جام جم آنلاین: خنده از ته دل، برقلب تاثیر می گذارد. برای اولین بار محققان دریافته اند که خنده باعث می شود اندوتلیوم، لایه داخلی رگهای خونی متسع شود. این امر جریان خون را افزایش می دهد که برای سیستم قلبی عروقی سودمند است.
کد خبر: ۸۰۴۹۸

به گفته سرپرست این تحقیق دکتر میلر از دانشگاه مریلند همه باید 15 تا 20 دقیقه در روز بخندند.
وی می گوید تلویزیون ممکن است نقش مشخصی در سلامت قلب داشته باشد اگر نمایش های خوبی داشته باشد و وقت افراد به تماشای کمدی بگذرد بجای آنکه برنامه ها و فیلم ها ی استرس زا ببینند.
گرچه این اولین مطالعه ای است که نشان میدهد خنده چنین تاثیری دارد ، گزارشات قبلی نیز حاکی از این بوده که مبتلا یان به بیماری های قلبی در مقایسه با افراد سالم کمتر در برابر امور روزمره برخورد شاد دارند.
و محققان دانشگاه هاروارد گزارش کرده اند افراد ی که دید خوش بینانه ای دارند کمتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار می گیرند.
هنوز مشخص نشده چرا خنده چنین تاثیر سودمندی دارد اما دکتر میلر می گوید اندوتلیوم دارای گیرنده های اندورفین است.
پس از خنده اندورفین ها رها می شوند و گیرند ها را فعال می کنند و این امر باعث نوعی تداخل می شود یا شاید تنها یک اتساع مستقل اندوتلیوم عروقی روی دهد.
اندورفین ها مواد شیمیایی با خواصی شبیه به مورفین هستند که حس خوبی را ایجاد می کنند.
این احتمال وجود دارد که استرس روحی منجر به رها شدن هورمون های استرس همچون کورتیزول شود که ممکن است رها شدن اکسید نیتریک را از سلولهای اندوتلیوم کاهش دهد. و در نتیجه موجب تنگی عروق می شود.
به هرحال پیام این تحقیق برای کاردیولوژِست ها روشن است و آن این است که باید وقت بیشتری را به صحبت کردن با بیماران راجع به استرس و جوانب روانشناسی بیماری اختصاص دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها