سخنگوی قوه قضاییه احکام برخی از متهمان پرونده فساد 3000 میلیاردی را اعلام کرد

صدور کیفرخواست متهم نفتی

سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری از صدور کیفرخواست برای پرونده متهم نفتی خبر داد و اسامی برخی متهمان پرونده فساد 300 میلیارد تومانی را که حکمشان قطعی شده است اعلام کرد؛ وی همچنین از آزادی یکی از بدهکاران بانکی با وثیقه بیش از هزار میلیارد تومان خبر داد.
کد خبر: ۸۰۱۷۹۳

به گزارش فارس، غلامحسین محسنی اژه‌ای که دیروز در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد درباره پرونده متهم نفتی گفت: برای پرونده متهم نفتی کیفرخواست صادر شده و به دادگاه می‌رود و امیدواریم دادگاه سریع‌تر به پرونده و اتهامات پرونده، مطابق حق و قانون رسیدگی کند. وی افزود: با توجه به موضوع دادخواست و کیفرخواست این پرونده به دادگاه انقلاب می‌رود.محسنی اژه‌ای همچنین درباره احکام قطعی برخی متهمان پرونده 3000میلیاردی نیز عنوان کرد: غلامحسین نوایی، عضو هیأت مدیره و نایب رئیس شرکت فولاد ایران و عباسعلی احمدی، هر یک به دو سال حبس، جعفر دارابی مسئول واحد خرید گروه صنعتی فولاد به دو سال حبس، یارمحمد محمدی، مدیرعامل سابق شرکت اسپادانا به پنج سال حبس، کاوه نجات دهقان به سه سال حبس، امیر رمضانی طارمی به یک سال حبس، محمد حسن اوغلی به دو سال حبس، شیدا مردعلی به یک‌سال حبس، داریوش میشانی‌فر معاون رئیس بانک صادرات شعبه اهواز به هفت سال حبس و ده سال انفصال و همچنین بهنام بهزادی مدیرعامل شرکت تجارت گستر به سه سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند.

وی تصریح کرد: در این پرونده دو متهم به نام بهزادی بود که یکی از آنها بهزاد بهزادی است که قبلا محکوم شد و حکمش نیز بالا بود که جدا از بهنام بهزادی بود.

محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به عزم جدی دستگاه قضا برای برخورد با زمین‌خواری گفت: به منظور مبارزه با زمین‌خواری هفت میلیون متر مربع از زمین‌های اطراف تهران که به ناحق تصرف شده بود به نام دولت سند خورد و از متصرفان بازپس گرفته شد.وی در رابطه با پرونده بیمه توسعه ایران، گفت: تعاملاتی بین قوه قضاییه و دولت انجام شد که براساس آن بیمه مرکزی متکفل تعهدات بیمه توسعه ایران شد و 135 نفر از بیمه‌گذاران آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: متهم این پرونده دو ملک تجاری و مسکونی را به بیمه مرکزی منتقل کرده است تا بخشی از تعهدات وی جبران شود که خود وی ادعا می‌کند این دو ملک بیش از هزار میلیارد تومان ارزش دارد که البته باید کار کارشناسی و به بیمه مرکزی منتقل شود. وی در رابطه با پرونده بدهکار بزرگ بانکی که 6500 میلیارد تومان بدهی داشت، گفت: به بانک پارسیان وکالت داده شده است تا از اموال و املاک وی بخشی از طلب وصول شود، چرا که عمده معوقات مربوط به بانک پارسیان بود.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در سال 94 به مناسبت‌های مختلف، اقداماتی برای عفو یا تخفیف مجازات مجرمین صورت گرفت که از سوی ریاست قوه به رهبر معظم انقلاب پیشنهاد می‌شد که در این رابطه 393 نفر زن در سال 94 مشمول عفو شدند و رقمی بیش از این نیز مشمول تخفیف شدند. وی تاکید کرد: متأسفانه برخی افراد اخیرا با عناوین جعلی به خانواده‌ متهمان دارای پرونده‌های کیفری یا حقوقی مراجعه و از آنها اخاذی می‌کنند که قوه قضاییه بجد در پی شناسایی و دستگیری آنهاست و تاکنون پنج نفر از آنها دستگیر شده و در بازداشت هستند.

معاون اول قوه قضاییه همچنین اظهار کرد: همان‌گونه که اعلام کردیم سال 94 و 93 در داخل و خارج قوه قضاییه بر فساد متمرکز شده‌ایم به نحوی که از نشست قبلی که در این خصوص صحبت شد تا این نشست، چهار نفر از قضات متخلف سلب صلاحیت قضایی شدند که این اقدام با همان ساز و کار قانونی سلب صلاحیت قانونی در دادگاه عالی قضات صورت گرفته است، لذا این افراد دیگر حق قضاوت ندارند.

محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده جیسون رضائیان گفت: دادگاه وی روز سه شنبه(امروز) با حضور وکیل، مترجم و متهمان این پرونده برگزار می‌شود، اما من از بیان محتوای پرونده معذورم.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص تشکیل سازمان مبارزه با فساد گفت: طرحی در مجلس مطرح شد و تعدادی از نمایندگان با قوه قضاییه صحبت کردند. وی افزود: قوه قضاییه با کلیت تشکیل این سازمان موافق است که یک دستگاه واحد برای مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته باشیم. البته طرح اولیه مجلس ایراداتی داشت که ما متذکر شدیم و برخی از آنها اصلاح شد.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی درباره پرونده مدیرعامل سابق ستاد حمل و نقل و سوخت که دوره‌ای نیز مدیر عامل یکی از باشگاه‌های ورزشی بود، گفت: کارهای بسیاری برای به ثمر رسیدن این پرونده به کمک وزارت اطلاعات انجام شد و افراد زیادی هم در قالب متهم و مطلع بازجویی شدند. وی افزود: اما این پرونده همچنان در مرحله رسیدگی قرار دارد و برای آن هنوز حکمی صادر نشده است.

تکذیب‌ شایعات

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسشی درباره این که اخیرا برخی سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها مدعی شدند 12 نفر از افراد مسئول در بنیاد تعاون ناجا دستگیر شده‌اند و حتی این افراد مدعی شده‌اند خود فرمانده پیشین ناجا و پسرش و همچنین پسر شهردار تهران دستگیر شده‌اند، گفت: در موضوع اول که مربوط به افراد بازداشت شده در بنیاد تعاون ناجا بود باید بگویم اگر پرونده‌ای تشکیل شده و اتهامی متوجه افراد باشد دستگاه قضایی با آن برخورد می‌کند.

وی گفت: البته درباره دستگیری پسر فرمانده پیشین ناجا و پسر شهردار تهران این مطالب کاملا کذب است و من هم در سایت‌های ضد انقلاب آن را دیدم. قطعا اگر از کسانی که این شایعات را مطرح می‌کنند، شکایتی شود قطعا تحت تعقیب قرار خواهند گرفت. محسنی اژه‌ای در باره اخباری مبنی بر بازداشت سردار احمدی‌مقدم اظهار کرد: به هیچ‌وجه اتهامی متوجه ایشان نیست و برخی رسانه‌ها این شایعات را منتشر کرده‌اند که بشدت تکذیب می‌شود. وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره درخواست سناتورهای آمریکایی مبنی بر آزادی سه تبعه کشورشان که در زندان‌های ایران به سر می‌برند، گفت: سناتورهای آمریکایی برای خودشان حرف می‌زنند و قرار نیست ما به حرف‌های آنها اعتنا کنیم. اژه‌ای افزود: از سه نفری که شما اشاره کردید دو نفر به اتهام جاسوسی در زندان به سر می‌برند، یک نفر هم هنوز به پرونده‌اش رسیدگی نشده است، پس آنها چه حقی دارند که درخواست آزادی یک جاسوس را می‌کنند.

رحیمی همچنان در زندان است

اژه‌ای در پاسخ به پرسشی در ارتباط با مرخصی رفتن محمدرضا رحیمی گفت: ایشان در حال حاضر در زندان هستند و به مرخصی نرفته‌اند.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که آیا در خصوص اتفاقاتی که در ورزشگاه تبریز افتاد، دولت نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه داده است یا خیر، گفت: یک بخش از اتفاقاتی که در ورزشگاه تبریز افتاد، مربوط به تخلفاتی است که مدعی هستند انجام شده و مکانیزم خودشان را دارند، اما بخشی دیگر درباره تخریب ورزشگاه است که دادستانی همان موقع ورود پیدا کرد، تعدادی به صورت موقت بازداشت و بلافاصله با قرار تامین آزاد شدند. وی افزود: علت این قضیه در حال بررسی است، اما از ناحیه دولت نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه ارسال نشده است. سخنگوی دستگاه قضاییه در خصوص آخرین اخبار پرونده حادثه اسیدپاشی اصفهان گفت: اخیراً فردی دستگیر شده که بنا به دلایل و شواهد، مظنون به دخالت در پرونده اسیدپاشی اصفهان است. البته این فرد به یک دلیل دیگری بازداشت شد و هنوز ارتباطش با پرونده اسیدپاشی ثابت نشده است. اژه‌ای در پاسخ به پرسشی در رابطه با پیگیری قوه قضاییه در خصوص فردی که به بابک زنجانی دوم معروف شده است، گفت: روابط عمومی وزارت نفت چنین موضوعی را تکذیب کرده است و چنین فردی وجود ندارد.

آزادی با وثیقه بیش از 1000 میلیاردی

وی در رابطه با افرادی که با رشوه و رابطه وام‌های کلان گرفته‌اند و توسط قوه قضاییه تعقیب شده‌اند، گفت: از سال 92 تاکنون تعداد زیادی از افراد، تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که پس از برخورد قضایی، مبالغ را پرداخت یا با بانک مصالحه یا استمهال کردند. سخنگوی قوه قضاییه گفت: از ده نفر از افرادی که دارای بدهی‌های سنگین بودند یک نفر با وثیقه‌ای بیش از هزار میلیارد تومان آزاد شده است. وی افزود: دو نفر نیز از اصفهان بدهی سنگینی داشتند که پیگیری و بررسی این موضوع نیز در حال انجام است؛ اما مسأله اینجاست که این پول‌ها را چگونه باید به صاحبانشان برگرداند. محکوم کردن آنها در صورت داشتن مدرک، کار سختی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها