3 روش زندگی مسالمت‌آمیز «ویندوز» و «لینوکس» در کنار یکدیگر

برای لینوکس خود پنجره بگذارید

لینوکس اکنون از همیشه توانمندتر شده است. با وجود بیش از هزار عنوان بازی در دسترس برای لینوکس در سرویس بازی Steam و گرایش کلی موجود به نرم‌افزارهای دسکتاپ آنلاین، نیاز به سیستم‌عامل ویندوز و مزیت انطباق‌پذیری بی‌همتای آن، تا حد زیادی مرتفع شده است. دیگر می‌توان بدون انجام رویه‌های پیچیده روی دستگاه مجهز به سیستم‌عامل لینوکس از سرویس‌های آنلاین استفاده کرد یا حتی از قابلیت‌های مجموعه Office شرکت مایکروسافت ـ دست‌کم نسخه آنلاین آن ـ بهره برد. اما سلطه بی‌چون و چرای ویندوز به این معنی است که حتی سرسخت‌ترین کاربران لینوکس نیز بالاخره روزی مجبور به اجرای یک نرم‌افزار بخصوص ویندوز روی دستگاه لینوکس خود می‌شوند. مشخص است برای انجام چنین کاری در یک سیستم‌عامل متن باز روش‌های بسیاری وجود دارد، ما نیز قصد داریم شما را با آنچه باید بدانید آشنا کنیم.
کد خبر: ۷۸۹۲۶۶

1. نرم‌افزار Wine

نرم‌افزار Wine روشی برای اجرای نرم‌افزارهای ویندوز در محیط لینوکس، بدون نیاز به خود ویندوز است. این برنامه متن باز یک «لایه انطباق‌پذیری با ویندوز» است که اجرای برنامه‌های ویندوز به‌صورت مستقیم در لینوکس را ممکن می‌کند. در واقع، این پروژه متن باز در پی ایفای نقش ویندوز تا حدی است که برای اجرای برنامه‌های ویندوز، بدون نیاز به نصب آن کفایت کند. این تنها روش اجرای ویندوز در لینوکس است که به نصب خود ویندوز نیازی ندارد، اما نقطه ضعف آن نداشتن توانایی اجرای تمام برنامه‌ها به‌صورت درست و بدون مشکل است. با این روش ممکن است با باگ‌های مختلف یا مشکلات عملکردی مواجه شوید که این موضوع هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی بیشتر به چشم می‌آید. اما اگر تصمیم به اجرای یک بازی محبوب که یکی دو سالی از تاریخ عرضه آن می‌گذرد داشته باشید، ممکن است با عملکرد مطلوب این مبدل غافلگیر شوید. برای مثال بسیاری از کاربران از این پلتفرم برای اجرای بازی آنلاین محبوب World of Warcraft روی دستگاه‌های لینوکس استفاده می‌کنند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی درباره چگونگی اجرای یک برنامه بخصوص در Wine و دستکاری‌های لازم احتمالی، می‌توانید به‌سایت پایگاه‌داده برنامه‌های Wine (Wine Application Database) رفته و برنامه مورد نظر خود را جستجو کنید.

ابتدا باید Wine را از منابع نرم‌افزاری لینوکس دانلود کنید. پس از نصب برنامه می‌توانید فایل‌های اجرایی دارای پسوندexe . مخصوص ویندوز را دانلود کرده و با دوبار کلیک کردن آنها را به‌صورت مستقیم با Wine اجرا کنید. همچنین می‌توانید از PlayOnLinux که یک رابط کاربری زیبا برای Wine است، بهره ببرید تا در نصب برنامه‌ها و بازی‌های محبوب ویندوز در لینوکس به شما کمک کند. شرکت Codeweavers یک نسخه تجاری از Wine با نام CrossOver Linux یا لینوکس ترکیبی را نیز ارائه کرده است. برای استفاده از این برنامه باید آن را بخرید، اما در ازای آن از ویژگی Codeweavers برای پشتیبانی رسمی از برنامه‌های محبوب (مانند Office، فتوشاپ و عناوین اصلی بازی‌های رایانه‌ای) برخوردار شوید و مطمئن باشید تمام آنها بدرستی کار خواهند کرد. البته این شرکت تغییرات اعمالی خود را پس از مدتی در اختیار برنامه اصلی Wine نیز قرار می‌دهد.

2. دستگاه‌های مجازی

استفاده از Virtual Machines یا دستگاه‌های مجازی یکی از راحت‌ترین شیوه‌ها برای اجرای برنامه‌های ویندوز روی سیستم‌های لینوکس به حساب می‌آید. با افزایش سرعت رایانه‌های شخصی، دستگاه‌های مجازی نیز نسبتا سبک‌تر شده‌اند. این شیوه شامل نصب یک نسخه از ویندوز در یک برنامه «دستگاه مجازی» مانند VirtualBox، VMware یا برنامه داخلی KVM لینوکس می‌شود. نسخه نصب شده تصور می‌کند ویندوز را روی سخت‌افزار واقعی اجرا می‌کند، در حالی که در واقع ویندوز در یک پنجره روی دسکتاپ شما اجرا می‌شود. برنامه‌های جدید دستگاه مجازی حتی این توانایی را دارند که برنامه‌های در حال اجرای ویندوز را از آن پنجره خارج کرده و به‌صورت تمام صفحه به شما نمایش دهند که باعث می‌شود بتوانند مانند ویندوز معمولی روی دستگاه لینوکس عمل کنند.

استفاده از این راه‌حل نسبت به Wine مشکلات کمتری در پی دارد، زیرا برنامه‌های ویندوز را روی یک نسخه واقعی از ویندوز اجرا می‌کند و در نتیجه با خطاهای مختلف مواجه نخواهید شد. البته باید این را هم در نظر داشته باشید که استفاده از روش دستگاه مجازی به نصب یک نسخه کامل از ویندوز نیاز دارد و از آنجا که این نسخه از ویندوز باید کنار سیستم‌عامل اصلی به فعالیت بپردازد به منابع سخت‌افزاری بالایی احتیاج است. بخصوص، بازی‌های رایانه‌ای حجیم و سنگین که به دسترسی به کارت گرافیک رایانه نیاز دارند به هیچ وجه بخوبی اجرا نمی‌شوند. برای بازی کردن بهتر است از Wine استفاده کنید، اما برای برنامه‌های کاربردی مثل آفیس یا فتوشاپ، این روش بهترین انتخاب است.

3. نصب 2 سیستم عامل به‌صورت همزمان

از نظر فنی روش Dual-Booting راهی برای اجرای نرم‌افزارهای ویندوز روی سیستم‌عامل لینوکس به حساب نمی‌آید، اما بسیاری از کاربران لینوکس از این شیوه برای اجرای نرم‌افزارهای تحت ویندوز مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. به‌جای اجرای مستقیم ویندوز تحت لینوکس، کافی است سیستم خود را راه‌اندازی مجدد کنید، در منوی نمایش داده شده ویندوز را انتخاب کرده و سیستم‌عامل دیرآشنای مایکروسافت را بالا بیاورید. حال سیستم‌عامل ویندوز قادر خواهد بود در محیط طبیعی خود اجرا شود. با استفاده از هارد درایوهای جدید، کل فرآیند راه‌اندازی مجدد نباید بیشتر از چند ثانیه وقت بگیرد.

این روش بخصوص برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که با رایانه خود بازی‌های ویدئویی اجرا می‌کنند و هنوز آمادگی تعویض کامل سیستم‌عامل را ندارند. به جای گذشتن از تمام بازی‌های مخصوص ویندوز، می‌توانید هروقت تمایل داشتید سیستم خود را ریست کنید تا به بازی‌های اختصاصی ویندوز دسترسی داشته باشید. از آنجا که ویندوز را به‌صورت مستقیم روی سخت‌افزار دستگاه اجرا می‌کنید، با هیچ سکته عملکردی یا مشکلات انطباق‌پذیری نیز مواجه نخواهید شد. بهترین راه برای ایجاد یک دستگاه مجهز به دو سیستم‌عامل، نصب ویندوز قبل از سیستم‌عامل دیگر است. اگر دستگاه شما همراه یک نسخه نصب شده از ویندوز به دستتان رسیده، مشکلی وجود ندارد. کافی است نسخه مورد نظر لینوکس خود را نصب و در مراحل نصب برای آن مشخص کنید که باید در کنار ویندوز نصب شود. از این به بعد می‌توانید با هربار راه‌اندازی مجدد رایانه، به سیستم‌عامل مورد نظر خود دسترسی داشته باشید. ناشران نسخه‌های مختلف لینوکس روش نصب همزمان لینوکس و سیستم‌های عامل دیگر را در راهنماهای خود توضیح داده‌اند و کاربران کمتر حرفه‌ای نیز می‌توانند با جستجو در اینترنت از روش انجام کار مطلع شوند.

کدام روش بهتر است؟

در نهایت باید گفت بهترین راه‌حل بستگی به نیازهای کاربر و کاری دارد که درصدد انجامش است. اگر به اجرای یک برنامه مجزا یا بازی نیاز دارید که در Wine بخوبی اجرا می‌شود، Wine می‌تواند بهترین گزینه باشد. اگر به اجرای برنامه‌های کاربردی مانند جدیدترین نسخه‌های Office یا فتوشاپ که Wine در اجرای آنها مشکل دارد نیاز دارید، اجرای یک دستگاه مجازی می‌تواند بهترین انتخاب باشد. اگر هم خوره بازی هستید که با وجود استفاده از لینوکس دوست دارید هنوز هم آخرین بازی‌های ویدئویی برای ویندوز را اجرا کنید، اجرای سیستم‌عامل ویندوز به‌صورت مستقل به شما عملکرد لازم منهای دردسرهای انطباق‌پذیری Wine را ارائه می‌کند. نکته اساسی به خاطر سپردن این نکته است که کار نشد ندارد.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها