برنامه فشرده رئیس شورای المپیک آسیا در تهران به پایان رسید

همه دستاوردهای یک سفر

میزبانی دو رویداد جهانی در حوزه ورزش‌های رزمی، اعطای میزبانی بازی‌های غرب آسیا، موافقت با تغییر منطقه ورزش ایران از غرب آسیا به آسیای میانه و وعده حمایت از جمهوری اسلامی ایران برای کسب کرسی بین‌المللی موثر و میزبانی رویدادهای بزرگ مهم‌ترین دستاورد میزبانی از رئیس و اعضای هیات اجرایی شورای المپیک آسیا(OCA) بود.
کد خبر: ۸۰۰۵۳۳

به گزارش جام‌جم، اعضای هیات اجرایی OCAو در راس آنها شیخ احمد فهد آل‌احمد الصباح رئیس کویتیOCA در شرایطی در دو روز گذشته به مناسبت برگزاری یک اجلاس در هتل آزادی تهران گردهم آمدند که حضور بلندپایه‌ترین مقامات ورزش آسیا فرصتی بود که مسئولان ورزش ایران خواسته خود را مطرح کنند؛ خواسته‌هایی مثل میزبانی رقابت‌های جام جهانی ووشو و پیکارهای جهانی دیگر رشته رزمی یعنی کوراش که محقق شد و درخواست‌های میان‌مدتی چون تغییر زون ورزش ایران از غرب آسیا به آسیای مرکزی که آیا موافقت اولیه شد. البته مهم‌ترین درخواست که اختصاص کرسی بین‌المللی موثر و مشخصا (حضور در تشکیلات کمیته بین‌المللی المپیک) بود که شیخ فهد قول داد در این باره حمایت کامل از ایران داشته باشد.

تغییر منطقه ورزش ایران

سفر یکروزه شیخ فهد چنان فشرده بود که این شیخ متمول با هواپیمای اختصاصی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و از این جلسه به آن جلسه. او پس از شرکت در اجلاس هیات اجرایی OCA در نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک ایران شرکت کرد. نشستی که در آن یکی از درخواست‌های مهم ورزش ایران مبنی بر تغییر زون از منطقه غرب آسیا به آسیای میانه بود، به این ترتیب که تیم‌های ورزشی ایران در مراحل گروهی رقابت‌هایی چون فوتبال با تیم‌های آسیای میانه نظیر قرقیزستان و ازبکستان همگروه شوند نه تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس. شیخ فهد با اشاره به این درخواست گفت: با این موضوع موافق هستم زیرا فوتبال ایران در آسیای میانه است و این موضوع به ورزش آسیا کمک می‌کند. با حضور ایران در آسیای مرکزی، تعداد کشورهای این منطقه به عدد هفت می‌رسد که برای هر زون هفت تا 9 کشور به عنوان زون ایده‌آل محسوب می‌شود.

شیخ فهد درباره حمایت از کسب کرسی‌های بین‌المللی توسط ایران تصریح کرد: ما هم مانند شما اعتقاد داریم ایران به عنوان یک کشور قوی در ورزش قاره آسیا مستحق دریافت کرسی‌های بیشتر، مهم و اثرگذارتر است. تمام توانم را می‌گذارم تا ایران بتواند بهترین کرسی‌ها را در مجامع بین‌المللی به دست بیاورد.

به این ترتیب در اجلاس بعدی هیات اجرایی OCA که قرار است شهریورماه برگزار شود به احتمال فراوان این دو موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت و باید انتظار داشت در یک پروسه میان‌مدت عملیاتی شود.

اطلاع از موازی‌کاری و اختلافات

شیخ فهد دیداری هم با محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان داشت؛ دیداری که طی آن گودرزی از رئیس OCA خواست تا از تلاش‌های فدراسیون فوتبال فلسطین برای اخراج رژیم اشغالگر صهیونیستی از فیفا به دلیل رفتار ظالمانه این کشور غاضب با ورزشکاران فلسطینی حمایت کند. در این باره شیخ فهد تصریح کرد: موضوع محدودیت‌های فوتبال فلسطین با کمک بلاتر (رئیس فیفا) و کنفدراسیون فوتبال آسیا حل شده و با تعهد اسرائیل دیگر محدودیتی برای ورزشکاران و فوتبال فلسطین در زمینه روادید و ورود به کشور فلسطین وجود نخواهد داشت.

شیخ فهد ‌آل‌ احمد الصباح با بیان این که خود را به ورزش ایران نزدیک می‌داند به نکته قابل تاملی اشاره کرد؛ وجود اختلافات سنتی میان دو نهاد موازی ورزش ایران یعنی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک. او در این باره گفت: متاسفانه بعضی کشورها و تصمیم‌گیرندگان ورزشی، قصد داشته و دارند که روی اختلافات ورزشی ایران سرمایه‌گذاری کنند. خوشحالم که بتازگی این اختلافات را وزیر ورزش ایران مدیریت کرده است، من این حرکت را دستاورد بزرگی می‌دانم.

رئیس شورای المپیک آسیا در حالی از این مهم ابراز خشنودی کرد که اختلافات این دو نهاد مثل همه سال‌های گذشته و دست‌کم بیش از دو دهه اخیر اختلاف نظر بین مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش ایران وجود دارد با این تفاوت که فعلا رسانه‌ای و علنی نشده است و باید اظهارات شیخ فهد را مبنی بر نقش منفی چنین اختلافاتی حدی گرفت.

بازدید از آکادمی فوتبال

رئیس OCAکه بتازگی در فیفا هم صاحب کرسی شده است بازدیدی از آکادمی تیم‌های ملی فوتبال ایران داشت که در آن شماری از مسئولان فوتبال کشورهای مختلف حضور داشتند و شیخ فهد در این بازدید گفت: ما برای کمک و حمایت از ورزش ایران آمده‌ایم. خوشحالم ورزش ایران هم در بخش آقایان و هم خانم‌ها توسعه چشمگیری داشته و اگر همین رشد به این شکل ادامه داشته باشد کمک‌های ما را در پی خواهد داشت.

وی در این نشست گفت: خیلی خوشحالم که در ایران و در جمع خانواده دوستانه فوتبال آسیا حضور دارم. اطلاعاتی که درباره فوتبال ایران ارائه شد، نشان می‌دهد فوتبال ایران جایگاه ویژه‌ای در آسیا دارد. کشور ایران از شرایط بسیار خوبی برخوردار است و نکته‌ای که بسیار جلب توجه کرد این که از هر کشوری دیدن می‌کنم زمین‌های چمن و فوتسال زیادی وجود دارد اما در ایران علاوه بر این، زمین فوتبال ساحلی خوبی هم وجود دارد که دلیل پیشرفت فوتبال ساحلی ایران را می‌توان درک کرد.

او در حاشیه این مراسم تاکید کرد ایران توانمندی و شرایط لازم را برای میزبانی رویدادهای بین‌المللی بویژه در ورزش مردان دارد.

وعده حمایت در IOC

شیخ فهد در یک نشست خبری هم شرکت کرد؛ نشستی که در آن از او درباره حمایت از ایران در کسب کرسی‌های بین‌المللی پرسش شد که در پاسخ گفت: حتما از ایران حمایت می‌کنیم، هیچ کس نمی‌گوید ایران نباید جایگاهی در کمیته بین‌المللی المپیک داشته باشد و فکر می‌کنم در چند سال آینده ایران جایگاه خودش را پس خواهد گرفت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص موضوع حجاب، تصریح کرد: پس از 22 سال بسیار خوشحال هستم که فعالیت بانوان باحجاب در بازی‌های آسیایی، المپیک، تابستانی و زمستانی را می‌بینم؛ نه تنها حضور آنها بلکه کسب مدال نیز بسیار ارزشمند است.

شیخ احمد با بیان این که درخصوص حجاب در ورزش با فدراسیون‌های بین‌المللی این موضوع را مطرح می‌کنیم، گفت: در فوتبال، هندبال و والیبال حجاب را قبول کرده‌اند اما مشکل ما در بسکتبال است که خوشبختانه این مشکل هم در حال مرتفع شدن است.

دیداری که انجام نشد

با این که دیدار با مسئولان بلندپایه سیاسی در دستور کار رئیس OCA نبود، اما در دقیقه 90 دیدار با اسحاق جهانگیری در دستور کار قرار گرفت، دیداری که البته به دلیل طولانی شدن برنامه‌ها و جلسات شیخ فهد و تقارن با برنامه‌های معاون اول رئیس‌جمهور انجام نشد. در نشست هیات اجرایی شورای المپیک آسیا که با حضور 80 مهمان خارجی برگزار شد پس از سخنرانی شیخ فهد و نواب رئیس پنجگانه این شورا، رئیسان چهارده‌گانه کمیته‌های مختلف، رئیسان کمیته‌های هماهنگی بازهایی آسیایی اندونزی جاکارتا، بازی‌های آسیایی ساحلی 2016 ویتنام، رقابت‌های زمستانی 2017 به میزبانی ژاپن و بازی‌های آسیایی داخل سالن2017 ترکمنستان گزارش‌های خود را ارائه کردند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها