بر اساس نتایج تحقیقات در ارتباط با تاثیر روزه‌داری روی چشم، روزه موجب ضعیف ‌شدن چشم نمی‌شود. اگر چه در اثر روزه‌داری شاید بیمار به طور موقت احساس ضعف دید کند، ولی این عارضه پس از افطار از بین می‌رود.
کد خبر: ۸۱۰۴۳۰

برخی افراد نیز دارای نوعی عیب انکساری (ضعف بینایی) هستند که این مساله در آنها به کمک عضلات داخلی چشم جبران می‌شود و به استفاده از عینک نیاز ندارند.

دکتر علی میرزاجانی، متخصص بینایی‌سنجی و رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در گفت‌وگو با جام‌جم درباره دیگر اثرات روزه‌داری بر بیماری‌های چشمی توضیح می‌دهد: مبتلایان به پیرچشمی نیز در زمان روزه‌داری احساس می‌کنند دید نزدیکشان تار‌تر شده که این اتفاق نیز موقتی است و پس از افطار به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. البته افراد پیرچشم زمانی که ضعف عمومی داشته باشند علائم بیشتری از پیرچشمی نشان می‌دهند، ولی همه این علائم موقتی و مرتبط با ساعتی است که فرد روزه داشته است.دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌افزاید: روزه‌داری موجب کاهش فشار چشم طی روز می‌شود و تاثیر بدی روی افزایش فشار چشم ندارد.

این متخصص درباره روزه‌داری بیمارانی که در حال درمان گلوکوم هستند، می‌گوید: منعی در خصوص روزه‌داری برای افراد مبتلا به گلوکوم وجود ندارد و فقط با توجه به این که ممکن است در اثر روزه‌داری فشار چشم کاهش یابد، لازم است افرادی که آب سیاه دارند درباره مصرف داروی تنظیم فشار چشم با پزشک معالج خود مشورت کنند.دکتر میرزاجانی با تاکید بر این که تحقیقات و شواهد کلینیکی نشان می‌دهد روزه‌داری آسیبی به عصب بینایی وارد نمی‌کند، اظهار می‌کند: افراد نزدیک‌بین با شماره چشم بالا نیز گرچه نیاز به مراقبت‌های پزشکی بیشتری در مقایسه با افراد دیگر دارند، ولی روزه‌داری تاثیر منفی روی سلامت چشم این افراد ندارد. همچنین روزه‌داری تاثیری بر تنبلی چشم یا بدتر شدن این عارضه نیز ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها