«جین ساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با اینکه پاکستان اعلام کرده در مبارزه با تروریسم جدی است اما واشنگتن هنوز نمی‌تواند به طور رسمی اقدام این کشور علیه شبکه حقانی و جماعت‌الدعوه را تأیید کند.وی افزود: آمریکا از اقدام بدون امتیاز پاکستان علیه تروریست‌ها حمایت می‌کند با این وجود هنوز از پاکسازی کامل شبه نظامیان و برچیده شدن مخفی‌گاه آنان از پاکستان اطمینان نداریم.
کد خبر: ۷۶۲۷۸۰
تضعیف ارتش‌های منطقه

هاموند وزیر امور خارجه انگلیس نیز در نشست مقابله با داعش در لندن روز پنجشننبه ادعا می کند که ارتش عراق ماه‌ها زمان نیاز دارد تا بتواند برای برقراری امنیت آماده شود.

مقامات ارشد نظامی آمریکا و ناتو نیز در افغانستان ادعا می‌کنند که ارتش افغانستان آمادگی مبارزه با ناامنی را ندارد و چندین سال این امر زمان می‌برد.

هر چند که کشورهای غربی در زمان بیان این مسائل ادعا دارند که نگران امنیت جهان هستند که یک نکته مهم در مواضع آنها دیده می‌شود و آن ابهام سازی در توان ارتشهای منطقه در برقراری امنیت و نوعی تحقیر آنان است. کشورهای غربی چنان وانمود می‌کنند که منطقه توان مقابله با تروریسم را ندارد و آنها نگران امنیت منطقه هستند!

حال این سوال مطرح است که چرا غرب این رویه را در پیش گرفته و چه اهدافی را در دستور کار دارد؟
پاسخ به این پرسش را در دو حوزه می توان جستجو کرد. نخست آنکه کشورهای غربی به دنبال حضور نظامی گسترده درمنطقه هستند چنانکه به بهانه مقابله با داعش نیروهای بسیاری در منطقه مستقر کرده‌اند و اخیراً نیز آمریکا از اعزام 100 نیروی جدید خبر داده است.

غربی‌ها با ادعای ناتوانی ارتش‌های منطقه سعی دارند تا ملت‌های منطقه را به پذیرش نیروهای خارجی متقاعد سازند.

دوم آنکه مقاومت منطقه در کنار ارتش‌های عراق و سوریه توانسته‌اند مبارزه‌ای قاطع علیه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی داشته باشند.

ارتش افغانستان و پاکستان نیز در مقابله با طالبان و القاعده به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. با توجه به اینکه گروه‌های تروریستی پیاده نظام غرب در منطقه هستند، کشورهای غربی با تحقیر ارتش‌های منطقه بر آنند تا ضمن پایین آوردن روحیه ارتش‌های حاضر در میدان مبارزه با تروریسم از رویکرد مردم به ارتش جلوگیری کنند.

به عبارتی ایجاد شکاف میان بسیج مردمی و ارتش در کشورهای هدف محور این تحرکات را تشکیل می‌دهد تا غرب خدمتی دیگر به تروریست‌ها صورت داده باشد چنانکه در طول ماه‌های اخیر محموله‌های تسلیحاتی بسیاری برای داعش ارسال کرده‌اند تا از محاصره ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه نجات یابند.

مجموع تحرکات غرب در اصل همان حمایت از تروریسم است که با تحقیر ارتش‌های منطقه و ادعای ناتوانی آنها برای مقابله با تروریسم صورت می‌گیرد تا ضمن وابسته سازی آنها به مستشاران غربی ابعاد جدید حمایت غزب از تروریست‌ها را اجرایی گردد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها