وزیر انرژی آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای با ایران حضور داشته است، گفت: اقداماتی بی‌سابقه برای دسترسی و نظارت بر همه فعالیتهای هسته‌ای ایران خواهیم داشت.
کد خبر: ۷۸۳۹۲۸
دسترسی و نظارت بر همه فعالیتهای هسته‌ای ایران خواهیم داشت

ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در گفتگو با سی‌ان‌ان، با رد نگرانی های موجود در خصوص اجرایی بودن توافق با ایران گفت که کاملا اطمینان دارد که توافق به دست آمده بین ایران و پنج بعلاوه یک موفقیت آمیز خواهد بود.

مونیز درباره اینکه برای آمریکایی ها و جهانیان چه تضمینی می تواند درباره این توافق بدهد گفت: ما با بستن هر چهار مسیر احتمالی منتهی به ساخت سلاح اتمی که در خصوص ایران نگرانی داشتیم، به این توافق رسیدیم. آنان گفته بودند که به دنبال برنامه ای صلح آمیز هستند ولی ما می خواستیم در این خصوص اطمینان حاصل کنیم. مساله اساسی این است که ما توان تولید (اورانیوم غنی شده) آنان را کم کنیم. از دیگر سو میزان ذخایر آنان را محدود کنیم. ما پلوتونیوم تولیدی آنان را به خارج از کشورشان منتقل می کنیم و مهم این که اقداماتی بی سابقه برای دسترسی ها بیشتر، شفافیت و نظارت برای همه فعالیت های اتمی در همه جای ایران صورت داده ایم.

مونیز درباره برخی انتقادها مبنی بر اینکه زیرساخت های اتمی ایران دست نخورده مانده است و این کشور همچنان کشوری اتمی به شمار می آید گفت: اول اینکه باید بگویم امید می رود در آینده جوانان ایرانی به دنبال راهی برای پیوستن موثرتر به جامعه جهانی و غرب باشند. در خصوص توافق، در پایان مهلت توافق، ایران می بایست اعتماد جهانی را در خصوص برنامه خود به عنوان برنامه ای صلح آمیز به دست آورد، بتواند به عنوان کشوری که عضو ان پی تی است، با برنامه انرژی اتمی بازگردد. کاری که ما کرده ایم این است که در شروع کار، مهارهایی بسیار عمده قرار داده ایم تا اطمینان حاصل کنیم اگر ایران بخواهد به سوی سلاح اتمی گریز کند، بتوانیم خیلی زود آن را شناسایی کنیم و زمان کافی که دست کم یک سال است، داشته باشیم تا به صورت دیپلماتیک یا احتمالا دیگر اقدامات واکنش نشان بدهیم. از این رو، مساله اینجاست که ما این مهارها را داشته باشیم و در این خصوص نیز بسیار اطمینان داریم. سپس برنامه ای را مدون کنیم که ما را از این دوره به دوره ای طولانی مدت تر، یعنی پانزده سال یا بیشتر، منتقل کند که آنان برنامه انرژی هسته ای را با اطمینان جامعه جهانی درباره صلح آمیز بودنش، داشته باشند.

وزیر انرژی آمریکا درباره انتقادهای صورت گرفته از این توافق، بخصوص انتقادهایی که از سوی اسرائیل صورت می گیرد و اینکه بر چه اساس اطمینان دارند که ایران تا پایان، بر سر این توافق می ماند گفت: اول اینکه شایان ذکر است که بگویم این درجه از خاص بودن مرحله ای که ما به آن رسیده ایم، بسیار شگفت انگیز است. اینها فقط یک مشت قول و تدوین اصول نیستند. ما در هر قسمت، آمار و اعداد مشخص داریم و به خوبی می دانیم برنامه (اتمی ایران) در زمانی که این توافق اجرایی شود، به چه شکل خواهد بود و ما در این خصوص کاملا اطمینان داریم. دوم اینکه همانطور که گفته شد، ترکیبی از کاهش و محدودیت در زیرساخت ها و مهم تر از آن میزان اورانیومی که آنان (ایرانی ها) در اختیار خواهند داشت، در کنار بازرسی هایی که صورت می گیرد، به ما اطمینان می دهد که هر گونه فرار هسته ای می تواند خیلی زود شناسایی شود و ما زمان واکنش نشان دادن را خواهیم داشت که اصولا این واکنش به صورت ایده آل، در ابتدا به صورت دیپلماتیک برای حل و فصل مسائل خواهد بود ولی در بلند مدت، در صورت فرار هسته ای، هر ابزاری که برای به کار بردن لازم باشد از جمله بازگرداندن تحریم های سختی که اکنون در خصوص ایران اعمال شده است،به کار گرفته می شود.

مونز درباره کاهش بهای نفت با احتمال ورود دوباره نفت ایران به بازار جهانی، درباره بهای مطلوب نفت گفت: البته من نمی خواهم درباره قیمت دقیق گمانه زنی کنم. چیزی که ما در بهای نفت نیاز داریم، چیزی است که بازتاب دهنده واقعیت بازار باشد که برای مصرف کننده مناسب باشد. البته کاهش بهای نفت از صد دلار، به سود مصرف کننده و اقتصاد ما و دیگران شده است. همه ما می دانیم که در حال حاضر، عرضه بیش از اندازه داریم، ذخایر زیادی وجود دارند. زمانی که ایران به بازار نفت بازگردد، باعث اضافه شدن میزان عرضه می شود ولی باید دید در طرف دیگر یعنی تقاضا، چه روی می دهد، امید می رود شاهد بهبود در اقتصاد جهانی باشیم.

وی درباره سرمایه گذاری های عمده صورت گرفته در بخش امنیت انرژی در آمریکا گفت: در حال حاضر، بهای نفت روی چهل دلار است ولی می بینیم که تولید کاهش نیافته است بلکه سازمان بین المللی انرژی، افزایش تولید نفت را برای سال بعد پیش بینی کرده است. شکی نیست که اگر بهای نفت بیش از این کاهش یابد، در بلند مدت شاهد تولید کمتری خواهیم بود. این روند عادی عرضه و تقاضاست.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها