احمد نجفی، بازیگر سینما و تلویزیون گفت کتاب سمندر او را قلقلک می‌دهد که آن را به یک اثر سینمایی تبدیل کند.
کد خبر: ۸۰۹۶۴۸

به گزارش فارس، مراسم رونمایی از کتاب «سمندر» اثر مصطفی جمشیدی با حضور احمد کاوری، احمد نجفی، علیرضا قزوه و جمعی از علاقهمندان ادبیات در مجموعه سرچشمه برگزار شد.

احمد کاوری در مراسم رونمایی از «سمندر» گفت: معمولا دلم نمیخواهد در مورد چیزهایی که دوست دارم حرف بزنم و این رمان نیز از همان دست کارهایی است که شاهد آن هستیم. این کتاب برای همه چیز عالی است و به نظرم برای اقتباس در دیگر هنرها مناسب است.

کارگردان فیلم «نفوذی» گفت: کمکی که ادبیات به سینما میکند بسیار زیاد است و میبینید که امروز در سینما ما با یک ضعف در حوزه فیلمنامه مواجه هستیم.

احمد نجفی، بازیگر سینما و تلویزیون هم در این مراسم گفت: هر وقت یک اثر دفاع مقدس به دست من میرسد بارها به آن رجوع میکنم. از اینکه امروز زیر من بمب منفجر نمیشود و مورد هجوم قرار نمیگیریم به خاطر خون شهداست و ما مدیون آنها هستیم. آنها عاشقانه رفتند تا ما قدر ارزشها و موقعیت خود را بدانیم.

نجفی یادآور شد: «سمندر» کتابی است که میتواند مورد استفاده قرار گیرد و رسانه ملی باید بیشتر به آن بپردازد، علاوه بر این کتاب، کتابهای دیگری نیز وجود دارد که رسانه ملی باید آن را به مردم معرفی کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: امیدوارم کتابهای دفاع مقدس به سینمای دفاع مقدس کمک کند. سمندر قلقلکی به من میدهد که آن را به یک اثر سینمایی تبدیل کنم و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا بتوانم این کار را انجام دهم.

نجفی در حالی که بغض کرده بود و اشک میریخت با اشاره به تشییع شهدای غواص گفت: ذهنیت من به رودخانهای که در کودکی در آن بازی و شنا میکردیم عوض شد؛ از زمانی که این غواصها را آوردند و دیدم در جایی که ما با دست باز در آن بازی میکردیم بچههای ما دست بسته کشته شدند نگاهم به کارون تغییر کرد.

علیرضا قزوه، شاعر در بخش دیگری از این مراسم گفت: من معمولا آدم رمانخوانی نیستم و زیاد نمیتوانم بخوانم؛ برخی معتقدند جمشیدی سختنویس است و من این را قبول ندارم چون با توجه به اینکه کمتر رمان میخوانم، اما کارهای او را بیشتر از کارهای دیگران خواندم. طرز نگارش جمشیدی خاص است و در نوشتههایش به مسائل بومی اشاره دارد، سختنویسی که راجع به کارهای او گفته میشود در سمندر دیده نمیشود.

قزوه در ادامه با اشاره به نکتهای از قول مرتضی سرهنگی گفت: بعد از جنگ جهانی دوم تنها سه هفته در جهان جنگ نبوده است، از همین رو میتوان گفت ادبیات جهان ادبیات جنگ است. کار جمشیدی نیز یک اثر دفاع مقدس است زیرا همانطور که اشاره شد ادبیات جهان ادبیات جنگ است. ما امروز پشتوانه ادبیات دفاع مقدس داریم و با این پشتوانه به سبک دفاع مقدس خواهیم رسید.

مصطفی جمشیدی هم در این مراسم گفت: من مثل بسیاری از رزمندگان دوران دفاع مقدس که در منطقه حضور داشتند وظیفه خودم دانستم که نسبت به اتفاقی به نام جنگ عکسالعمل روایی و داستانی نشان دهم و از همین رو کتاب سمندر را نوشتم.

وی افزود: ادبیات دفاع مقدس تمایل به واقعنگاری و خاطرهنگاری دارد و من نیز با توجه به این مساله بازپرداختی به خاطرات خود دادم و آنها را نوشتم. تجربه جنگ یک تجربه عظیم است زیرا رویداد جنگ یک رویداد عظیم است و از کنار آن نمیتوان گذشت. در مورد این رویداد بزرگ آثار بسیاری خلق شد ولی خلق آن از سوی من یک واکنش طبیعی و عاطفی بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها