نسخه

وقتی کلیه‌ها از کار می‌افتد

کلیه‌ها اعضای مهمی هستند که در صورت از کار افتادن، بیمار را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌سازند و اگر آسیب جدی و شدیدی ببینند، حتی کار به دیالیز و پیوند کلیه می‌کشد. اکنون به این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توان این اعضای حیاتی را حفظ کرد: اصلی‌ترین بیماری‌هایی که به کلیه‌ها آسیب می‌زنند شامل دیابت، فشار خون و بیماری گلومرول‌هاست. در مورد دو تای اول، توضیحات بیشتری خواهم داد. متاسفانه برای مقابله با بیماری سوم که نوعی بیماری درونی کلیه‌هاست، کار چندانی نمی‌توان کرد و فقط بعد از تشخیص پزشک متخصص کلیه می‌توان درمان‌هایی را برای آن انجام دهد.
کد خبر: ۷۷۸۲۴۱

دیابت بیماری شناخته‌شده‌ای است. این بیماری اولین عامل خراب شدن کلیه‌ها و دیالیزی شدن است. نکات اصلی در این رابطه این است که: فقط درصدی از بیماران دیابتی در نهایت به تخریب کامل کلیه‌ها می‌رسند. اینها کسانی هستند که قند خونشان خوب کنترل نشده و از آن مهم‌تر دچار زیادی فشارخون می‌باشند. جالب این است که کم نگهداشتن سطح فشارخون در دیابت از کم نگه‌داشتن قند خون مهم‌تر است و دیابتی‌ها باید فشارشان از افراد معمولی هم پایین‌تر باشد. کنترل چربی‌ها هم در دور شدن از تخریب کلیه‌ها مهم است.

فشار خون بیماری بسیار شایعی است که دومین عامل رسیدن بیماران به نارسایی کلیه‌هاست. در مورد فشارخون مهم‌ترین نکته این است که این بیماری علائم چندانی ندارد و عموما خاموش است. راه شناخت این بیماری اندازه‌گیری فشار خون به صورت دوره‌ای است. بعد از تشخیص فشار خون خوشبختانه داروهای خوب و مؤثری برای کنترل و مهار این بیماری وجود دارد و می‌توان از عوارض این بیماری که نارسایی کلیه‌ها هم در زمره آنهاست پیشگیری کرد.

اگرچه سنگ کلیه و عفونت‌های مجاری ادراری نیز می‌تواند در درازمدت به نارسایی کلیه‌ها منتهی شود، ولی این بیماری‌ها از آنجایی که خیلی پرسروصدا هستند به هر شکل بیمار را به سوی درمان و خلاصی از بیماری سوق می‌دهند و کم پیش می‌آید که کسی به دلیل سنگ کلیه یا عفونت ادرار کارش به دیالیز بکشد.

در پایان این بحث می‌خواهم در مورد تفاوت تخصص اورولوژی و فوق‌تخصص نفرولوژی توضیح دهم: متخصص اورولوژی که در فارسی به عنوان متخصص کلیه و مجاری ادرار شناخته می‌شود عموما در مورد بیماری‌های سیستم ادراری بخصوص آن‌جایی که نیاز به جراحی دارد، تبحر دارد. بیماری‌های پروستات، آسیب‌های کلیه و مجاری ادرار در تصادفات و یا به دلیل سنگ کلیه و عفونت و نیز بیماری که در فارسی به او فوق‌تخصص کلیه و پیوند گفته می‌شود، پزشکی است که ابتدا تخصص بیماری‌های داخلی را گرفته است و سپس در مورد بیماری‌های کلیه از جمله بیماری‌هایی که منجر به نارسایی کلیه می‌شوند تبحر پیدا کرده است. دیالیز و پیوند نیز از موارد مربوط به این فوق‌تخصص است.

دکتر رضا کریمی / فوق تخصص بیماری‌های غدد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها