60 شعبه منتخب از بانک‌های مختلف اسکناس نو را به میزان معقول به متقاضیان ارائه می‌دهند

توزیع اسکناس نو از شنبه

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از آغاز توزیع اسکناس نو از شنبه آینده در بانک‌های منتخب در تهران و استان‌های کشور خبرداد.
کد خبر: ۷۷۸۳۰۱

به گزارش خبرگزاری‌ها، بهزاد قیاسوند در نشستی خبری افزود: 60 شعبه منتخب از بانک‌های ملی، صادرات، ملت، اقتصاد نوین، کارآفرین، پاسارگاد و پست بانک در تهران و ناظران پولی بانک مرکزی در استان‌ها اسکناس نو را به میزان معقول در اختیار متقاضیان قرار خواهند داد.

وی گفت: اسکناس‌های نو از 500 تومانی تا ده هزار تومانی به میزان کافی موجود است و متناسب با درخواست بانک‌ها برای توزیع بین مردم در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

قیاسوند ارزش اسکناس‌های نو در تهران را 6000 میلیارد ریال و در استان‌ها 9000 میلیارد ریال اعلام کرد که در آستانه نوروز توزیع خواهد شد.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با اشاره به این‌که میزان معقول برای پرداخت مردم تا حدود 200 برگ اسکناس نو است، گفت: از همه مسئولان بانک‌های منتخب درخواست می‌شود بر این فرآیند نظارت دقیق داشته باشند.

وی کل اسکناس و ایران چک در جریان در کشور را هشت میلیارد برگ اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون سرانه اسکناس در ایران 70 برگ است.وی ادامه داد: اسکناس 2000 تومانی به لحاظ تعداد و همچنین ایران چک 50 هزار تومانی و اسکناس ده هزار تومانی به لحاظ ارزش بیشترین ترکیب را در کشور دارند.

قیاسوند درباره وضع مسکوک نیز گفت: سکه 200 تومانی بیشترین سهم را بین مسکوک در کشور دارد و برای این‌که براحتی مسکوک به دست مردم برسد علاوه بر بانک‌ها، سکه بین فروشگاه‌های بزرگ، آزادراه‌ها، تاکسیرانی‌ها و اتوبوسرانی‌ها نیز از چند ماه قبل عرضه شده است.

توزیع ایران چک 50 هزار تومانی جدید از بهار

همچنین رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی نیز در این نشست خبری از ورود اسکناس 5000 تومانی و ایران چک 50 هزار تومانی با طرح جدید در بهار 94 خبر داد.

‌مجید صنیعی افزود:‌ طرح، اندازه و ساختار امنیتی ایران چک 50 هزار تومانی جدید تغییر کرده است. وی اظهار کرد: اندازه ایران چک 50 هزار تومانی جدید بزرگ‌تر و تعداد موارد امنیتی آن بیشتر است.

صنیعی با اشاره به این‌که تغییر طرح 5000 تومانی از نماد دانش هسته‌ای به دانشگاه تهران هیچ دلیل حاشیه‌ای نداشته است، خاطرنشان کرد:‌ این اسکناس‌های جدید تا اواخر بهار 94 در شبکه پولی کشور توزیع خواهد شد.

وی با بیان این‌که سکه‌های یکهراز تا 5000 ریالی به میزان کافی ضرب شده است، گفت: ‌ضرب سکه در سال جاری حدود 10 درصد در مقایسه با 92 افزایش یافته است و این افزایش در سال قبل آن 80 درصد بود. وی با اشاره به این‌که افزایش ضرب سکه در بازار ملموس بوده است، افزود:‌ اسکناس‌های پنج تا صد هزار ریالی هم با 15 درصد افزایش در مقایسه با سال قبل به میزان کافی چاپ شده است.

شبکه‌های شتاب و شاپرک آماده ارائه خدمات نوروزی

همچنین مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در این نشست خبری از آمادگی شبکه پرداخت الکترونیکی این بانک بویژه سامانه‌های شتاب و شاپرک خبرداد و گفت: در چند روز گذشته میزان تراکنش موفق در شبکه شتاب 99 درصد و در شبکه شاپرک 99.3 درصد بوده است.

ناصر حکیمی افزود: هم اکنون تراکنش روزانه مرکز شتاب 53 تا 56 میلیون تراکنش و در مرکز شاپرک 55 تا 58 میلیون تراکنش است و مشکلی در ارائه خدمات به مردم در ساعات اوج نداریم.

وی با اشاره به این‌که با همکاری بانک‌ها مشکلات سامانه‌های شتاب و شاپرک در آخرین ماه سال به حداقل کاهش یافته است و شبکه پرداخت الکترونیکی در شرایط پایدار و مناسب است، گفت: سطح کیفی خدمات از 95 درصد تا تیرماه به 97.5 درصد در ماه اسفند بهبود یافته است و یکی از دلایل آن است که بانک‌ها باید هزینه تراکنش ناموفق را پرداخت کنند.

حکیمی با بیان این‌که کشیک و خدمات 24 ساعته شبکه الکترونیکی بانک‌ها هم در روزهای پرتراکم و در نوروز برقرار است، تصریح کرد: به همه بانک‌ها ابلاغ شده است از اواخر بهمن تا پایان تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی مناسب را برای ارائه خدمات به مشتریان خود انجام دهند.

خواباندن چک با خودپردازها در نیمه اول سال ۹۴

این مقام بانکی همچنین گفت: با اجرای طرح صیاد و یکسان شدن شکل چک‌ها، پردازش تصویر چک در سامانه انجام می‌شود و حتی امکان خواباندن چک به وسیله خودپرداز هم فراهم می‌شود.

حکیمی اظهار کرد:بر این اساس امیدواریم در سه تا شش ماهه اول سال آینده زمینه متحد‌الشکل شدن فراهم شود که در این صورت تنها تفاوت چک‌ها در لوگوی بانک صادرکننده دسته‌چک است.

وی درباره محدوده زمانی پذیرش چک‌های رمز‌دار و بین‌بانکی در سیستم چکاوک نیزگفت: محدوده زمانی برای چک‌های معمولی در سیستم چکاوک تا 6 بعد از ظهر است اما برای چک‌های رمزدار، چک تا قبل از ساعت 13:30 قابل پذیرش است.

برخورد با دارندگان کارتخوان‌های متخلف

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که با توجه به موج جدید کارتخوان‌های سیار با خدمات اپراتور ایرانسل، آیا بانک مرکزی برنامه مشخصی برای ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان سیار دارد یا خیر؟، بیان کرد: کارتخوان‌های سیار از نظر تکنیکی، امنیتی و اتصال به حساب و شبکه بانکی و شاپرک تفاوتی با سایر کارتخوان‌ها ندارند.

امنیت شبکه‌های اینترنتی خطوط و تلفنی و ... و امکانات اپراتورهای تلفن همراه در این زمینه کمتر از دیگر دستگاه‌های کارتخوان نیست و دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها