بورس در عین حال که می‌تواند محلی برای شفافیت معاملات و همچنین آرامش خاطر مردم برای به‌کارگیری سرمایه‌های آنها در پروژه‌های بزرگ و کوچک و تولید سودسالم باشد، گاه می‌تواند محل سوءاستفاده کلان هم باشد.
کد خبر: ۷۹۵۹۴۸

بورس هر کشور نماد و دماسنج اقتصادی آن کشور است و اگر این نماد دچار خدشه و بی‌اعتمادی شود، اقتصاد آن کشور زیرسوال می‌رود. متاسفانه اخیرا در بورس تهران وقایعی رخ داده که باعث شده اعتبار معاملات آن خدشه دار و از حقیقت دور شود. یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود معاملات در بورس به‌صورت غیرشفاف اتفاق بیفتد و سهام شرکت‌های سودده دست برخی افراد خاص بیفتد، رانت اطلاعاتی است.

اخیرا این رانت اطلاعاتی بیشتر در بورس مشاهده می‌شود و برخی افراد خاص می‌توانند با استفاده از روابطی که دارند به‌صورت غیرمجاز و بیشتر از مقدار قانونی، سهم خریداری یا سهم خود را واگذار کنند. مصادیق زیادی دراین باره موجود است که می‌توان درباره آن بحث کرد اما حرف اصلی اینجاست که باید مقابل این بی‌انضباطی مالی و رانت اطلاعاتی که سر منشأ همه فسادهاست، ایستاد.اطلاع‌رسانی طلایی بورسی یا نباید انجام شود یا اگر انجام می‌شود نباید دارای محدودیت باشد. همچنین قیمت سهام باید مشخص باشد و نباید کمتر از ارزش واقعی به افراد خاص فروخته شود. باید ظرفیت‌ها مشخص و تعیین قیمت آن به صورت عادلانه انجام شود.اتفاق اخیری هم که در مورد پتروشیمی مبین افتاد، باعث شد تا برخی افراد نسبت به بازار سرمایه بی اعتماد شوند که این بی‌اعتمادی فقط با رسیدگی سریع مسئولان و همچنین اعلام نتیجه آن و در نهایت ابطال واگذاری رفع خواهد شد. سهام شرکت پتروشیمی مبین که دارای ارزش 5/3 میلیارد دلاری است نباید در فضای غیررقابتی واگذار شود. تخلف درخرید و فروش سهام، معامله را باطل می‌کند و باید با استفاده از ابزارهای موجود، جلوی آن را گرفت.

لذا شورای بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس و همه واحدهای نظارتی و دیگر سازمان‌هایی که در کنترل بورس دخیل هستند، وظیفه دارند برای دفاع از حیثیت بورس مقابل رانت اطلاعاتی بایستند و نگذارند بازار سرمایه توسط برخی افراد که می‌خواهند یکشبه ره صدساله روند، کنترل شود.

مویدحسینی صدر

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها