داستان کسب‌وکار

مردی که هزار بار «نه» شنید

اغلب آنهایی که داستان‌های کسب ‌و کار و استارتاپ‌ها را پیگیری می‌کنند، بر این نکته متفق‌القولند که داستان زندگی آقای ساندرس، یکی از آن داستان‌های پندآموز است که نباید از دستش داد؛ ساندرس دوران کودکی خود را در ایندیانا گذراند. پدرش از دنیا رفته بود و مادرش برای تامین مخارج خانواده مجبور بود ساعات طولانی را بیرون خانه بگذراند و کار کند. مسئـولیت کارهای خانه به‌عهده ساندرس بود و او حین نگهداری از خواهر و برادرانش در خانه، متوجه اشتیاق عجیب و غریبش به آشپزی شد.
کد خبر: ۷۶۹۸۸۱

زندگی برای آقای ساندرس خیلی فراز و نشیب داشت. بزرگ‌تر شد سراغ شغل‌های مختلفی رفت و شکست خورد. در آخر تصمیم گرفت سراغ همان اشتیاق قدیمی که در سال‌های خانه‌داری در او شعله‌ور شده بود، برود. او پس از تغییر چند شغل، حرفه کارآفرینانه خود را با ایجاد غرفه‌ای در کنتاکی آغاز کرد و در آنجا مرغ مخصوصی را برای مشتریانش سرو کرد. با پیشرفت این تجارت، وی به رستورانی در همان نزدیکی نقل مکان کرد تا بتواند دستور پخت ویژه خود را که شامل مرغی سرخ شده به همراه ترکیبی از 11 گیاه و ادویه بود، در اختیار مشتریان بیشتری قرار دهد. وی یک متل را نیز در کنار رستورانش تاسیس کرد.

در سال 1935 ساندرس چهل و پنج ساله از سوی فرماندار کنتاکی به‌خاطر مهارت‌های فوق‌العاده آشپزی‌اش کلنل کنتاکی لقب گرفت و در پی آن در سال 1940 ساندرس دستور پخت مشهور خود را به ثبت رساند.

ساندرس از ابتدا برای پخت مرغ‌های ویژه‌اش از یک دیگ آهنی استفاده می‌کرد، اما بزودی دریافت این تکنیک در ساختار رستورانی کارآیی زیادی ندارد. وی به منظورکاهش زمان انتظار مشتریان، فرآیند پخت غذایش را با کمک سرخ‌کن‌های تحت فشار تسریع کرد.

سالن و کافه ساندرس به پاتوق اصلی مسافرانی تبدیل شد که از شهر کوربین کنتاکی راهی فلوریدا بودند. با این همه در اوایل دهه 50 ایجاد یک راه دیگر میان‌ایالتی موجب شد ساندرس دچار خسارت شدید شده و تمامی رستورانش را به فروش برساند.

غرامت دولت به او در ازای از دست رفتن تجارتش بسیار ناچیز بود، اما ساندرس دست روی دست نگذاشت زیرا باور داشت فرصت بزرگی برای فروش مرغ‌های کنتاکی‌اش به رستوران‌های سرتاسر آمریکا وجود دارد.

وی بارها و بارها با شکست مواجه شد، اما تسلیم نشد. در حقیقت طی این دوران درخواست‌های وی برای فروش مرغ‌های کنتاکی‌اش در رستوران‌ها هزار بار رد شد. او پیش از این‌که بتواند اولین توافق را به دست آورد، 1009 نه شنید، اما با همان یک توافق توانست عادت غذایی انسان‌ها را با عرضه جهانی غذای مشهور خود، مرغ سرخ شده کنتاکی یا همان KFC برای همیشه تغییر دهد.

quora.com

مترجم: سمیرا مصطفی‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها