سخنگوی دولت با تشریح ویژگیهای بودجه 94 گفت: لحاظ کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی،افزایش سرمایه گذاری،افزایش بودجه عمرانی و کاهش بودجه جاری و نیز تخصیص اعتبار برای استخدام 20 هزار نیروی جوان را از جمله ویژگیهای بودجه 94 نام برد.
کد خبر: ۷۷۰۸۱۳
افزایش سرمایه گذاری،کاهش بودجه جاری و استخدام 20 هزار جوان

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سخنگوی دولت عصر امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال 1394 کل کشور اظهار داشت: در شرایطی لایحه بودجه سال 94 مورد تدوین و سپس بررسی قرار گرفت که فشار سیاسی دشمن سخت‌تر شده و قیمت نفت طی سال‌های اخیر هیچ‌گاه به این حد تنزل نیافته بود و این دشمنان با این فشار سیاسی تلاش دارند تا آثار ضعف و ناتوانی کشور در نظام جمهوری اسلامی را مشاهده کند.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان سخنگوی دولت رسما اعلام می‌کنم که هر قدر فشار دشمن و حلقه محاصره تنگ‌تر باشد، ما با اتکا به ظرفیت کشورمان و در سایه اتحاد بین آحاد مختلف مردم و بین دولت و مجلس، این کشور را به خوبی اداره خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه تقدیم لایحه بودجه در راستای گره‌گشایی بود، با اشاره به ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده گفت: برای ارزیابی لایحه بودجه باید ببینیم که آنچه در این لایحه آمده است، متناسب با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه پنجم توسعه و اقتصاد مقاومتی است یا خیر؟ در لایحه بودجه 94 براساس سیاست‌های موجود 4 هدف را مورد توجه قرار دادیم که افزایش رشد سرمایه‌گذاری یکی از این اهداف است.

نوبخت برهمین اساس ادامه داد: امیدواریم با افزایش رشد سرمایه‌گذاری پس از 2 سال که رشد اقتصادی منفی را تجربه کردیم در این بودجه به رشد اقتصادی 2.5 درصد طراحی کردیم و آوردیم. همچنین پس از 2 سال رشد سرمایه‌گذای منفی، در بودجه سال آینده رشد سرمایه‌گذاری 4+ را برنامه‌ریزی کردیم.

وی با تاکید بر کاهش وابستگی بودجه به نفت تاکید کرد: در لایحه دولت وابستگی بودجه به نفت را 8 درصد تقلیل دادیم که طی سال‌های گذشته کمترین وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه سال 94 ارائه شد و کمیسیون تلفیق هم به این موضوع بسنده نکرد و مجددا در این زمینه اقدام کرد و این عدد را تقلیل داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به سخنان برخی مخالفان کلیات لایحه بودجه مبنی بر اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه 94 مشاهده نمی‌شود، گفت: ما ترکیب منابع را در راستای اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی کردیم؛ مصارفی مطلوب است که از نظر جاری نهایت صرفه‌جویی و در بحث عمرانی نهایت افزایش را داشته باشد که در بودجه 94 این موضوع دقیقا رعایت شده به‌طوری که بودجه‌های عمرانی از 41 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان رسیده و بودجه جاری افزایش چندانی نداشته است.

نوبخت برهمین اساس اظهار داشت: با تمام سختی‌هایی که دشمن به ما تحمیل کرده است، بودجه جاری را تقلیل دادیم و 16 درصد به سمت بودجه عمرانی بردیم و تلفیق نیز بودجه عمرانی را به 50 هزار میلیارد تومان رساند. همچنین در این بودجه هزار میلیارد تومان برای بیکاری و مقابله با افزایش نرخ بیکاری اختصاص دادیم که با این رویه قطعا دشمن مایوس خواهد شد و می‌بیند با وجود تحریم‌ها رشد اقتصادی ما مثبت شده و 158 هزار میلیارد تومان هم برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما با کشورهای اروپایی فرق می‌کنیم که کارگران خود را اخراج می‌کنند. ما اعتبارات را به گونه‌ای به صورت بهینه تخصیص دادیم تا در سال آینده 20 هزار نیروی جوان را استخدام کنیم و به جای اینکه کارکنان را مانند کشورهای دیگر اخراج کنیم، حقوق آنها را 14 درصد افزایش دادیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اضافه کرد: با اینکه دشمنان فشار اقتصادی را بیشتر کردند اما 7 هزار مگاوات برق در سال 94 تولید خواهیم کرد و 1500 کیلومتر راه‌ها نیز در کشور احداث خواهیم کرد. همچنین قرار است 31 بیمارستان با ظرفیت 3500 تخت اجرایی کنیم و تمام اینها در شرایط تورم، رکود و تحریم است. بنابراین باید شما نمایندگان از دولت و اعضای کمیسیون تلفیق تقدیر کنید.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها