بیم و امیدهای مذاکرات وین

سومین روز از هشتمین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای برای نگارش متن توافق جامع در حالی دیروز در وین میان وزیران خارجه ایران و آمریکا و با حضور معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که اخبار مثبتی در خصوص مذاکرات به گوش می‌رسد. در همین راستا رویترز گزارش داده است که با وجود موانع در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5،‌ شانس حصول یک توافق نهایی افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۰۹۷۲۴

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا با چالشی برای ارائه هر توافق با ایران با یک کنگره شکاک مواجه است، فرانسه نیز بر رویکرد سختگیرانه خود در مذاکرات هستهای پافشاری میکند و ایران برای پرهیز از تعهدات بیشتر تلاش میکند؛ با این حال با وجود این موانع و موانعی دیگر به نظر میآید که مذاکرهکنندگان بیش از گذشته به حصول یک توافق تاریخی نزدیک شده باشند. بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما بارها گفتهاند که شانس دستیابی به توافق را 50-50 میدانند، اما دیپلماتهای نزدیک به مذاکرات به رویترز گفتند که شانسهای دستیابی به توافق با توجه به اینکه وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 هفته آینده به وین میروند تا وارد آخرین مرحله از این پروسه تقریبا دو ساله شوند، بسیار بیشتر است. این دیپلماتها با یک خوشبینی محتاطانه گفتند که پیشرفت زیادی در حل مسائل مورد اختلاف حاصل نشده و فشار سیاسی زیادی بر هیأتهای مذاکرهکننده ایران و آمریکا برای پایان دادن به بیش از ده سال بنبست سیاسی میان ایران و غرب وجود دارد.

یک مقام غربی ارشد به رویترز گفت: نمیتوانیم شکست مذاکرات را غیرمحتمل بدانیم، اما بیشتر
به نظر میآید که به نتیجه میرسیم، البته نه تا پایان 30 ژوئن، بلکه در روزهای پس از آن. یک مقام غربی دیگر در گفتوگو با رویترز، تأکید کرد: از نظر من یک توافق حاصل خواهد شد، چون اصلیترین بازیگران در این مذاکرات به آن نیاز دارند. ایران و گروه 1+5 که نزدیک به دو سال است در حال ادامه این مذاکرات جدی و پیچیده هستند و اختلافات اصلی شامل راستیآزمایی برنامه هستهای ایران برای اطمینان از صلحآمیز بودن آن و جدول زمانی لغو تحریمها حل نشده باقی مانده است. این دیپلماتها همچنین اذعان کردند که این مسائل حل نشده میتواند به بروز برخی مشکلات و تأخیرهایی منجر شود، با این حال تمایل زیادی برای توافق وجود دارد.

ریابکوف: توافق احتمالا تا قبل از ۳۰ ژوئن نهایی میشود

معاون وزیر خارجه روسیه هم با بیان اینکه توافق هستهای احتمالا تا قبل از 30 ژوئن(9 تیر) نهایی میشود، از برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 بین ۲۵ تا ۳۰ ژوئن (۴تا ۹ تیر) خبر داد.

به گزارش فارس و به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، مذاکرهکننده ارشد روسیه افزود: مشکلات کمی در این دور از مذاکرات است، بنابراین احتمال حصول توافق میان ایران و 1+5 تا 30 ژوئن وجود دارد. این اظهارات در حالی است که نشست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران با هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای هماهنگی نشستها و جلسات بعدی، دیروز برگزار شد. روز پنجشنبه هم دو دور نشست سید عباس عراقچی، مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. همزمان نشست کارشناسی تیم مذاکرهکننده هستهای ایران به ریاست حمید بعیدینژاد و کارشناسان 1+5 در حال برگزاری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها