هزینه سالانه یک سرباز معادل 3.5 میلیون تومان است

مشمولان غایب؛ 75 درصد زیر دیپلم

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تشریح جزئیات بیشتر از نحوه جریمه ریالی مشمولان غایب از پیش‌بینی رقم قابل‌توجهی از درآمدهای حاصل از این طرح برای بهتر شدن شرایط سربازی کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۶۷۸۸۳

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با برآوردها از مدرک تحصیلی غایبان سربازی خاطرنشان کرد: برابر برآوردهای اولیه حدود 75 درصد غایبان سربازی مدرک تحصیلی زیر دیپلم دارند و فقط30 درصد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم هستند. همچنین فقط 1.7 درصد از غایبان دارای مدرک لیسانس و 0.3 درصد دارای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که عمده مشمولان نیز برای معافیت خود رقمی بین ده تا 22 میلیون تومان را پرداخت کنند.

کمالی با اشاره به فراخوان ثبت‌نام از متقاضیان واجد شرایط پرداخت جریمه ریالی به جای انجام خدمت سربازی خاطرنشان کرد: به منظور تسریع در انجام کارها فراخوانی را صادر کرده و به متقاضیان واجد شرایط گفتیم که از پانزدهم بهمن تا پانزدهم اسفندماه به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و پیش‌ثبت‌نام را انجام دهند، از این رو تاکید می‌کنیم که داوطلبان باید با مراجعه به این دفاتر پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دهند.

کمالی با تاکید بر این‌که جوانان را برای پرداخت جریمه تشویق نمی‌کنیم و می‌خواهیم تکلیف سربازی خود را در اسرع وقت مشخص کنند، گفت: هیچ اصرار و تاکیدی برای پرداخت جریمه وجود ندارد. مشمولان غایب می‌توانند همانند اکثر جوانانی که به سربازی رفتند، بیایند و به سربازی بروند و ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم، زیرا اولویت رفتن به سربازی است و سه محدودیتی که ذکر شد نیز برای سربازان وجود ندارد.

تشدید برخورد با مشمولان غایب

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر این‌که در سال 94 با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با مشمولان غایب و مراکز به کارگیرنده آنها برخورد جدی صورت خواهد گرفت، گفت: مراکزی که اقدام به به کارگیری مشمولان غایب کرده باشند برای بار اول به ازای هر سرباز غایب ملزم به پرداخت هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم و بالاتر ملزم به پرداخت هزینه سالانه سه سرباز به ازای هر سرباز غایبی که به کار گرفته‌اند، خواهند شد. وی افزود:‌ هزینه سالانه یک سرباز در سال جاری معادل 3.5 میلیون تومان است.

حداقل و حداکثر جریمه پرداختی

کمالی با بیان این‌که برای جریمه این دسته از مشمولان حداقل‌ها و حداکثرهایی در نظر گرفته شده، گفت: آنچه در رسانه‌ها تحت عنوان جریمه ریالی مشمولان دارای هشت سال غیبت یا بیشتر از آن اعلام شد حداقل رقم این جریمه بود و برای آن حداکثرهایی نیز وجود دارد.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حداقل مبلغ جریمه‌ای که این دسته از مشمولان غایب باید پرداخت کنند، افزود: بر این اساس مبنای جرایم برای مشمولان دارای مدرک زیر دیپلم ده میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک دیپلم 15 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک فوق دیپلم 20 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک لیسانس 25 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک فوق لیسانس 30 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک دکترای غیرپزشکی 35 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 40 میلیون تومان و برای مشمولان دارای مدرک دکترای تخصصی 50 میلیون تومان تعیین شده است. کمالی با بیان این‌که این رقم مبنا و حداقل جرایم بوده و به ازای هر سال غیبت 10 درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد، افزود: هم اکنون طبق برآوردهایی که داشته‌ایم حداکثر زمان غیبت برای مشمولان زیر دیپلم و دیپلم 20 سال،‌ مشمولان فوق دیپلم 17 سال، مشمولان دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس 15 سال، مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 14 سال و... است که این حداکثر سنوات غیبت مشمولان است.

وی افزود: بنابراین با احتساب حداکثر مدت غیبت مشمولان، حداکثر رقم پرداختی از سوی مشمولان غایب برای مشمولان زیر دیپلم 22 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک دیپلم 33 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک فوق دیپلم 38 میلیون،‌ برای مشمولان دارای مدرک لیسانس 42 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک ارشد 51 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک دکترای غیرپزشکی 56 میلیون،‌ برای مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 88 میلیون و برای مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 90 میلیون تومان جریمه ریالی تعیین شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این‌که پس از احتساب این موارد 5 درصد جریمه برای مشمولان متاهل کسر می‌شود، گفت: به ازای هر فرزند نیز 5 درصد از مبلغ این جریمه کسر خواهد شد.

تعیین 3 محدودیت برای جریمه‌شدگان

کمالی همچنین از تعیین سه محدودیت برای این دسته از افراد خبر داد و گفت: بر این اساس افرادی که از طریق پرداخت جریمه ریالی کارت معافیت از سربازی دریافت کرده‌اند امکان نماینده شدن برای مجلس را نخواهند داشت و نیز نمی‌توانند نامزد شوراهای شهر و روستا شوند. علاوه بر آن این دسته از افراد اجازه ندارند در دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت سمت مدیر یا بالاتر از آن را داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها