رئیس سازمان سنجش: ظرفیت پذیرش غیرپولی در دانشگاه‌ها بین 13 تا 14 درصد است

شانس قبولی در کنکور؛ 86 درصد

قطار کنکور از ایستگاه اول گذشته است و پس از برگزاری آزمون سراسری، حالا هزاران داوطلب منتظرند تا نتایج اولیه در هفته اول مرداد منتشر شود. اتفاق جالب این است که براساس گفته‌های رئیس سازمان سنجش، همه کنکوری‌های گروه علوم ریاضی و گروه علوم انسانی 100 درصد شانس قبولی دارند.
کد خبر: ۸۰۸۰۷۷

یعنی کافی است داوطلبی در این دو گروه آزمایشی اراده کند و بخواهد وارد دانشگاه شود، در این صورت شانس قبولی‌اش قطعی است؛ چون حتی در این دو گروه آزمایشی، اگر همه داوطلبان هم وارد دانشگاه شوند، باز هم خیلی از صندلی‌ها خالی می‌ماند.

آن‌طور که ابراهیم خدایی به مهر توضیح داده است، براساس آمار موجود امکان قبولی در گروه‌های علوم انسانی و ریاضی ـ فنی ۱۰۰ درصد است و تنها در رشته‌های پرمتقاضی رقابت فشرده‌تری را شاهد هستیم.

این رشته‌های پرمتقاضی که خدایی از آن صحبت می‌کند، رشته‌های روزانه دولتی در دانشگاه‌های مطرح و مادر کشور هستند که رقابت برای قبولی در آنها بالاست.

هم‌اکنون تعداد شرکت‌کنندگان گروه علوم ریاضی فنی بیش از ۱۸۱ هزار نفر و ظرفیت پذیرش نیز ۲۶۰ هزار نفر است. همچنین در گروه علوم انسانی نیز تعداد شرکت‌کنندگان ۱۸۱ هزار نفر و ظرفیت پذیرش ۲۱۵ هزار نفر است.

یعنی در هر دو گروه علوم ریاضی و انسانی، اگر همه داوطلبان هم وارد دانشگاه شوند، باز هم هزاران ظرفیت خالی باقی می‌ماند.

اما در گروه علوم تجربی، امسال هم مثل سال‌های قبل با بیشترین تعداد شرکت‌کننده روبه‌رو هستیم و البته شانس قبولی در این گروه آزمایشی هم بسیار پایین است.

به گفته خدایی، تعداد شرکت‌کنندگان در گروه تجربی ۴۹۷ هزار نفر و ظرفیت پذیرش حدود ۲۰۲ هزار نفر است. به این ترتیب شانس قبولی در این گروه آزمایشی حدود ۴۸ درصد برآورد می‌شود.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت از هر دو کنکوری در گروه علوم تجربی، فقط یک نفر شانس قبولی دارد.

گروه آزمایشی هنر هم در مجموع ۵۶ هزار نفر شرکت‌کننده دارد و با توجه به ظرفیت پذیرش، شانس قبولی در رشته‌های هنر ۵۶ درصد است. البته نباید فراموش کرد در گروه هنر و زبان، همه کنکوری‌ها از هر گروه آزمایشی می‌توانند در آزمون این دو گروه شرکت کنند و به همین دلیل هم شانس قبولی در این گروه آزمایشی را می‌توان بالاتر از 56 درصد دانست.

مثلا دانشجوی گروه علوم ریاضی که همزمان در رشته مهندسی الکترونیک و رشته هنر یا زبان هم قبول شده است، در اغلب موارد رشته اصلی خودش را در دانشگاه انتخاب می‌کند و وارد رشته‌های هنر یا زبان نمی‌شود، مگر این که در گروه اصلی خودش قبول نشود.

در گروه زبان‌های خارجی نیز تعداد شرکت‌کنندگان گروه زبان ۱۱۲ هزار نفر هستند و با توجه به ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها، شانس قبولی در گروه زبان برای همه داوطلبان ۳۸ درصد اعلام شده است.

به‌طور کلی، براساس اطلاعاتی که سازمان سنجش منتشر کرده، شانس قبولی در کنکور سراسری ۹۴ با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان و ظرفیت‌های موجود در آموزش عالی ۸۶ درصد است.

البته این شانس‌های قبولی که اعلام شده، احتمال دارد تا چند هفته دیگر، کمی تغییر داشته باشد؛ زیرا به قول رئیس سازمان سنجش، تا ماه تیر که آمار نهایی ظرفیت پذیرش از سوی دانشگاه‌ها، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اعلام نشود، نمی‌توان درصد قبولی را به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد، اما با توجه به ظرفیت‌های فعلی و تعداد شرکت‌کنندگان، انتظار نمی‌رود شانس قبولی در گروه‌های آزمایشی، تغییر بزرگی در تیرماه داشته باشد.

ظرفیت رشته‌های غیرپولی ثابت مانده است

وقتی گفته می‌شود ظرفیت پذیرش در گروه علوم ریاضی و علوم انسانی، 100درصد است، باید در نظر داشت که بسیاری از این ظرفیت‌ها در دانشگاه‌های پولی و غیردولتی است.

رئیس سازمان سنجش در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند: طی چند سال اخیر، ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی و غیرپولی، بین 13 تا 14 درصد ثابت مانده و تغییر محسوسی نداشته است. این حرف یعنی این‌که الان حدود 86 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو به دانشگاه‌های پولی و غیردولتی اختصاص پیدا کرده است.

نکته مهم‌تر این‌که، ظرفیت پذیرش دانشجوی غیرپولی هم ثابت مانده و افزایش پیدا نکرده است، زیرا به گفته خدایی، دانشگاه‌های دولتی طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند ظرفیت پذیرش خود را در مقطع تحصیلات تکمیلی افزایش دهند و به همین دلیل هم ظرفیت‌های غیرپولی مقطع کارشناسی خود را افزایش نداده‌اند.

به شانس قبولی، خیلی تکیه نکنید

شانس قبولی در گروه علوم تجربی، 48 درصد اعلام شده است. حالا سوال اینجاست آیا این 48 درصد به این معنی است که دانشجوی این گروه آزمایشی، شانس قبولی‌اش در همه رشته‌های این گروه، 48 درصد است؟

دکتر رجبعلی برزویی، کارشناس آموزش عالی در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند، این شانس‌های قبولی که اعلام شده، اصلا به معنای شانس قبولی در رشته‌های دانشگاهی نیست و داوطلبان نباید خیلی روی این شانس‌های قبولی برای همه کدرشته‌های تحصیلی، حساب باز کنند.

رئیس پردیس دانشگاه شهید بهشتی توضیح می‌دهد، این شانس‌های قبولی، کاملا به صورت میانگین اعلام شده است؛ یعنی درست است که شانس قبولی در رشته تجربی 48 درصد اعلام شده است، اما این شانس قبولی برای رشته پزشکی و پرستاری، شبیه هم نیست یا مثلا شاید شانس قبولی در گروه علوم ریاضی، 100درصد اعلام شده باشد، اما احتمال دارد شانس قبولی در رشته مهندسی نرم‌افزار دانشگاه صنعتی شریف، حتی یک درصد هم نباشد. از آن طرف، احتمال دارد شانس قبولی برای همین رشته و البته در یک دانشگاه پولی و واقع در یک شهر کوچک، 100درصد باشد. بنابراین شانس‌های قبولی که اعلام شده، کاملا به صورت میانگین و با توجه به ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌هاست. به‌طور کلی می‌توان با توجه به سوابق کنکورهای سال قبل عنوان کرد شانس قبولی در رشته‌های پرطرفداری مثل حقوق، پزشکی، دندانپزشکی و برخی مهندسی‌های پرطرفدار مثل مهندسی برق و عمران، پایین‌تر از رشته‌های دیگر است.

حال اگر همین رشته‌ها در یک دانشگاه دولتی و روزانه هم ارائه شده باشد، به نسبت شهرت و تراز علمی آن دانشگاه، شانس قبولی هم کمتر خواهد بود.

10 نکته کنکور امسال

* ظرفیت پذیرش غیرپولی دانشگاه‌ها؛ بین 13 تا 14 درصد

* شانس قبولی در کنکور؛ 86 درصد

* امکان قبولی در گروه‌های علوم انسانی و ریاضی؛ ۱۰۰ درصد

* شانس قبولی در گروه علوم تجربی؛ 48 درصد

* شانس قبولی در رشته‌های هنر؛ ۵۶ درصد

* شانس قبولی در گروه زبان؛ ۳۸ درصد

* 86 درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در اختیار دانشگاه‌های پولی

* ثابت ماندن ظرفیت پذیرش دانشجوی غیرپولی در سال‌های اخیر

* شانس پایین قبولی در رشته‌های پرطرفدار دانشگاه‌های دولتی

* شانس قبولی در گروه آزمایشی، به معنی شانس قبولی در رشته نیست

امین جلالوند / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها