سید محسن روحانی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته حدود ۱۸.۶ میلیون کارت هوشمند بنزین موتورسیکلت و حدود ۸۰۰ هزار کارت هوشمند گازوئیل خودرو صادر شده است، گفت: روند صدور کارتهای هوشمند سوخت با وجود آزاد سازی قیمت بنزین کماکان ادامه دارد.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران همچنین درباره ادعای برخی از جایگاهداران سوخت مبنی بر وجود کارتهای بنزین با سهمیه نامحدود ۱۰۰۰ لیتری، افزود: در خصوص سامانه هوشمند سوخت به دلیل حساسیت موضوع، کوچکترین شنیدهها هم جدی گرفته و پیگیری میشود و از کنار هیچ چیزی رد نمیشویم اما تاکنون مصداقی مبنی بر دستکاری کارتهای بنزین نداشتهایم.
این مقام مسئول در خصوص احتمال هک شدن کارتهای بنزین اظهار کرد: تامین امنیت این سامانه یکی از کارهای جاری است که به طور روزانه در حال بهبود است.
وی افزود: در این باره با توجه به اینکه سامانه هوشمند سوخت به صورت «آف لاین» طراحی شده و اگر اتفاقی بیفتد با فاصله زمانی متوجه آن خواهیم شد، سیستمهای پایشی فعال هستند و به طور مداوم سوختگیریها را رصد میکنند؛ به کمک این سیستمهای پایش اطلاعات سوختگیری به تفکیک کارت، تلمبه و جایگاه که به طور ماهانه اعلام می شود، قابل بررسی است.
روحانی با یادآوری اینکه اگر اشکالی در تلمبه جایگاه های سوخت باشد، به طوری که لیتری که نشان می دهد با آنچه که تراکنش سامانه هوشمند سوخت نشان می دهد، مغایرت داشته باشد، به طور مستمر پایش و گزارش میشود، گفت: در چنین مواردی پس از اعلام گزارش، تیمهای فنی به صورت حضوری مراجعه کرده و اشکال را برطرف می کنند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اظهار کرد: این امکان توسط این سیستمها فراهم می شود که مهندسی طرحها، شبکه داخلی جایگاهها را رصد و رفع اشکال کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه به طور کلی امنیت مقوله فراموش شدنی نیست و به طور ساری و جاری مورد توجه است، افزود: در این خصوص دو برنامه کلی افزودن سیستمهای پایشی و نیز ارتقای سیستمهای موجود وجود دارد که پروژه های مربوطه تعریف شده و در حال انجام است.
روحانی در پاسخ به این سوال که آیا امکان هک و سو استفاده کارتهای سوخته شده وجود دارد؟ گفت: از کارت سوختی که به طور فیزیکی سوخته باشد، دیگر امکان سوخت گیری وجود ندارد ولی برای نمونه اگر کارت سوختی در لیست سیاه قرار گرفته باشد و به طور فیزیکی نسوخته باشد، به دلیل سیستم «آف لاین» امکان سوخت گیری از آن وجود دارد که در این صورت در پایش بعدی شناسایی می شود. به این ترتیب سوخت گیری با کارت سوخته به ناحیه مربوطه گزارش میشود که اگر مورد گذری بوده، اشکالی ندارد ولی اگر سازماندهی شده باشد مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تاکید بر اینکه کارت هوشمند سوخت مانند هر سیستم اطلاعاتی دیگر مبتنی بر ICT همواره می تواند ارتقا یابد، زیرا فناوری به صورت روزانه ارتقا پیدا می کند، افزود: در این خصوص پروژه های ارتقای مصوب، بودجه و اعتبار اولیه دریافت شده است.(مهر)
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد