از ابتدای انقلاب تاکنون 19 معلم قربانی اقدامات تروریستی‌در سیستان‌ و‌بلوچستان شده‌اند

رمز‌گشایی از شلیک های ‌کور

در شرقی‌ترین منطقه جنوبی ایران در نقطه صفر مرزی، کودکان دانش‌آموزی هستند که کلاس‌‌هایشان به زیبایی کلاس‌های درس دانش‌آموزان دیگر نیست، اما به درس خواندن در میان کپر هم راضی‌اند. آنها سودای مدارس هوشمند و تبلت دانش‌آموزی ندارند. آنها با آغاز هر سال تحصیلی به فکر لوازم تحریر گران قیمت نیستند، اما گویی برخی افراد با اقدامات خودسرانه قصد دارند همین موقعیت ناچیز را هم از آنها بگیرند.
کد خبر: ۸۰۹۳۷۰

سریال ترور معلمان در سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد و هر سال شاهد انتشار اخباری درباره ترور معلمان در این استان هستیم. در ماجرای ترور معلمان دو جریان فکری بیشترین نقش را دارند. گروهی در قالب گروههای تروریستی معلمان را ترور میکنند و گروهی دیگر به دلیل اختلافات طایفهای معلمان را میکشند که اغلب معلمان قربانی اقدامات تروریستی می شوند.

عیسی شهرکی، جواد نوروزی، رضا سرگزی و محمد اسلامی چهار معلمی هستند که راز ترور آنها اواخر سال گذشته با دستگیری یک گروه تروریستی فاش شد. این گروه پس از دستگیری مدعی شدند، به دلیل ایجاد موجی از وحشت در میان معلمان، مرتکب ترور آنها میشدند تا بتوانند سطح فرهنگ و سواد را در این مناطق پایین بیاورند.

اعضای این گروه تروریستی در اعترافات خود گفتند، افرادی در یکی از کشورهای عربی به آنها پول داده و خواسته بودند معلمان را به شهادت برسانند، چون بر این باور بودند که نباید معلمی در آنجا باشد و باید همگیشان از آنجا بروند.

وظیفه معلم ایجاد عشق به تحصیل است

ملیحه پورمندان، همسر معلم شهید جواد نوروزی میگوید: مهم ترین وظیفه معلمها ایجاد انگیزه و عشق به تحصیل در میان دانشآموزان و حفظ روحیه وحدت و مقاومت است. با همسرم که پسر داییام بود، ازدواج کردم که حاصل این ازدواج کودکی به نام ام محمد حسین و تنها یادگار همسرم است.

وی ادامه داد: در شریط کنونی مهمترین وظیفه معلمان، ایجاد انگیزه و عشق به تحصیل در میان جوانان و حفظ روحیه وحدت و مقاومت است. باید به دانشآموزان گفته شود این مملکت مال شماست و باید با هر سختی آن را بسازید و تلاش کنید تا ادامهدهنده راه شهدا باشید.

افتخار میکنم فرزند شهیدم

محسن شهرکیاصیل، پسر معلم شهید دلسوز عیسی شهرکی اصیل میگوید: افتخار میکنم پسر شهید هستم و منتظر میمانم تا آقایم بیاید و به من کمک کند تا انتقام خون پدرم را از دشمنان اسلام که با نامردی بدن نازنین اش را تیرباران کردند، بگیرم. من خیلی دوست دارم از یاران امام زمان(عج) باشم. پدرم دوست داشت به دانشآموزان درس بیاموزد و بیشتر عمر خود را در این راه سپری کرد. چرا باید با او این گونه رفتار کنند تا قلب من به درد بیاید و دلم بسوزد. من دوست دارم فقط بار دیگر پدرم بیاید و دست مهربانش را برسرم بکشد.

برای کاهش ترورها اقدامات فرهنگی شود

با توجه به روند ترور معلمان در این استان، اما همچنان شوق تحصیل در این استان ادامه دارد و به نظر میرسد مسئولان استانی باید برای ایجاد نشاط بیشتر در جهت حفظ امنیت معلمان تلاش بیشتری کنند.

رئیس دادگستری استان سیستان و بلوچستان در رابطه با علل ترور معلمان به جامجم میگوید: برخی گروههای تروریستی با تحریک برخی افراد در داخل یا خارج از کشور از آنها برای ترور معلمان سو استفاده میکنند.

حجتالاسلام ابراهیم حمیدی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر برخی از عوامل ترور معلمان شناسایی، دستگیر و محاکمه شدند. در این زمینه باید برخورد قاطع صورت گیرد و از ریش سفیدان نیز کمک گرفت.

ناامنی و کاهش رونق اقتصادی

در سالهای اخیر شاهد تحرکات برخی گروهکهای تروریستی در سطح استان سیستان و بلوچستان بودیم که با اقدامات قضایی، انتظامی و امنیتی، فرصت اقدامات مجرمانه از این افراد گرفته شده است.

این تروریستها رونق اقتصادی و امنیت منطقه را هدف گرفته و کاهش سطح سواد و فرهنگ را در منطقه یک از راه های رسیدن به هدف خود میدانند.

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان درباره هدف اعضای گروهکهای تروریستی به جامجم گفت: این افراد هدفشان این است که استان را ناامن کنند تا شاهد رونق اقتصادی و سرمایهگذاری در سطح استان نباشیم. آنها در این اواخر ترور معلمان را در دستورکار قرار دادند تا آنها مجبور به ترک محل شوند و فقر فرهنگی در سطح استان باقی بماند. اکثر اعضای این گروهها در افغانستان و پاکستان دورههای ساخت بمب و عملیات نظامی میبینند و از طرف دیگر از لحاظ عقیدتی نیز مغزشویی میشوند و بعد از آن در کشور اقدام به خرابکاری میکنند.در همین رابطه میتوان به دستگیری اعضای باندی اشاره کردکه سال گذشته در ترور سریالی معلمان در شرق کشور نقش داشتند.

19 معلم در عملیاتهای تروریستی شهید شدند

مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان در این باره به جامجم میگوید: از اوایل انقلاب اسلامی تاکنون در شرق کشور 19 معلم هدف عملیاتهای تروریستی قرار گرفته و به شهادت رسیدهاند. سه نفر از این افراد از معلمان اهل سنت و بقیه اهل تشیع بودند. چهار نفر از این معلمان در چند سال اخیر به شهادت رسیدهاند. این افراد به دلیل اینکه معلم بودند و برای مقابله با جهل و نادانی در شرق کشور فعالیت میکردند، توسط افراد کوردل به شهادت رسیدند.

مرادی خاطرنشان کرد: آنها با این کار درصددند تا روح و روان جوانانها را نشانه بروند و آنها را از اهدافشان که خدمت به جامعه و ارتقای فرهنگ است، دور کنند. آنها سعی میکنند ضریب امنیت را در جامعه کاهش دهند و افراد بومی را تحریک کنند تا آنها با معلمان به مقابله بپردازند و اجازه فعالیت را از آنها بگیرند، اما این کار برای این گروه معاند خیالی بیش نیست.

از مرگ نمیترسم و همچنان درس میدهم

ترور معلمان با هدف ایجاد ناامنی در این استان طی سالهای اخیر نهتنها باعث ترک این شغل از سوی معلمان نشده؛ بلکه جوانان این استان به شغل معلمی علاقه زیادی دارند.

محمد کیخایی 32 ساله که شش سال است در بمپور ایرانشهر به عنوان معلم کار میکند، در اینباره به جامجم میگوید: هر فردی باید به وطنش خدمت کند، فرقی نمیکند چه حرفهای داشته باشد. معلمها نیز مستثنا نیستند و هدفشان مقابله با جهل و نادانی افراد است. شاید بتوان گفت با شرایط حساسی که منطقه شرق کشور دارد، کار معلمها برای ارتقای فرهنگ و افزایش دانایی دانشآموزان بوده و به نوعی میتوان از آن به عنوان جهاد برای ریشهکنی بیسوادی و افزایش فرهنگ نام برد، اما در چند سال اخیر شاهد آن هستیم که برخی افراد از ارزشی که مردم برای معلمان قائل هستند، ناراضیاند و سعی میکنند با تهدید یا به شهادت رساندن معلمان در برابر فعالیت آنها که مقابله با جهل و نادانی است، قد علم کنند.

وی ادامه داد: این گونه افراد سعی دارند با این کار خود جلوی رشد، توسعه و فعالیتهای فرهنگی موجود در شرق کشور را بگیرند. این افراد سعی دارند تا با اینگونه کارشکنیها اجازه تعامل فرهنگی میان مردم و حتی دانشآموزان شرق کشور را با دیگر شهرها ندهند.

کیخایی افزود: دولت باید در جهت برقراری امنیت در شرق کشور گامهای موثرتری بردارد تا مردم و بویژه معلمان با خیالی آسودهتر به تعلیم و تربیت دانش آموزان بپردازند.

عشق به دانشآموزانم امیدم به زندگی است

فائزه پیری 28 ساله پنج سال است به عنوان معلم در ایرانشهر و میرجاوه فعالیت دارد. او به خبر نگار جامجم میگوید: افرادی که مرتکب ترور معلمان میشوند، گمان میکنند با این کار معلمان را از هدفشان که تعلیم و تربیت است، دور میکنند. این افراد قصد دارند با برهم زدن امنیت جامعه تفکرات پوچ و بیاساس خود را گسترش دهند که با هوشیاری معلمان و مردم منطقه نمیتوانند
به اهداف پلیدشان برسند.

معصومه ملکی / گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها