سن ورود به مدرسه، دوره‌ای کلیدی و مهم برای دندان‌های کودکان است. در این سن دندان‌های آسیای بزرگ شروع به رشد می‌کنند و رشد این دندان‌ها زمان مناسبی برای مراجعه به دندانپزشک است.
کد خبر: ۷۹۰۲۸۰

رشد دندان‌های آسیای بزرگ

اولین دندان‌های آسیای بزرگ «دندان‌های شش‌سالگی» نیز نامیده می‌شوند؛ این دندان‌ها در انتهای دهان رشد می‌کنند و سهم مهمی در جویدن دارند. البته دندان‌های یادشده بیشتر از بقیه دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار دارند؛ 47 درصد کودکان 5 تا 9 سال حداقل یک مورد پوسیدگی در یکی از چهار دندان آسیای بزرگ‌شان دارند.

رشد دندان‌های آسیا تحول دیگری نیز در دندان‌های کودکان با خود به دنبال دارد و آن ورود به دوران اختلاط دندانی است؛ در این دوره دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی همزمان در فک وجود دارند.

سن‌ پایان مکیدن انگشت‌ها

متخصصان اطفال همیشه اهمیت توقف مکیدن انگشت شست و پستانک را تا سه‌سالگی یادآوری می‌کنند؛ زیرا این عادت ممکن است به بدشکلی دندان‌ها منجر شود، اما برخی کودکان این عادت را بسادگی کنار نمی‌گذارند.

در شش‌ سالگی دیگر موضوع جدی می‌شود و والدین باید مانع مکیدن انگشت شست یا پستانک از سوی کودکان شوند. مراجعه به پزشک وضع رویش دندان‌ها را تعیین می‌کند و مانع از تغییرات احتمالی ناخواسته در فک می‌شود.

زمان شروع درمان ارتودنسی

گرچه انجام درمان‌های ارتودنسی را تا قبل از شش‌ سالگی زود می‌دانند، اما برخی اقدامات روی پایه‌های استخوانی امکان‌پذیر است. اقدامات یادشده با استفاده از یک دستگاه ساده (متحرک یا ثابت) که مانع از بدشکلی دندان‌ها می‌شود، انجام می‌گیرد. در شش‌ سالگی، ساختارهای استخوانی به حد کافی انعطاف‌پذیر و براحتی قابل جابه‌جایی‌اند. ضمنا در این سن کودکان بهتر می‌توانند خود را با تجهیزات ارتودنسی وفق دهند.

منبع: ای سانته

ندا فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها