در پی ناکامی نظامی آل سعود

نگاه ریاض به ژنو دوخته شد

شهر ژنو، پایتخت سوئیس به دلیل برگزاری مذاکرات حساس جایگاه خاصی در سیاست بین‌الملل پیدا کرده است.
کد خبر: ۸۰۸۵۶۳

این شهر این روزها میزبان هیات‌هایی از کشور یمن است تا بعد از 80 روز تجاوز عربستان به یمن و کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌دفاع، راه‌حلی برای خروج این کشور از بحران پیدا کنند.

روز گذشته نخستین دور از مذاکرات بین نمایندگان سازمان ملل متحد و هیات‌های یمنی آغاز شد. هنوز از جزئیات این مذاکرات خبری منتشر نشده است، اما گفته می‌شود یک هیات از انصارالله یمن پیش از ظهردیروز بعد از پشت سرگذاشتن مشکلاتی که در جیبوتی برای این هیات پدید آمده بود، وارد ژنو شد. هیات مذکور گفته است حتی پیشنهاداتی دارد که می‌تواند به حل بحران یمن کمک کند.

این درحالی است که ریاض یاسین وزیر خارجه یمن با اظهار بدبینی نسبت به مذاکرات ژنو همچنان بر خواسته‌های قبلی خود مبنی بر اجرای قطعنامه سازمان ملل متحد پیش از شروع گفت‌وگوها تاکید می‌ورزد.

به گزارش جام‌جم و به نقل از شبکه المیادین، روز گذشته دو هیات به نمایندگی از مردم یمن وارد ژنو شدندکه یکی از صنعا مرکب از نمایندگان انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح بود و دیگری از ریاض مرکب از نمایندگان منصور هادی رئیس‌جمهور فراری و مستعفی این کشور. هیات ریاض دارای هفت عضو مرکب از ریاض یاسین، احمد المسیری (یک عضو جدا شده از حزب کنگره حاکم) عزالدین الاصبحی وزیر حقوق بشر، عبدالوهاب الحمیقانی دبیرکل حزب رشاد، عثمان مجلی یکی از شیوخ صعده درکنار عبدالعزیز الجباری دبیرکل حزب عدالت و سازندگی و فهد سلیم کفاین وزیر آب بود.

به گزارش همین منبع هیاتی که از یمن آمده است شامل مهدی المشاط و حمزه الحوثی، علی العماد، عبدالسلام جابر، عمار مرشد، عبدالملک الحجری درکنار افراد دیگری به نمایندگی از احزاب و گروه‌های مختلف یمنی به ژنو سفر کرده‌اند. تعداد دقیق این افراد معلوم نیست، اما قبلا گفته شده بود چهار نفر از نمایندگان انصارالله و سه نفر از طرفداران علی عبدالله صالح در این گفت‌وگوها حضور خواهند داشت.

به گزارش العالم عصر یکشنبه، بان‌کی مون نشست‌هایی را با برخی از این هیات‌ها برگزار کرد. با این حال به دلیل مواضع عربستان سعودی و هیاتی که از ریاض آمده است، هنوز نسبت به نتایج این نشست‌ها بدبینی وجود دارد.

روز گذشته خبرنگار این شبکه در گزارشی گفت: به نظر می‌رسد مشکلات تکنیکی بر سر راه هیات‌ها وجود داشته باشد و سازمان ملل قصد دارد یک حداقل تفاهم را بین گروه‌ها به وجود آورد. سعودی‌ها هیات اعزامی از ریاض را تحت فشار گذاشته‌اند که سازمان ملل را وادار سازند در مذاکرات ژنو بر اجرای قطعنامه 2216 تمرکز داشته باشد. این قطعنامه از حوثی‌ها می‌خواهد نیروهای خود را از شهرهای یمن و ساختمان‌های دولتی خارج کنند. انصارالله یمن گفته است بدون هیچ پیش‌شرطی در این مذاکرات شرکت می‌کند.

مذاکرات یمن پیرامون تحولات یمن قرار است سه روز ادامه داشته باشد. علاوه بر گفت‌وگو با هیات‌های یمنی قرار است بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد با نمایندگان تعدادی از کشورها به عنوان ناظر گفت‌وگو کند. این کشورها شامل برخی کشورهای شورای همکاری، اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی در کنار برخی کشورهای دیگر (مجموعا 16 کشور) است.

روز یکشنبه بان‌کی مون در یک نشست خبری در حاشیه کنفرانس گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی در ژنو خواستار آن شد که یک آتش‌بس فوری به مناسبت ماه رمضان اعلام شود. دبیرکل سازمان ملل وضعیت یمن را به یک بمب ساعتی تشبیه کرد و گفت: وضعیت بسیار خطرناکی حاکم است که باید بسرعت برای آن چاره‌جویی کرد. همچنین یک منبع دفتر بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: این سازمان به درخواست جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن اصطلاحات دولت قانونی و متمردها را حذف و به جای آن از هیات ریاض (هادی) و هیات صنعا (انصارالله) استفاده کرد. نشست ژنو درباره بحران یمن قرار بود روز یکشنبه برگزار شود، اما به دلیل اختلاف به وجود آمده بین سازمان ملل و نیروهای مردمی انصارالله درباره شیوه برگزاری این نشست با وساطت عمان به دیروز موکول شد. روز گذشته ده‌ها خبرنگار از رسانه‌های مختلف جهان در صفی طولانی در انتظار ورود به محل برگزاری کنفرانس گفت‌وگوهای یمنی ـ یمنی در ژنو سوئیس بودند.

به گزارش ایرنا، هر خبرنگاری سعی داشت زودتر وارد شود تا بتواند اطلاعاتی تازه به دست آورد تا شاید کمی از ابهام فضای حاکم بر این کنفرانس کاسته شود. عربستان و عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن که از سوی ریاض حمایت می‌شود، در هفته‌های گذشته تلاش زیادی برای جلوگیری از برگزاری نشست ژنو انجام دادند.

دولت عربستان به منظور بازگرداندن منصور هادی و به‌بهانه درخواست رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن، از ششم فروردین حملات گسترده‌ای علیه غیرنظامیان یمنی را آغاز کرد. تجاوز عربستان به یمن با مشارکت کشورهای عربی به جز عمان و نیز حمایت آمریکا آغاز شده است و تاکنون بیش از 9000 کشته و زخمی بر جای گذاشته است. روز یکشنبه ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در ادامه پیشروی‌های خود اعلام کردند پس از طرد افراد گروه تروریستی داعش توانستند مرکز استان الجوف و ساختمان‌های دولتی در شهر الحزم را تحت تصرف خود در آوردند.

سفر امیرعبداللهیان

روز گذشته حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی و آفریقای وزیرامورخارجه به منظور شرکت در اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره یمن به جده رفت. همزمان با برگزاری گفت‌وگوهای ملی یمن در ژنو، سازمان همکاری اسلامی نیز یک نشست یکروزه در جده برگزار کرد.

آخرین سفر امیرعبدالهیان به عربستان شهریور ۹۳ بود که در آن سفر با سعود الفیصل وزیرامورخارجه وقت عربستان سعودی دیدار داشت.

گر چه در آن دیدار دو طرف بر ضرورت گشایش صفحه جدیدی در روند مناسبات سیاسی دو کشور و زمینه‌سازی برای دیدار وزیران خارجه در ریاض و تهران تاکید کردند، اما روابط ایران و عربستان نه تنها پیشرفتی نکرد بلکه طی این مدت سیر نزولی داشت. حمله عربستان سعودی به یمن و کشتار مسلمانان و همچنین تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده روابط را تیره‌تر از گذشته کرد. از حدود دو ماه قبل جمهوری اسلامی ایران سفر عمره زائران ایرانی به عربستان سعودی را نیز لغو کرده است. شبکه خبری المیادین در گزارشی پیرامون مواضع کشورهای خارجی نسبت به تحولات یمن، مواضع دوکشور عربستان و ایران را برعکس یکدیگر تحلیل کرد و در عین حال نوشت کشور عمان سعی می‌کند موضعی بین این دو داشته باشد و هرجا مشکلاتی بروز کرد از طریق میانجی آن را حل و فصل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها