وبگردی می‌کند ولی نه به شیوه معمول.در اینترنت دنبال سایت خودشناسی‌ می‌گرددتا هرچه بهتر خود واقعی اش را پیدا کند و بشناسد. مینا در تست شخصیت‌شناسی از کلمه «حسود» خوشش نیامد، این کلمه به طور کلی در قاموس شخصیتی او نمی‌گنجد. او کجا و حسادت کجا! این سایت اشتباه است و طراح تست‌هایش هم یک آدم بی‌سواد. سایت را می‌بندد و صفحه دیگری باز می‌کند.
کد خبر: ۸۰۲۴۲۹

به نظرش سایت جدید معتبرتر است چرا که برای شخصیت‌شناسی علاوه بر روز، ماه و سال تولدش باید اطلاعات دیگری از قبیل غذا و رنگ مورد علاقه‌اش را هم وارد کند. اطلاعات خواسته شده را وارد می‌کند و نتیجه معلوم. سایت صفاتی را اعلام می‌کند که خوشش می‌آید. سرخوش از آنکه امروز هم توانسته در یک سایت طالع‌بینی خوب،خودش را بهتر بشناسد، صفحه را می‌بندد و کلمه جستجو شونده را در سایت مرورگر از «خودشناسی» به «فال» تغییر می‌دهد. وبلاگ‌های مختلف از بالا به پایین در یک ردیف برایش صف می‌کشند تا به راحتی و یکی پس از دیگری امتحانشان کند. یکی را باز می‌کند. فال تاروت. بد نیامده است. به گفته تاروت تا دو روز دیگر خبر خوشی برایش در راه است و سرمایه‌گذاری که می‌خواهد انجام دهد با موفقیت به انجام خواهد رسید. فقط یک دشمن در کنارش دارد که باید مواظب مکر و حیله او باشد و از حسادت‌های بی‌جای دیگران به خود،جلوگیری کند. به کلمه دشمن حساس می‌شود و در ذهنش دنبال دشمن می‌گردد. خوشبختانه نیازی به فکر کردن نیست. دور و برش دشمن و بدخواه زیاد است. همه آدم‌های موفق و خوش‌تیپ، دشمنان زیادی دارند.برای همین همیشه در فال‌هایش «گربه» و «چشم»زیاد دیده می‌شود.

ابرو را بالا می‌اندازد و به ادامه کار مهمش می‌پردازد. در بین سایت‌های مختلف فال‌هایی مثل فال نخود و فال ته سیگار به چشمش می‌خورد که پیش از این امتحانشان نکرده و نمی‌داند که راست هستند یا دروغ. سراغ فال قهوه می‌رود. به فال قهوه خیلی اعتقاد دارد. چند ماه پیش از طریق همین فال فهمیده بود همسرش به او خیانت می‌کند. فالگیر خودش گفت که همسر او را در فنجان قهوه با شخصی دیگر دیده است. البته همسرش خیلی سعی کرده بود به او بفهماند، فال قهوه دروغ است و فالگیران و رمالان برای پول درآوردن سر مردم را کلاه می‌گذارند ولی فایده نداشت. او می‌دانست که همسرش برای مبرا کردن خودش از گناه این حرف‌ها را می‌زند. از همان روز در نظر او، همسرش فرد دروغگو و خیانت کاری بیش نبود و از همان وقت بود که به فال قهوه اعتقاد کامل پیدا کرده بود. ولی فال گرفتن این دفعه با دفعه‌های گذشته فرق داشت چرا که از یکی از دوستان شنیده بود به صورت اینترنتی هم می‌توان فال گرفت. یکی از سایت‌ها را باز کرد که در آن نوشته بود: مبلغ ... تومان را به شماره حساب.... واریز کنید و بعد با شماره ...0912 تماس بگیرید تا فال شمارا برایتان بگوییم. از این که دیگر لازم نیست برای گرفتن فال به جاهای دور برود خوشحال شد و پول را واریز کرد و فالش را هم فهمید.

مینا یک نمونه بارز از انسان‌هایی است که در اطرافمان هستند و به فال و جادو و جنبل اعتقاد دارند و زندگی خودشان را بازیچه دست فالگیران می‌کنند.فالگیران و رمال‌هایی که هیچ نگرانی از مشکلات مردم به دل خود راه نمی‌دهند، افراد را همچون بشکه‌های پر پول می‌بینند و بیشتر دروغ می‌گویند تا بیشتر پول بگیرند. بعضی از آنان به نوعی افراد را بیمه می‌کنند و اطلاعاتی که می‌دهند را جوری با برنامه‌ریزی به مخاطب خود انتقال می‌دهند تا راه را برای مخاطب باز کنند و او را برای بار دوم و سوم به نزد خود بکشانند. در این بین بعضی افراد بسیار سریع متوجه می‌شوند که فال و فالگیری چیزی جز فریب و دروغ نیست ولی افرادی هم هستند که باخرافات زندگی خود را به باد می‌دهند و افراد خانواده و نزدیکان را از خود دور می‌کنند.

به طور کلی با گذشت زمان و پیشرفت علم، نه تنها خرافات و فالگیری از بین نرفته بلکه از شکل سنتی خود در آمده و به شکل مدرن به حیات خود در جوامع بشری ادامه می‌دهد. فالگیران و رمالان قدیم با همان حیطه کاری ولی به شیوه جدید بر سر مردم کلاه می‌گذارند.

در حال حاضر بهای انواع فال در تهران و شهرهای بزرگ به قیمت‌هایی حتی بیش از یک میلیون تومان نیز رسیده و این اقبال عمومی مردم سبب شده که شمار رمالان اینترنتی نیز روز‌به‌روز افزایش یابد و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که فارغ از مساله سرگرمی، رمالی و کلاهبرداری‌های اینترنتی کام بسیاری از کاربران را تلخ کرده و بسیاری از آنها را به نابودی کشانده است.

حالا رمالان اینترنتی در دنیای مجازی به دنبال مشتریان خود هستند به‌گونه‌ای که مشتریان تنها با ارسال یک ایمیل به آقا یا خانم رمال، نام خود و معرفشان را در آن قید کرده و منتظر پاسخ فالگیر می‌مانند. مشتری محترم تا زمان استعلام فالگیر باید منتظر پاسخ بماند و بعد از آن ایمیلی همراه با شماره کارت یا حساب برای متقاضی می‌فرستد و از او می‌خواهدکه نیت کند.

نیت که انجام شد، نوع فال نیز مشخص می‌شود این‌که شما فال تاروت، قهوه، شمع و... می‌خواهید؟ قیمت‌های متعددی دارد و فال شمع از همه گرانتر است و پس از آن اگر خوش شانس باشی طی چندساعت و در غیر این صورت تا ۴۸ ساعت بعد پاسخ فال تایپ شده و منسجم برایتان ارسال می‌شود و فالگیر نیز مسئولیتی در مورد صحت و سقم جواب ندارد.

سرهنگ اصغر باقریان، رئیس پلیس فتای غرب استان تهران نیز با هشدار در خصوص رمالی مدرن و اینترنتی گفت: رمالان اینترنتی با درج مطالبی چون حل مشکلات خانوادگی و زناشویی، مسائل عاطفی، مشکلات مالی، نوشتن دعا برای خوشبختی افراد و خبر دادن از آینده، افراد را ترغیب به گرفتن فال و دعانویسی می‌کنند. رمالان اینترنتی بیشتر در سایت‌های خود اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند. شهروندان و کاربران فضای مجازی باید توجه داشته باشند هرگونه اقدام به رمالی، فالگیری، پیشگویی و جن گیری، جرم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: بزهکاران سایبری در قالب رمالی، شهروندان را فریب داده و با ارائه شماره حساب از کاربران درخواست می‌کنند مبالغی را در ازای انجام این اعمال مجرمانه به حساب آنها واریز کنند.

باقریان از خانواده‌ها و بویژه از والدین خواست هرگز به اطلاعات ارائه شده در این سایت‌ها اطمینان نکرده و با ارائه آموزش‌های صحیح، تقویت باورهای دینی و افزایش آگاهی فرزندان خود با این پدیده نوظهور مقابله کنند.

چرا رمالی؟

دکتر محمود برجعلی، روان‌شناس، در گفت‌وگویی با تپش در باره پدیده نوظهور رمالی اینترنتی گفت: یکی از مسائلی که بتازگی درگیر آن هستیم و یکی از پدیده‌های نوظهور به حساب می‌آید دنیای فضای مجازی و امکاناتی است که در دسترس انسان قرار دارد. در شبکه‌های اینترنتی و به طور کلی در فضای مجازی،فال‌ها و تست‌های خود شناسی به فراوانی یافت می‌شود و باعث می‌شود بسیاری از افراد به جای آنکه به صورت مفید از اینترنت استفاده کنند، مشغول تلف کردن وقت خود در سایت‌های خودشناسی یا فال شوند و حتی در مواردی طعمه فالگیران و رمالان اینترنتی شوند. در مجموع می‌توان گفت در دنیای مجازی، افرادی که دارای منطق سستی هستند، افرادی که نیاز به تائید شدن دارند و افراد عجول مورد سوءاستفاده مالی رمالان اینترنتی قرار می‌گیرند.

وی درباره بیان مشکلات در صورت گمنام بودن فرد می‌گوید:یک پدیده به نام پدیده گمنامی وجود دارد.طبق این پدیده، زمانی که فرد احساس می‌کند کسی اورا نمی‌شناسد، راحت‌تر مسائل و مشکلات زندگی‌اش را مطرح می‌کند. مخصوصاً از زمانی که اینترنت همه‌گیر شده این مورد زیادتر دیده می‌شود. دوستی‌های اینترنتی بیشتر شده و یک فرد وقتی می‌بیند مخاطبش شناخت زیادی از او ندارد و قضاوت نمی‌شود، راحت‌تر زندگی‌اش را شرح می‌دهد.

افرادی که مسائل عمیق‌تری در زندگی خود دارند با وجود این‌که در بسیاری از مواقع از فالگیران تجربه منفی می‌گیرند، ولی باز هم به طرف آنها می‌روند و برای بارهای بعدی هم به فالگیران مراجعه می‌کنند.

برجعلی در این گفت‌وگو به ضربه‌های روحی افراد از طریق رمالی اشاره کرد و گفت:با فال، افراد در تصمیم‌گیری سست می‌شوند و همه چیز را به نتیجه فال‌هایشان موکول می‌کنند. تلاش نمی‌کنند و منتظر می‌مانند که آینده‌ای خوش به سراغشان بیاید و در پایان زندگی خود را از دست می‌دهند. افراد به جای این که به روانشناسان و مشاوره‌ها مراجعه کنند برای مشکلات زندگی خود به فال و جادو روی می‌آورند و به جای این‌که تغییر در خود ایجاد کنند و برای زندگی خود تلاش کنند فقط در پی آن چیزی هستند که فالگیر می‌گوید.

غزاله مالکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها