امروز 2 اسفند 1393 خورشیدی برابر با 2 جمادی الاول 1436 هجری و 21 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۲۷۸۹
2 اسفند، شهادت مالکوم ایکس

هجری شمسی

2 اسفند 1287

جنگهای خونین میان مشروطه‌خواهان با قوای دولتی در کازرون، لار، میانه و میناب دهها کشته بر جای گذاشت.

2 اسفند 1299

ادیب‌السلطنه معاون رئیس‌الوزرا و معین‌الملک رئیس دفتر شاه که برای بازداشتن رضاخان و نیروهای قزاق تحت فرمانش از ورود به تهران به قلمرو قزاق‌ها در حومه تهران رفته بودند بلافاصله بازداشت شدند.

2 اسفند 1324

احمد قوام ـ قوام‌السلطنه ـ در دیدار با استالین در مسکو، با درخواست شوروی برای اعطای امتیاز نفت شمال به آن کشور موافقت کرد.

2 اسفند 1339

بیستمین دوره مجلس شورای ملی آغاز به کار کرد. عمر این مجلس به 3 ماه نکشید و در 19 اردیبهشت 1340 به کار خود خاتمه داد.

2 اسفند 1357

ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در تهران در ملاقات با مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت، از وی خواست تا به اطلاع امام‌‌خمینی برساند که دولت امریکا انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت می‌شناسد.

هجری قمری

2 جمادی الاول 357

حارث بن سعید بن حمدان مشهور به ابوفراس حمدانی شاعر و سردار مسلمان درگذشت. او از خاندان ملوک حمدانی حلب بود و نزد سیف الدوله حمدانی آموزش دید و به حکومت حرّان منصوب شد. او شاعری توانا بود و مفاهیم اساطیری را در شعر خود وارد کرد و شعرش آکنده از حب وطن، حماسه و دلاوری است. ابوفراس شاعری شیعه بود و با صراحت از فضایل آل علی (ع) سخن می گفت.

2 جمادی الاول 391

اوبالحسن مجدالدین کسایی مروزی شاعر پرآوازه ایرانی قرن چهارم هجری قمری درگذشت. او زاده مرو بود و ابتدا سلطان محمود غزنوی را مدح می گفت. اما پس از مدتی مدح او را کنار گذاشت و به شعر زاهدانه و پند و اندرز روی آورد. کسایی در ابداع مضامین و بیان معانی نو و توصیفاتی بدیع و تشبهات لطیف، طبعی پرقدرت داشت. او در مدح اهل بیت اشعاری سروده است.

میلادی

21 فوریه 1965

مالکوم ایکس رهبر مسلمان سیاهپوستان آمریکا به دست نژادپرستان کشته شد. وی در جوانی به واسطه اعتیاد زندانی شد و در آن جا با برجی پیروان عالیجاه محمد رهبر مسلمانان آمریکا آشنا شد و به دین اسلام گروید. مالکوم ایکس پس از آزادی از زندان به تبلیغ دین اسلام پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها