند بازی کرد. اما یک ماه پیش به طور رسمی خود را از تیم ملی بازنشسته کرد. مقامهای اتحادیه فوتبال ایرلند، در خصوص احتمال مربیگری کین در تیم ملی سکوت اختیار کردند و حرفی نزدند. اما زمان ، همه مسائل را روشن خواهد کرد.

کین ، صدای فرگوسن
روی کین و فرگوسن طی سالیان طولانی حضور در اولدترافورد، اغلب میانه خوبی با هم داشتند.
حتی زمانی چنان با یکدیگر صمیمی شده بودند که کین ، سخنگوی مربی اش در زمین بود. اما در مسابقه های پیش فصل امسال ، اختلاف ها بین این 2نفر خود را نشان داد و آن زمانی بود که منچستریونایتد به اردویی در پرتغال رفت و بازیکنان اجازه یافتند تا به همراه همسر خود در اردو حضور یابند.
روی کین برنامه تمرین و اردو را به انتقاد گرفت و فرگوسن را مقصر قلمداد کرد. البته اول بار نبود که او با یک مربی اختلاف پیدا می کرد. پیش از جام جهانی 2002در اردوی تیم ملی ایرلند، کین علیه مک کارتی ، مربی ایرلند بشدت موضع گرفت و طوفانی به پا کرد که به اخراجش از تیم منجر شد و یکراست به ایرلند بازگشت.
تا زمانی که برایان کر هدایت تیم ایرلند را به عهده گرفت ، روی کین از تیم ملی دور ماند. هرکس به عنوان همبازی با کین کار کرده یا مقابلش به بازی پرداخته و حتی هواداران منچستریونایتد، در او ویژگی هایی دیده اند که بسیار برجسته بود و ضعفهایش را می پوشاند.
روی کین دشمنان زیادی داشت ، چون فرگوسن بارها او را بهترین بازیکن تیم در دوران مربیگری اش در منچستریونایتد معرفی کرده بود. خیلی از بازیکنان بزرگ از این موضعگیری فرگوسن ناخرسند بودند.
اما حالا روشن شده که هیچ کس حتی مخالفانش ، رفتن کین از تیم را از ته دل جشن نمی گیرند. او سالها صدای فرگوسن در زمین فوتبال و خارج آن بود. حالا نبود او را حس می کنند. روی کین بخشی از هویت دوران طلایی دهه گذشته تیمش محسوب می شد.
فرگوسن هرگز افسوس نخواهد خورد که روزی از روزهای ماه جولای 1993روی کین را با پرداخت 75/3 میلیون پوند به اولدترافورد برد. البته در آن سال این مبلغ رکوردی در نقل و انتقالات انگلیس به حساب می آمد.
او درست زمانی جذب منچستریونایتد شد که قرار بود از ناتینگهام فارست به بلکبرن برود. بعد از آن او به یکی از بازیکنان کلیدی منچستریونایتد تبدیل شد و در مسیر رو به رشد و موفقیت تیمش همواره موثر بود.
خیلی ها می گفتند روی کین روح فرگوسن در زمین است و همین حمایت مربی از او، موجی از انتقادها را به دنبال داشت که فرگوسن سرسختانه مقابلش ایستاد و این موضعگیری به روی کین و تیم اعتماد به نفس داد.
بعد از آن بود که کم کم زبانه آتش انتقادها فروکش کرد و اهل فوتبال دریافتند که حمایت فرگوسن از روی کین بی دلیل نبود. روی کین مرکز فلسفه فوتبال فرگوسن بود و به اعتقاد خیلی ها بهترین اپراتور خط میانی لیگ برتر انگلیس در دهه گذشته بود.
آفت دسته چک آبراموویچ خیلی ها اعتقاد دارند تیم منچستریونایتد با کاپیتانی روی کین و مربیگری فرگوسن همچنان می توانست مثل دهه گذشته تیم برتر لیگ برتر باشد.
اما تنها پولهای رومان آبراموویچ و دسته چک او، این برتری را از سرخپوش های محبوب شهر منچستر گرفت. در طول سالهای حضور روی کین در اولدترافورد، او به خاطر داشتن آمادگی جسمانی بالا، عاملی مهم در نبرد فرگوسن برای کسب مقام قهرمانی در لیگ برتر بود.
در آینده چالش بزرگ فرگوسن ، پیدا کردن جانشین روی کین خواهد بود و تا مدتها نبود این بازیکن را در تیمش احساس خواهد کرد. روی کین نقطه های روشن زیادی در دورانش با تیم منچستریونایتد داشته و در کارنامه افتخاراتش ، جامهای متعددی قرار دارد.
اما اگر به گذشته او بنگریم ، چند نقطه تاریک هم دیده می شود که البته در مقایسه با روشنی های کار فوتبالش جلوه ای ندارد.
درگیری هایش با مک کارتی در تیم ملی ایرلند، یکی از نقطه های تاریک حرفه اش محسوب می شود. همچنین تکل وحشتناکش روی هالند و اعتراف او به این تکل در کتاب خاطراتش تا مدتها موضوع بحث مطبوعات ورزشی انگلیس بود و نویسندگان و تحلیلگران او را به باد انتقاد گرفتند.

ساندویچ میگو
از آغاز فصل جاری لیگ برتر، روی کین از سیستم تهاجمی تیم بشدت انتقاد می کرد و بر این باور بود که منچستریونایتد با این شیوه نمی تواند نتیجه خوبی بگیرد.
او این برنامه را «ساندویچ میگو» خواند که حالا این دو کلمه از سوی هواداران تیم در واژگان فوتبال منچستر وارد شده است. روی کین را هواداران منچستریونایتد «سیمان نفوذناپذیر» لقب دادند که در خط میانی مقابل بازیکنان بزرگ تیمهای دیگر خیلی خوب ظاهر می شد و بسیاری از آنها می گفتند عبور از سد کین برایشان غیرممکن است.
او در شرایطی اولدترافورد را ترک کرده که همچنان بازیکنی بزرگ و کارساز است. به این ترتیب در آنجا کسی دوران افولش را ندیده و همچنان در اذهان با فوتبال خوب و محکم و رهبری موفقش باقی می ماند.
بله ، او یکی از بی رقیب ترین بازیکنان تیمش بود که کمتر پیش می آمد در مسابقه ای ضعیف و غیرموثر ظاهر شود.
روی کین در باشگاه ناتینگهام فارست تحت رهبری برایان کلاف به عنوان بازیکنی وحشی، گلزن با قابلیت های فراوان و ناشناخته، ظهور یافت و بعد که به اولدترافورد رفت، در سایه برایان رابسون قرار گرفت.
اما خیلی زود از زیر این سایه بیرون آمد و با هدایت الکس فرگوسن ، بازیکنی با شخصیت مستقل شد. خیلی ها بعدها او را مغز فوتبال خواندند و فکر او را در بازی، رهگشای تیم قلمداد کردند.

مایش عالی در تورین
روی کین بازیکنی فراموش نشدنی نزد هواداران منچستریونایتد است. هیچیک از آنها هرگز نمایش عالی او را مقابل یوونتوس در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان در سال 1999در شهر تورین از خاطر نخواهند برد.
در آن بازی که به پیروزی خیره کننده سرخپوشان منجر شد، روی کین با تمام وجود بازی کرد و نقش تعیین کننده ای در آن پیروزی داشت.
او آنجا یک کارت زرد گرفت و همان کارت سبب شد تا به علت داشتن کارت زرد در بازیهای قبلی ، از حضور در بازی نهایی مقابل بایرن مونیخ محروم شود. ویژگی های منحصر به فرد او سبب شد کارشناسان اعتراف کنند یافتن جانشین برای روی کین در قلب خط میانی منچستریونایتد بسیار دشوار خواهد بود.
البته استیون جرارد در لیورپول را با روی کین مقایسه می کنند؛ اما فرگوسن براین اعتقاد است که روی کین فراتر از همه هافبک های دیگر قرار داشت و نباید او را با فرد دیگری مقایسه کرد.
شاید زمانی که پاتریک ویه را در آرسنال بود، می شد او را با روی کین در لیگ برتر مقایسه کرد؛ اما او آرسنال و لیگ برتر را ترک کرد و به سری A ایتالیا رفت. اکنون در اولدترافورد این نظر قوت گرفته که میشائیل بالاک ، بازیکن شاخص بایرن مونیخ می تواند جانشین کین شود.
البته همسطح او نیست و نفوذ کین را ندارد، اما فعلا نام او مطرح است. ترس و افسوس فرگوسن این است که روی کین یک مرد و یک بازیکن با قابلیت هایی بوده که جانشین ندارد، چه در داخل زمین فوتبال و چه خارج آن.

مترجم: جهانگیر چراتی
منبع: بی بی سی / 18نوامبر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها