وزیر آموزش و پرورش که دیروز برای حضور در جلسه استیضاح خود به مجلس رفته بود، توانست با توضیحات خود، نمایندگان را قانع کند و بهارستان‌نشینان با رای منفی که به طرح استیضاح علی‌اصغر فانی دادند وی را در مسئولیت وزارت آموزش و پرورش ابقا کردند.
کد خبر: ۸۱۱۴۳۲

به گزارش جام‌جم آنلاین، با وجود عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح وزیر آموزش وپرورش، فضای صحن علنی مجلس از ابتدا حاکی از این بود که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش رای نمی‌آورد و پس از رای‌گیری مشخص شد که تنها 76 نفر از نمایندگان به طرح استیضاح فانی رای مثبت داده‌اند و در مقابل، 167 نماینده از مجموع 256 نماینده حاضر، مخالفت خود را با استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام کردند و 13 نفر هم رای ممتنع دادند.

شاید دفاع دو عضو تاثیرگذار کمیسیون برنامه و بودجه از وزیر و تاکید بر این‌که کاستی‌های معیشت و مطالبات مالی فرهنگیان تنها مربوط به وزیر نبوده و دولت و مجلس برای افزایش بودجه وزارتخانه باید آستین بالا بزنند، از نکاتی بود که توانست فانی را در مقابل 11 نماینده‌ای که در مخالفت با وی صحبت کردند بیمه کند.

محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه استیضاح فانی را به عهده داشت، پس از قرائت آرای استیضاح و اعلام رای اعتماد دوباره مجلس به این وزیر یادآور شد که فانی در مسند وزارت آموزش و پرورش باید در راستای ارتقای کیفی، سطح اخلاق و دانش در آموزش و پرورش و پاسخ به دغدغه آموزگاران، تلاش کند.

نایب‌رئیس اول مجلس اظهار کرد: نمایندگان به این نتیجه رسیدند با وجود مشکلات، تداوم مدیریت وزیر و تحقق وعده‌هایی که دولت داده با تشکیل کمیته‌ای مشترک از مجلس و دولت، می‌تواند مفید باشد.

در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش که در آن اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، شماری از وزیران و معاونان رئیس‌جمهور شرکت داشتند بسیاری از نمایندگان ترجیح دادند به جای گوش کردن به سخنان استیضاح‌کنندگان از حضور کابینه بهره ببرند و مسائل حوزه انتخابیه خود را پیگیری کنند.

حجم حضور نمایندگان در جلوی جایگاه هیات رئیسه به اندازه‌ای بود که رئیس جلسه بارها مجبور شد تا نسبت به رعایت نظم جلسه استیضاح، تذکر دهد و از اهمیت این جلسه سخن بگوید تا سخنان استیضاح‌کنندگان شنیده شود.

11 مخالف برای یک وزیر

استیضاح فانی که با 64 امضا در هیات رئیسه اعلام وصول شده بود نهایتا با 42 امضا در صحن علنی مطرح شد و بر این اساس 11 نفر از استیضاح‌کنندگان در مدت زمان مشخص شده تلاش کردند تمام دلایل خود را برای برکناری فانی مطرح کنند.جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت، نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، سید ناصر موسوی‌نژاد نماینده دشتستان، حامد قادرمزی نماینده قروه، فرهاد بشیری نماینده پاکدشت، محمدسعید انصاری نماینده آبادان، محسن علیمردانی نماینده زنجان، محمود شکری نماینده تالش، احمد آریایی‌نژاد نماینده ملایر، سیدقسیم عثمانی نماینده بوکان و سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده ورامین، سخنرانان موافق استیضاح بودند و هرکدام دلایل خود را در ضرورت برکناری وزیر آموزش و پرورش بیان کردند.

اظهارات 2 چهره اقتصادی در مخالفت با استیضاح

اما تنها دو مخالف استیضاح یعنی غلامرضا تاجگردون و غلامرضا مصباحی‌مقدم با استفاده از وقت وزیر در پشت تریبون قرار گرفتند و به دفاع از علی‌اصغر فانی پرداختند.

دفاعیات فانی

وزیر آموزش و پرورش در ابتدای دفاعیات خود با ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش در 22 ماه گذشته یعنی در دوران تصدیگری‌اش در این وزارتخانه گفت: فرهنگیان یعنی معلمان، مربیان و به طور کلی دست‌اندرکاران آموزش و پرورش ستون فقرات آموزش و پرورش هستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش با 105 هزار مدرسه در 752 منطقه آموزشی و با داشتن بیش از 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون همکار فرهنگی، بزرگ‌ترین نهاد کشور است که در همه جای کشور حضور دارد. ما طی 22 ماه گذشته حداکثر تلاش را برای این خانواده در سراسر کشور به کار برده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که استراتژی آموزش و پرورش کیفیت‌بخشی است، گفت: در سند تحول نیز استراتژی اصلی کیفیت‌بخشی مبتنی بر عدالت آموزشی است، پیش از این سیاست‌های پنج‌گانه‌ای را اعلام کردیم که شامل ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، اجرای تدریجی بودجه‌ریزی عملیاتی و اصلاح نظام مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر تمرکززدایی است.

وزیر آموزش و پرورش در مورد ادامه فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: باید از طریق کمیته‌ای که در جلسه غیرعلنی هفته گذشته مجلس تشکیل شد، بتوانیم راهکارهایی را جهت بهبود معیشت فرهنگیان، مراحل بعدی رتبه‌بندی فرهنگیان، بیمه تکمیلی آنها، بازنگری و اصلاح قوانین مورد نیاز برای اجرای سند تحول به‌عنوان زیربنای برنامه ششم توسعه و تامین منابع برای اصلاح و بازسازی 35 درصد فضاهای آموزشی و پیگیری تحقق درآمد آموزش و پرورش در قانون اصلاح قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت داشته باشیم. پس از سخنان وزیر که تنها در 25 دقیقه صورت گرفت بلافاصله مجلس وارد رای‌گیری شد و فانی را در سمتش ابقا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها