مدیرکل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی روایت کرد:

ماجرای پروفسور حسابی و پخش غذای رایگان در خانه ویگتور هوگو

امروز 4 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 4 جمادی الاول 1436 هجری و 23 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی روی داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۳۶۶۷
4 اسفند، زادروز دکتر حسابی

هجری شمسی

4 اسفند1281

پروفسور محمود حسابی فیزیکدان برجسته در چنین روزی زاده شد.

4 اسفند 1295

نظامیان روس کرمانشاه را به تصرف خود درآوردند.

4 اسفند 1299

رضاخان میرپنج با حکم احمد شاه لقب سردار سپه گرفت و سیدضیاءالدین طباطبائی مدیر روزنامه رعد فرمان رئیس‌الوزارئی خود را از سوی شاه دریافت کرد.

4 اسفند 1303

در جلسه مجلس شورای ملی طرح اقلیت مبنی بر دعوت از احمد شاه برای بازگشت به ایران مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء رد شد.

4 اسفند 1305

لایحه تاسیس راه‌آهن سراسری ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

4 اسفند 1348

در اعتراض به گران شدن بلیط اتوبوس، درگیری خونینی میان دانشجویان معترض و پلیس در مقابل دانشگاه تهران به وقوع پیوست. عده‌‌ای کشته و مجروح شدند و حداقل 4 اتوبوس را نیز به آتش کشیدند.

4 اسفند 1348

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد ایران حاضر است رای مردم بحرین را برای تعیین وضعیت سیاسی آنها بپذیرد.

4 اسفند 1358

با حکم امام‌خمینی آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی به ریاست دیوان عالی کشور منصوب شد.

هجری قمری

4 جمادی الاول 555

ابوالحسن علی بن ابی الکرم مشهور به ابن اثیر مورخ، ادیب و محدث در جزیره ابن عمر متولد شد. او آموز را در کودکی با فراگیری قران آغاز کرد. سپس قفه و حدیث آموخت. مهم ترین اثر ابن اثیر کتاب الکامل فی التاریخ است که از لحاظ جامعیت به تاریخ طبری نزدیک است و از منابع مهم دوره مغول به شمار می رود.

4 جمادی الاول 1161

نظام الملک قمرالدین مشهور به آصف جاه حاکم و شاعر پارسی گوی هند درگذشت. او در دوره حاکمان هند مناصبی مهمی داشت. ازجمله در دوره محمدشاه وزیر و حاکم دکن بود. او در جنگ کرنال که بین محمدشاه و نادرشاه درگرفت، حضور داشت و در امضا قرارداد صلح نقش مهمی ایفا کرد. آصف جاه سرانجام سلسله کوچک و مستقلی در دکن بنا نهاد که آصف جاهیه نامیده شدو دربار او محل پرورش و تجمع ادبیان، هنرمندان و دانشمندان بود.

میلادی

23 فوریه 1671

آدام آولئاریوس دانشمند و شرق شناس آلمانی درگذشت. او پس از فراغت از تحصیل در رشته های فلسفه، ریاضیات و فیزیک به عنوان کتابدار و حسابدار مشغول به کار شد. در سی و دو سالگی همراه با یک هیئت بازرگانی به ایران سفر کرد و طی دو سال اقامت در ایران بارها در دربار شاه صفی راه یافت و زبان فارسی را آموخت. او با مطالعه گلستان سعدی شیفته این کتاب شد و آن را به آلمانی ترجمه کرد. ترجمه گلستان به علت استقبال فراوان آلمانی ها بیست و چهار با تجدید چاپ شد. اولئاریوس بوستان سعدی و داستان های لقمان حکیم را نیز به آلمانی ترجمه کرد. او در سفرنامه اش به شرح آداب و رسوم ایرانیان پرداخت. او نقشه های جالبی نیز از شهرها و ساختمان های تاریخی در سفرناه اش گردآوری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها