پرتقال‌های خارجی موجود در بازار بدون مجوز قانونی وارد شده و گواهی سلامت، بهداشت استاندارد ندارد

پرتقال خارجی مصرف نکنید

قائم‌مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: پرتقال‌های خارجی موجود در بازار بدون مجوز قانونی وارد شده است و گواهی سلامت ، بهداشت و استاندارد ندارد.
کد خبر: ۷۹۶۳۴۱

این درحالی است که خود وزارت جهاد کشاورزی صادرکننده مجوز واردات قانونی میوه است و معلوم نیست در فقدان صدور این مجوز، چگونه این همه پرتقال خارجی به‌طور گسترده وارد بازارشده که صدای مجوزدهنده را نیز درآورده است. تنها راه متصور برای این موضوع نیز قاچاق گسترده میوه به داخل کشور است که سوالات خاص خود را ایجاد می‌کند. یعنی باید پرسید کالایی چون میوه که دارای حجمی گسترده و فسادپذیری بالا و فوری است چگونه و از چه راهی به کشور وارد می‌شود که واردات آن قابل پیگیری و قطع‌شدنی نیست. این مهم‌ترین سوالی است که وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار مبارزه با قاچاق باید به آن پاسخ دهند.

جهانگیر عرب در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما دراین باره گفت: هم‌اکنون فقط آناناس، موز و انبه مجوز واردات دارد.

وی افزود: سال گذشته با توجه به میزان مصرف و تولید سرانه مشکلی برای تامین میوه مورد نیاز نداشتیم و مجوز رسمی برای واردات صادر نشد.

عرب گفت: پس از تعطیلات نوروز هزار تن پرتقال تولید داخل در سردخانه‌ها بود که توزیع شد و مشکل تامین میوه شب عید مربوط به بخش اجرا بود و سبب شد میوه به صورت منطقی توزیع نشود و مردم نتوانند میوه را با قیمت مناسب تهیه کنند.

قائم‌مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره ادعای صادرات محصولات نوبرانه به ترکیه افزود: صادرات خیلی اندکی داریم اما از آنجا که قیمت محصولات نوبرانه در داخل گران است، انگیزه‌ای برای صادرات وجود ندارد.

دستورالعمل صادرات محصولات باغی

عرب همچنین با اشاره به این‌که مثبت کردن تراز تجاری محصولات باغی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در معاونت باغبانی است، افزود: استفاده از فناوری‌ها و روش‌های نوین فنی و علمی در تولید و آبیاری محصول و هماهنگی با سازمان‌های استاندارد، گمرک و وزارت بهداشت و درمان برای ارتقای استاندارد از مهم‌ترین محورهای دستورالعمل صادرات محصولات باغی است.

وی گفت: براساس گزارش‌های موجود در سال 92 میزان صادرات محصولات باغی 800 هزار تن بود که سال گذشته با 8 درصد رشد به یک میلیون تن رسید و سال گذشته به رشد بالای 12 درصد دست یافت.وی تصریح کرد: ارزش صادرات محصولات باغی در سال گذشته در مقایسه با میانگین3 سال گذشته 29 درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول میزان تولید محصولات باغی را در سال گذشته حدود 16 میلیون تن اعلام کرد و افزود: میزان تولید محصولات باغی در سال 92 حدود 15 میلیون تن بوده است.

قائم‌مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات سیب در سال گذشته در مقایسه با سال 92 حدود 50 درصد افزایش یافت و به 394 هزار تن رسید.وی گفت: صادرات خرما نیز در سال گذشته 162 هزار تن بود که از لحاظ وزنی 32 درصد و از لحاظ ارزشی 40 درصد در مقایسه با سال 92 رشد داشت، صادرات خرما در سال 92 حدود 146 هزار تن بود.

عرب، صادرات زعفران را در سال 92 حدود 137 تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته 159 تن زعفران صادر شد که از لحاظ وزنی 16 درصد و از لحاظ ارزشی 13 درصد رشد داشت.

عرب میزان صادرات پسته را در سال گذشته 180 هزار تن دانست و گفت: میزان صادرات پسته در سال 92 حدود 120 هزار تن بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها