بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هر هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۷۷۵۰۴۹

***

این روزها شهر حال و هوای نوروزی دارد چون تقریبا همه خانواده‌ها در حال خانه‌تکانی و استقبال از بهار هستند. باورتان می‌شود همین سنت خانه‌تکاندن و تمیز کردن خانه به حفظ سلامتتان کمک می‌کند و یک گام به صد ساله شدن نزدیک می‌شوید؟ اگر هم جزو آن دسته از خانم‌ها هستید که علاقه‌ای به کارهای خانه ندارید، اما دوست دارید عمری طولانی داشته باشید باید بگوییم چنین چیزی امکان ندارد! می‌پرسید چرا؟ بد نیست بدانید بر اساس بررسی‌های متخصصان ایتالیایی خانم‌هایی که به کدبانوگری علاقه‌مند هستند و از انجام کارهای خانه و تمیزی و برق زدن آن لذت می‌برند به طور میانگین هفت سال بیشتر از خانم‌هایی که اهل کار خانه نیستند، عمر می‌کنند.

کشف جدید محققان

تقریبا برای همه ما مشهود است که افراد فعال و پرتحرک بیشتر از آنهایی که کم‌ تحرک و تنبل هستند، عمر می‌کنند، اما شاید بسیاری از ما هنوز نمی‌دانیم که چه مقدار فعالیت بدنی و ورزش می‌تواند موجب افزایش طول عمر شود. در مطالعه‌ای که بتازگی انجام گرفته تا حدودی مشخص شده است که برخی از فعالیت‌های خاص می‌تواند در افزایش طول عمر تاثیر به مراتب مفیدتری داشته باشد که از آن جمله می‌توان به انجام کارهای منزل و امور خانه‌داری اشاره کرد. بر اساس نتایج این مطالعه، هر نوع فعالیت بدنی می‌تواند موجب افزایش طول عمر شود، اما آن دسته از کارهایی که نسبتا سنگین‌تر هستند مثل فعالیت‌های پرتحرک خانه‌داری یا پیاده‌روی تند و سریع تاثیر چشمگیری در کاهش خطر مرگ زودهنگام و افزایش طول عمر دارند. این در حالی است که سال گذشته اعلام شده بود خانه‌داری (منهای آشپزی) در پیشگیری از مرگ زودرس موثر است.

خطر آشپزی کردن

اگر شما هم مثل بسیاری از خانم‌ها زمان زیادی را در طول روز صرف آشپزی می‌کنید بهتر است این زمان را کاهش دهید و بعد از آماده کردن غذا از آشپزخانه خارج شوید. تعجب نکنید، اما این توصیه متخصصان فرانسوی است. آنها می‌گویند قرار گرفتن طولانی‌مدت در مجاورت بخار غذاها هنگام آشپزی مثل استشمام بوی دود سیگار خطرناک است. در واقع ذرات و گازهایی که هنگام طبخ غذاها وارد ریه‌ها می‌شود، می‌تواند باعث التهاب و آسیب سلول‌های ریه و بافت‌های تنفسی شوند و سلامت فرد را به خطر بیندازند. بنابراین توصیه می‌شود هنگام آشپزی در‌ها و پنجره‌ها را باز کنید و در صورت امکان از هود آشپزخانه کمک بگیرید. البته یادتان باشد هودهای آشپزخانه جزو آلوده‌ترین وسایل خانه محسوب می‌شوند، چرا که محل تجمع آلودگی‌ها و چربی‌های سطوح و آشپزخانه و حتی هوای خانه هستند و به گفته متخصصان انگلیسی اگر دست‌کم ماهی یک بار تمیز نشوند، خطر انتقال میکروب‌ها به دیگر نقاط خانه افزایش می‌یابد. در عین حال، راه خروج لوله‌های هود نیز باید آزاد باشد تا آلودگی‌ها و میکروب‌ها از محیط خارج شوند. به همین دلیل تمیزکردن لوله‌ها با محلول‌های ضدعفونی‌کننده نقش مهمی در حفظ سلامت و افزایش طول عمر افراد دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها