موج جدید ورود مربیان خارجی در راه است. فدراسیون‌های زیادی درخواست استخدام مربیان خارجی را مطرح کرده‌اند که در این بین فدراسیون‌های بسکتبال، ووشو و بوکس بزودی از مکاتبات خود با مربیان آنسوی مرزها توسط کمیته نظارت بر مربیان خارجی وزارت ورزش و جوانان نتیجه می‌گیرند.
کد خبر: ۷۸۹۱۶۷

فدراسیون بسکتبال در دورانی که با سرپرست اداره می‌شود، مربیانی را برای هدایت تیم ملی نامزد کرده است که جملگی از کشورهای حوزه بالکان هستند. در این میان بخت واقبال مربی مونته نگرویی به مراتب بیشتر است که هدایت تیم ملی مونته نگرو را بعد از اعلام استقلال و جدا شدن از صربستان بر عهده داشته است.

در ووشو آقایان و خانم‌ها نیز دو مربی چینی نامزد شده اند تا هدایت ووشوکاران را بر عهده بگیرند.

از نام و سوابق فدراسیون‌های درخواست کننده مربی خارجی پیداست که وزارت ورزش و جوانان به مدال آوری و گرفتن سهمیه المپیک توسط آنها توجه کرده است، از این رو شرایط را برای ورود مربیان خارجی هموار می‌کند.

برای کمیته نظارت بر مربیان خارجی، دانش عملی در میادین بین‌المللی، تجربه‌، اطلاعات آکادمیک، کاوش و تحقیق از پارامترهای اصلی گزینش مربیان خارجی است و این‌که چقدر مورد تائید مربیان و همکاران خود در ورزش مربوطه هستند. با گسترش ارتباطات بین‌المللی فدراسیون‌های ورزشی طبیعی است باید از افرادی استفاده کرد که تجربه موفق قبلی داشتند هر چند این موفقیت‌ها نمی‌تواند موفقیت‌های آینده یک مربی را ضمانت کند زیرا برد و باخت در ذات ورزش است و جذابیت آن به قابل پیش بینی نبودن نتایج است.

هم‌اکنون در ورای نتایج و اتفاقات گذرایی که با وجود مربیان خارجی در عرصه رقابت‌های مختلف برای فدراسیون‌های ورزشی رقم می‌خورد بحث ثبات و پایداری حضورتیم‌های ورزشی در سطح اول رقابت‌های آسیایی و جهانی توام با نتیجه گیری است که با استخدام مربیان کشورهای صاحب سبک ورزش‌های مربوطه دنبال‌می‌شود.

به‌طور مثال بسکتبال از حوزه بالکان مربی می‌گیرد که مربیانش دانش پایه‌ای بسکتبال را به‌درستی فراگرفته و در راه انتقال آن به تیم‌های ایرانی کوشا هستند. یا ووشو ایران با مربیان چینی که سرآمد ووشو دنیا هستند توافق کرده است. همین‌طور در بوکس با وجود برخی مخالفت ها، ایده استفاده از مربی اکراینی که تیم ملی این کشور در جهان قهرمان است، قابل قبول به نظر می‌رسد. هر چند ورزش ایران از برخی جهات با تئوری‌های خودساخته و با ورود مربیان کم‌بضاعت خارجی تاوان سنگینی داده است، اما سیر توجه به این مریبان توسط مردم و مسئولان رنگ تازه‌ای به خود گرفته است که این روند اتفاقا با حرفه‌ای شدن بسیاری از ورزش‌ها در کشورمان و در طول سال‌های اخیر، رشد قابل ملاحظه‌ای به نسبت گذشته دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها