تولدی دیگر

کلیک 11 ساله شد

نگاه از بیرون

فلاش‌بک با یک کلیک در 11 سالگی کلیک

کیوان نقره‌کار، کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات و کارشناس، مجری و تحلیلگر برنامه‌های آی‌تی در صداوسیما است.
کد خبر: ۸۰۳۸۴۹
فلاش‌بک با یک کلیک در 11 سالگی کلیک

اگر موافقید یک فلاش‌بک بزنیم به حدود 12 ـ 11 سال قبل؛ یعنی اواخر 82 و اوایل سال 83، با توجه به نوع حرفه‌ام به‌عنوان یک کارشناس و تحلیلگر حوزه آی‌تی در برنامه‌های صدا و سیما هر روز باید منابع و اخبار این حوزه را رصد می‌کردم. در اینترنت بیشتر منابع خارجی بودند و البته وبلاگ‌های فارسی هم داشتیم که خبر یا تحلیل ارائه می‌کردند. آن روزها برخی روزنامه‌ها هم صفحات مرتبط با رایانه داشتند اما صفحه مورد توجه من، صفحه رایانه و ارتباطات در کاشف (ضمیمه علمی سابق) روزنامه جام‌جم بود، دلیلش هم کاربردی و متناسب بودن مطالب برای عموم بود. همین مزیت و ویژگی باعث شد این صفحه به یک ضمیمه ثابت و دوست‌داشتنی نزد اهالی فناوری اطلاعات تبدیل شود.

کلیک در طول حیات 11 ساله خود نشان داده که چگونه توانسته با همان ویژگی تمام مخاطبانش را راضی نگه دارد. از اخبار اتفاقات روز تا معرفی ابزارهای آینده، از تحلیل تا آموزش، از بازی تا تجارت و... البته بهره‌گیری از جذابیت‌های تصاویر انتخاب شده، نشان از اهمیتی دارد که کلیک برای تمام خوانندگانش قائل است. کلیک متناسب با پیشرفت فناوری و سطوح علمی و دانشی مخاطبانش محتوای مورد نظرش را پرداخت می‌کند و هیچ‌وقت نخواسته با حاشیه‌سازی و جنجال رسانه‌ای مورد توجه قرار بگیرد. سخن کوتاه کنیم و در انتها برای تمام کسانی که در تهیه این ضمیمه دوست‌داشتنی تلاش می‌کنند، آرزوی توفیق داشته باشیم. 111 ساله بشوی کلیک جان.

کلیکی‌ می‌مانیم

نیلوفر عاکفیان، دومین سردبیر ضمیمه کلیک که از سال ۸۵ نزدیک به 3 سال هدایت این ویژه‌نامه را به عهده داشت.

دنیای مجازی هنوز خیلی بزرگ نشده بود؛ دهکده جهانی هم هنوز آن‌قدر شلوغ نشده بود که با یک کلیک بتوانی همه دوستانت را پیدا کنی. اما ما با یک کلیک با هم دوست شدیم.

یک کلیک ما را دور هم جمع و به دنیای مجازی وصل کرد و آن‌قدر بزرگ شد که حالا شاید بیشتر از اسم‌مان به نام کلیک می‌شناسندمان. 11 سال پیش را می‌گویم. همان روزها که هنوز شبکه‌های اجتماعی به دنیای ما نیامده بود و نامه‌ها هنوز این همه الکترونیکی نشده بود. همان روزهایی که خبرها هنوز بوی کاغذ واقعی می‌داد، حتی خبرهای دنیای مجازی.

این روزها که 11 سال از به دنیا آمدن کلیک گذشته، خیلی از ما هنوز هم خودمان را کلیکی می‌دانیم و بازیخور و اهل ترفند و ساکن لینکدونی‌اش. حالا کلیک هم درست مثل دنیای مجازی بزرگ‌تر شده و دوستانش بیشتر؛ دوستانی که مثل خیلی از ما با همین کلیک وارد دنیای مجازی شدند. برای همین هم حالا که این دهکده این همه شلوغ شده، ما باز هم همدیگر را گم نمی‌کنیم.

کافی است اسم کلیک را بیاوری تا یادت بیفتد تعداد زیادی دوست در سراسر این دنیای مجازی داری.

نه به خاطر یک مشت کاغذ

آرش برهمند، سردبیر ماهنامه پیوست و برنامه کافه فناوری تلویزیون

تصور این‌که بیش از یک دهه از چاپ کلیک با آن نام زیبا و لوگوی فوق‌العاده‌اش گذشته، دشوار است. هرچند این ضمیمه دوست‌داشتنی طی سالیان متوالی و فراز و نشیب‌های فراوان از نویسندگان حرفه‌ای حوزه فناوری اطلاعات، بخوانید آی‌تی‌نویسان دور و به کاربر عمومی نزدیک شده ولی کارکرد یگانه آن در حوزه عمومی همچنان مورد تحسین بسیاری از جمله این فعال رو به پیری رسانه‌ای قرار دارد.

این روزها که تیمی جوان، خوشفکر و عاشق در کلیک قلم می‌زنند، حتی بیش از تمام سال‌های گذشته آشکار است که این ورق‌های کاهی ساده چگونه از زمان گوشی‌های پاره‌آجر تا عینک هوشمند و از زمان شبکه‌های بی.بی.اس تا عصر وایبر و تلگرام بار سنگین ترغیب، تعلیم و تادیب مخاطب عمومی را بر دوش کشیده‌اند؛ این ادعایی است که کمتر رسانه‌ای در حوزه فناوری اطلاعات ایران توان تکرار آن را دارد.

بی‌شک باقی ماندن در عرصه رقابتی که انبوه سایت‌ها، نرم‌افزارهای موبایل و خبرخوان‌ها رقبای جدی شما هستند، کار آسانی نیست و راه رفتن روی خط‌های گاه نامرئی سرخ در نشریه‌ای با تیراژ و توزیع ملی، تحولات مدیریتی و دغدغه‌های فراجناحی آسان نیست؛ ولی کلیک بارها به ما اثبات کرده خود فناوری می‌تواند پدیده‌ای فراتر از یک ضمیمه باشد.

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها