اتفاقات مهم در شب تولد دهمین ویندوز

مایکروسافت دوباره اوج می‌گیرد

در اولین کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت در سال جدید، از ویژگی‌های ویندوز 10 رونمایی شد. این ویندوز از این هفته در دسترس کسانی قرار می‌گیرد که برای دریافت نسخه اولیه ثبت‌نام کرده‌اند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، مایکروسافت تلاش قابل ملاحظه‌ای برای ایجاد ارتباطی یکپارچه میان تمام دستگاه‌های خود کرده تا همه نرم‌افزارهای کاربردی این پلتفرم در دستگاه‌های مختلف از رایانه‌های رومیزی گرفته تا تلفن‌های همراه هوشمند، کارکرد مشابهی داشته باشد.
کد خبر: ۷۶۵۹۳۰

کورتانا نیز به‌عنوان دستیار صوتی ویندوز همه جا حضور دارد، ولی سورپرایز بزرگ، پیشروی مایکروسافت در جبهه واقعیت مجازی بود. این شرکت با معرفی هدست HoloLens که تلاشی جاه‌طلبانه برای خلق یک سیستم واقعیت افزوده هولوگرافیک در دنیایی واقعی محسوب می‌شود، گامی بزرگ به جلو برداشته است.

ظاهر جدید با منوی استارت قدیم

پس از تغییرات بنیادین ویندوز 8، مایکروسافت هنوز در تلاش است سیستم‌عاملی برای استفاده همزمان روی رایانه‌های شخصی و تلفن‌های همراه عرضه کند. ‌غیر از تغییرات ظاهری از جمله آیکون‌های جدید برای دسکتاپ، منوی استارت ویندوز 10 مانند صفحه Home ویندوز 1‌/‌8 به حالت تمام صفحه گسترش می‌یابد. یک منوی میانبر مانند آنچه در اندروید مشاهده می‌کنید، دسترسی سریع شما را به تنظیمات وای ـ فای، بلوتوث و... فراهم می‌کند.

منوهای تنظیمات نیز جمع‌وجورتر و کار کردن با آنها راحت‌تر شده است، که این تلاشی برای حفظ بهترین ویژگی‌های ویندوز دسکتاپ در کنار تطبیق دادن آن با صفحات لمسی است. در واقع، یک ویژگی جدید با نام Continuum یا پیوستگی، به‌طور مشخص برای دستگاه‌های هیبریدی طراحی شده و به شما این امکان را می‌دهد بسادگی ورودی سیستم را از ماوس و کیبورد به صفحه تبلت تغییر دهید. این ویژگی در پیش‌نمایش‌ها بخوبی کار می‌کند، اما تاکنون ‌غیر از نمونه‌های آزمایشی چیزی ارائه نشده است.

دسکتاپ روی تلفن همراه

ویندوز 8 محصولی مشترک بین دسکتاپ و تبلت بود. ویندوز 10 پا را از این فراتر گذاشته و راهش را به تلفن‌های همراه هم باز کرده است. یک نسخه از این ویندوز مختص دستگاه‌های کوچک‌تر از هشت اینچ ارائه خواهد شد که رابط کاربری‌اش یادآور سیستم‌عامل ویندوزفون است. نوتیفیکیشن‌ها نیز بین رایانه شخصی و تلفن‌همراه sync شده و سرویس اسکایپ که متعلق به مایکروسافت است با برنامه پیام‌رسانی یکپارچه خواهد شد. یکی از نقاط ضعف اساسی ویندوزفون این بود که با دیگر اپلیکیشن‌های مهم مانند جیمیل یا اینستاگرام بخوبی کار نمی‌کرد، اما با تمرکز بیشتر بر اپلیکیشن‌های فراگیر و اطمینان‌بخشی به کاربران که این یک ویندوز است نه نسخه دیگری از ویندوزفون، این احتمال وجود دارد که مشکلات قبلی حل شده باشد.

کورتانا روی دسکتاپ

Cortana، دستیار صوتی مایکروسافت به رایانه‌های شخصی می‌آید. این برنامه که مدت‌هاست روی تلفن‌های هوشمند فعال است، حالا در منوی استارت قرار داده شده و به سوالات شفاهی و کتبی کاربران البته به زبان انگلیسی پاسخ می‌دهد و حتی اسناد مورد نظر را روی رایانه یا سرویس ابری OneDrive پیدا می‌کند. این دستیار شخصی لینک‌های وب و اطلاعات دیگر را نیز به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

برای مثال اگر واژه Skype را تایپ کنید، کورتانا خود برنامه یا لینک نصب آن در فروشگاه ویندوز را در اختیار شما قرار می‌دهد. کورتانا با نقشه‌های جدید ویندوز نیز یکپارچه شده و می‌تواند به شما یادآوری کند خودروی خود را کجا پارک کرده‌اید. این دستیار به‌صورت هوشمند نیز عمل می‌کند و درباره چیزهایی که برای شما جذاب است (چه آنهایی که خود یادداشت کرده‌اید و چه آنهایی که برنامه به صورت هوشمند یاد گرفته) اطلاع‌رسانی می‌کند.

اجرای پاورپوینت از روی گوشی

هدف مایکروسافت کارکرد مناسب دسکتاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های مجهز به ویندوز 10 با یکدیگر است. اولین برنامه‌ای که برای تحقق این هدف بهینه شده، بسته نرم‌افزاری آفیس است که به‌طور یکپارچه یکسان‌سازی شده و نسخه‌های مخصوص تبلت و تلفن آن بسیار شبیه نسخه رایانه است. بیشتر قابلیت‌های آن در پلتفرم‌های مختلف وجود دارد و اسنادی که بتازگی روی آنها کار شده، بین تمام دستگاه‌ها سینک می‌شود.

مایکروسافت در این کنفرانس یک فایل پاورپوینت را از یک گوشی اجرا و اعلام کرد امکان گرفتن پرینت به‌صورت وایرلس نیز وجود دارد. این استراتژی در تمایز با استراتژی اپل است که نرم‌افزارهای مجزا را برای دستگاه‌های مختلف iOS و OSX طراحی کرده است. همچنین مایکروسافت کل موتور نرم‌افزاری Word را به اپلیکیشن یکپارچه Outlook اضافه کرده و رابط کاربری آن مانند iOS قابلیت حرکت جارویی برای پاک کردن و علامت‌گذاری پیام‌ها را دارد.

نسخه رایانه ویندوز 10 نیز بسیار تمیزتر و شبیه نسخه همراه شده است. عکس‌ها روی وان‌درایو آپلود می‌شود و اپلیکیشن مخصوص عکس، تمام تصاویر را از دستگاه‌های مختلف جمع‌آوری کرده، نسخه‌های تکراری و بدون استفاده را پاک و آنها را به‌صورت خودکار دسته‌بندی می‌کند.

خداحافظ اینترنت اکسپلورر

مایکروسافت سرانجام تصمیم گرفت درکنار مرورگر پرحاشیه‌اش از یک مرورگر دیگر نیز استفاده کند. مرورگر Spartan بسیار جمع‌وجورتر شده و از قابلیت‌های جدید فراوان همراه یکپارچه‌سازی با دیگر سرویس‌های مایکروسافت بهره می‌برد. حالت «یادداشت‌برداری» به شما اجازه می‌دهد با قلم Stylus روی صفحه هر چه می‌خواهید بکشید یا به وسیله کیبورد نظرات خود را اضافه سپس نتیجه را در وان‌نوت ذخیره کنید. حالت «مطالعه» به شما اجازه می‌دهد صفحات را مانند یک کتاب مطالعه کرده و با فهرست موارد خواندنی خود سینک کنید. مانند تمام محصولات معرفی شده در این کنفرانس، مرورگر جدید نیز با کورتانا یکپارچه شده و با توجه به مضمون صفحات توانایی تشخیص اطلاعات مانند رستوران‌ها یا ساعت پرواز هواپیماها را دارد و به شما اطلاعات تکمیلی ارائه می‌‌کند.

نقش پررنگ‌تر وان‌درایو

گرچه به‌صورت مجزا چیزی درباره این سرویس گفته نشد، اما OneDrive همه جای کنفرانس حضور داشت. این سرویس حکم ستون فقرات اپلیکیشن‌های یکسان‌سازی شده را دارد و این امکان را فراهم می‌کند اسناد میان دستگاه‌های مختلف سینک شود. همچنین نقش بزرگ‌تری برای آن در زمینه عکس و موسیقی در نظر گرفته شده؛ برای نمونه فایل‌های موسیقی با استفاده از وان‌درایو بین دستگاه‌های مختلف سینک خواهد شد.

رایانه شما به مثابه ایکس‌باکس

مایکروسافت بخش بزرگی از بازار بازی‌های رایانه‌ای را در اختیار دارد، همچنین در بخش کنسول نیز سهم قابل توجهی دارد، پس چرا شبکه بازی رایانه‌ای منسوخ شده آن، Games for Windows Live این‌قدر افتضاح بود؟ خوشبختانه انگار مایکروسافت متوجه این مشکل شده، زیرا اعلام کرده یک اپلیکیشن Xbox برای تمام دستگاه‌های مجهز به ویندوز 10 در نظر گرفته است.

این اپلیکیشن قابلیت‌های ایکس‌باکس‌وان مانند پیغام‌ها، فهرست دوستان و feed فعالیت‌تان را در اختیار شما می‌گذارد. با استفاده از این برنامه می‌توانید با دیگر کاربران در Xbox Live صحبت کنید و دستاوردها و ویدئوی بازی‌های خود را روی دسکتاپ مشاهده کرده یا کلیپ‌های خود را روی رایانه شخصی ضبط کنید.

صفحه‌نمایش لمسی غول‌آسا

از دیگر محصولات معرفی شده در کنفرانس مایکروسافت Surface Hub بود؛ یک صفحه‌نمایش 84 اینچی با وضوح 4K که برای محیط‌های کاری طراحی شده است. این نمایشگر چند دوربین، بلندگو، میکروفن، بلوتوث،NFC و یک رابط کاربری لمسی برای استفاده با قلم‌های Stylus دارد. با استفاده از این نمایشگر می‌توانید با دیگر همکاران خود از طریق اسکایپ جلسه بگذارید و آنچه را روی صفحه رسم می‌کنید با همه آنها به اشتراک بگذارید. سرفیس هاب از فناوری چند لمسی Perspective Pixel استفاده می‌کند که در سال 2012 از یک شرکت تحقیقاتی توسط مایکروسافت خریداری شده بود.

هدست واقعیت افزوده مایکروسافت

جاه‌طلبانه‌ترین، غیرمنتظره‌ترین و علمی ـ تخیلی‌ترین محصول معرفی شده در این کنفرانس، ورود مایکروسافت به حوزه واقعیت افزوده بود. HoloLens یک صفحه‌نمایش پوشیدنی شفاف است که تصاویر هالوگرافیک را روی تصاویر دنیای واقعی قرار می‌دهد. ویدئوی نمایش داده شده در کنفرانس مایکروسافت، معماران را در حال بررسی نمای ساختمان، لوله‌کش‌ها را در حال رسم نقشه شیرهای آب از راه دور به‌صورت هولوگرافیک و بدون آن‌که به ساختمان نزدیک باشند، نشان می‌داد. شوخی جالب مایکروسافت در این ویدئو این بود که این افراد هنگام انجام کارهای شخصی خود و مشغول بازی محبوب Minecraft نیز بودند. احتمالا یک سگ مجازی نیز جزو امکانات افزوده به این دوربین است. Alex Kipman که روی پروژه Kinect نیز کار کرده، این دستگاه را آینده فناوری، هنر و همه چیز می‌داند. این دستگاه به واحد پردازشگر هالوگرافیک مجهز است. حسگرهایی نیز دارد که جهان اطراف و حرکات کاربر را درکنار صدای هالوگرافیک کشف می‌کند. هولولنز بی‌سیم بوده و برای اتصال به رایانه یا تلفن‌همراه به چیزی نیاز ندارد. API‌های هالوگرافیک با ویندوز 10 یکپارچه شده‌ است و مایکروسافت از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای دستگاه‌های Magic Leap، Google Glass و Oculus دعوت کرده تا با این پلتفرم کار کنند. این هدست واقعیت افزوده همزمان با عرضه نهایی ویندوز 10 در دسترس خواهد بود.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها