رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: عملیات احیا و قرق صد هزار هکتار از زمین‌های خشک دریاچه ارومیه و حاشیه آن اجرا می‌شود.
کد خبر: ۷۷۵۰۴۲

خداکرم جلالی با بیان این‌که این طرح در یک برنامه ده ساله اجرا می‌شود، در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: علاوه بر آن، در 200 هزار هکتار دیگر از این اراضی نیز مدیریت چرا و دیگر اقدامات حفاظتی انجام خواهد شد.

به گفته وی، این طرح از حدود دو ماه پیش در 2000 هکتار از اراضی این دریاچه با اجرای عملیات مربوط به ایجاد پوشش گیاهی، بذرکاری، نهالکاری، پتینگ(چاله) و کنترل روان آب آغاز و حدود 7000 هکتار مدیریت چرا و قرق انجام شده که این میزان باید توسعه یابد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که کانون ریزگردهای دریاچه ارومیه طی دو برنامه پنج ساله قابل حذف است، خاطرنشان کرد: با تامین سریع‌تر اعتبارات می‌توان زمان اجرای عملیات حذف کانون‌های ریزگرد دریاچه ارومیه را کاهش داد.

جلالی با بیان این‌که یکی از 19 طرح احیای دریاچه ارومیه مربوط به پیشگیری از توفان‌های نمکی، گرد و غبار و فرسایش خاک است، یادآور شد: برای کاهش و کنترل مشکلات اکوسیستم منطقه و همچنین کنترل بیابان‌زایی، به نهال و بوته‌کاری در این منطقه اقدام شده است، ضمن این‌که روان‌آب‌ها و چرای دام نیز ساماندهی می‌شود. وی همکاری، مشارکت و مشاوره با ساکنان بومی در موفقیت اجرای طرح‌های احیای دریاچه را بسیار مهم و ضروری خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها