بررسی تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی در مناظره تلویزیونی

توکلی: نمی توان خاطر جمع بود که صاحب قدرت مجرم شناخته شود

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی، از کوتاهی برخی مسئولان در این زمینه انتقاد کرد. وی همچنین اعلام کرد ‌اکنون حدود ۱۰ نفر از بدهکاران بانکی در بازداشت به سر می‌برند که مبلغ بدهی این افراد قابل توجه است.
کد خبر: ۷۹۴۵۹۹

به گزارش تسنیم، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری دیروز، مبارزه با زمین‌خواری را یکی از موارد مهم مبارزه با مفاسد نام برد و گفت: درسال ۹۳ طبق آمار ۳۱ استان، از ۴۲ هزار و ۴۶۶ هکتار اراضی که به نحوی به صورت غیرقانونی تصرف شده بود، خلع ید شد و در اختیار دولت و منابع طبیعی قرار گرفت که این امر در سال ۹۴ نیز با جدیت پیگیری خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این‌که باید سایر قوا در زمینه مذکور کمک کنند تا بتوانیم جلوی مفاسد اقتصادی را بگیریم، گفت: زمینی حدود 5000 هکتار در استان اصفهان در سال ۶۶ برای تولید و بهره‌برداری از گیاهان دارویی از سوی وزیر وقت کشاورزی در اختیار شرکتی قرار گرفت که سال‌های سال این شرکت نه‌تنها به تعهد خود عمل نکرد بلکه حاضر نبود زمین را به دولت بازگرداند که در این خصوص در سال ۹۳ اقدام کردیم و در فروردین امسال رفع تصرف آن اجرایی شد؛ غیر از ۱۵۰ هکتار آن، بقیه خلع ید و در اختیار دولت قرار گرفت که با همین روال امیدواریم با سرعت و قاطعیت با زمین‌خواری مبارزه کنیم.

محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت اصلاح سیستم بانکی گفت: در ماه‌های اخیر از افرادی که بدهی کلان به بانک‌ها داشتند برخی آمدند و بدهی‌ خود را به‌صورت تقسیط پرداخت کردند و برخی حاضر به پرداخت نبودند بنابراین بازداشت شدند.

شناسایی 4000 میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آخرین وضع پرونده بابک زنجانی و این‌که آیا اتفاق جدیدی در این پرونده رخ داده است، گفت: براساس صحبتی که امروز با مسئول ذی‌ربط این پرونده داشتم حدود 4000 میلیارد تومان از اموال متهم پرونده در وهله اول شناسایی و کارشناسی شده است که البته کارشناسی صورت گرفته مورد اعتراض واقع و به هیات ۳ نفره کارشناسی ارجاع شد. بنابراین اموالی که تاکنون شناسایی شده تکافوی بدهی بانک‌ها و وزارت نفت را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین متهم پرونده وکالتی را ارائه کرده تا براساس آن اموال شناسایی شده در اختیار وزارت نفت قرار گیرد. وزارت نفت نیز نماینده رسمی خود را به دادستانی معرفی کرده و بعد از نظر نهایی کارشناسی تحویل وزارت نفت می‌شود.

به گفته محسنی‌اژه‌ای، پرونده هنوز به دادگاه ارسال نشده و همچنان در مرحله صدور کیفرخواست قرار دارد. در این پرونده ‌اکنون ۳ نفر در بازداشت به سر می‌برند و سایر افراد با قرار مناسب آزاد شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات اخیر یکی از اعضای کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی مبنی بر این‌که در این خصوص ۱۲ مدیر بازداشت شده‌اند و دستگاه‌های دخیل مانند وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات همکاری لازم را ندارند، گفت: اکنون ا ز تعداد دقیق کسانی که در این پرونده تحت تعقیب قرار گرفته‌اند اطلاعی ندارم، اما به طور قطع تعداد آنها بیشتر از ۱۲ نفر است. برخی افراد همان روزهای اول به عنوان متهم احضار و بازداشت شدند. برخی نیز پس از احضار با صدور قرار کفالت یا وثیقه آزاد شدند و برخی نیز در روزهای اول به عنوان متهم احضار شده بودند که پس از ارائه توضیحاتی از سوی آنها رفع اتهام شد.

وی گفت: در خصوص همکاری فرد متهم نیز آن‌گونه که از قاضی پرونده سوال کردم متهم درخصوص تحویل اموال شناسایی شده همکاری لازم را دارد، اما در مورد این‌که این پول‌ها را چه کرده و در داخل یا خارج تبدیل کرده است یا خیر، همکاری لازم را ندارد.

قانون کم نداریم

وی در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: باید در این زمینه اراده جدی وجود داشته باشد و ما قانون کم نداریم بلکه در اجرای آن مشکل جدی داریم. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در زمینه تصرف غیرقانونی باید بگویم مسئولان کوتاهی می‌کنند از بنده پرسیده بودند که در خصوص بدهی به بانک‌ها مشتری مقصر است یا بانک‌ها، که من مطرح کردم بانک‌ها مقصرترند؛ زیرا برخی مسئولان در بخش‌های مختلف قصوری مرتکب می‌شوند و مسئولان کوتاهی کرده و باید با آنها نیز برخورد شود.

آخرین وضع پرونده بدهکار بانکی 6000 میلیاردی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده فردی که بدون ضابطه از یکی از بانک‌ها 6000 میلیارد تومان وام گرفته بود و این‌که آیا این فرد با قید وثیقه آزاد شده است یا خیر، گفت: متهم این پرونده همچنان در بازداشت است و در مقام این هستند که به نحوی اموال او را شناسایی و مطالبات بانک را پرداخت کنند.

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده خبرنگار واشنگتن پست نیز افزود: آن‌گونه که با واسطه از قاضی پرونده پرسیده‌ام دادگاه هنوز وقت محاکمه را تعیین نکرده و دادگاه مشغول فراهم کردن مقدمات محاکمه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها