هیچ‌کس به اندازه رهبر انقلاب، عظمت مشفق‌کاشانی را نشناخت

وداع با غزل‌سرای نئوکلاسیک

صبح دیروز پیکر عباس کی‌منش که همه با تخلص «مشفق کاشانی» می‌شناختنش، بر دوش شاعران و شعردوستان این مرز و بوم از مقابل تالار وحدت تشییع شد.
کد خبر: ۷۶۱۷۴۵

به گزارش جام‌جم، در ابتدای مراسم تشییع پیکر مشفق کاشانی، افشین علاء، قائم‌مقام انجمن شاعران، که مجری مراسم نیز بود، این روز را روز میلاد بلند آفتاب نامید و گفت: «همه کسانی که در شب آخر گرد استاد جمع بودند، دیدند که آنچه اتفاق افتاد، مرگ ایشان نبود بلکه میلاد حقیقی او به شمار می‌رفت.» به گفته او، آن روز مشفق بر صندلی نشسته بود، اما به واقع مانند درختی ایستاده رفت: «هیچ وقت در آن زمان احساس نمی‌کرد که شمع وجودش خاموش شده باشد اما وقتی دیدیم که دیگر سر بلند نمی‌کند، فهمیدیم که آغوش گرم خداوند به رویش باز شده است.»

او به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مشفق کاشانی اشاره کرد و افزود: شاید هیچ‌کس به اندازه رهبر معظم انقلاب قدر استاد مشفق را نشناسد. ایشان در تجلیل از استاد مشفق به عظمت و اسلوب او در غزل اشاره کردند و بر شکوه غزل و جنبه‌های اخلاقی کار او تاکید داشتند.»

سپس علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از سخنانی درباره آشنایی خود با مشفق‌کاشانی گفت: از سال 1369 مستقیما در شورای شعر وزارت فرهنگ در خدمت ایشان بودم. ایشان بعد از استاد اوستا و استاد ستوده، مسئول شورای شعر و ترانه ارشاد بود. ایشان مظهر بردباری و مهربانی بود و خدای‌شان رحمت کند.

ساعد باقری دیگر سخنران این مراسم به گستردگی چتر محبت مشفق‌کاشانی اشاره کرد و با بیان چگونگی درگذشت او در حال شعرخوانی گفت: «خیلی خلاف عادت است که بگویم کاش ‌بودید و می‌دیدید که ما در آن مراسم صحنه‌ای دیدیم که فقط در متون کهن فارسی خوانده‌ایم.» به باور او، استاد تعلق گروهی و دسته‌ای نداشت و درباره هر چیزی که به ایران و ایمان ما مربوط بود پایدار و باثبات می‌گفت و می‌خواست نشان‌مان دهد.

در ادامه مراسم احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، با بجا بودن تخلص مرحوم مشفق، او را نماد شعر، مهربانی و نماد ایران و اسلام دانست و گفت: «مجموعه این ویژگی‌ها موجب شد که هم در زندگی و هم در حیات‌شان شاعرانه زیست کنند و هم در موت و ممات‌شان شاعرانه جان به جانان تسلیم کنند.»

مسجدجامعی به دوران کاری مشفق‌کاشانی در حوزه شعر و موسیقی در وزارت ارشاد و صداوسیما اشاره کرد و افزود: «زمانی‌که در ارشاد مسئولیت داشتم استاد مشفق‌کاشانی زمینه‌ای فراهم کردند که بسیاری از جوانان بتوانند مجموعه شعر خود را در ارشاد عرضه کنند و آثارشان مجوز بگیرد. او سعی می‌کند جریان‌های جدید شعری وارد موسیقی شوند و با تدابیر او و جمعی دیگر ما شاهد جریان شعری جدیدی بودیم که با موسیقی همراه شد، اما به این وجه از کارهای استاد کمتر توجه شده است.»

علی موسوی‌گرمارودی، دیگر سخنران این مراسم، خود را شاگرد مشفق‌کاشانی خواند و خاطره‌ای از یکی از سفرهای شاعران همراه مشفق‌کاشانی، روایت کرد: «اگر نگوییم استاد مشفق بزرگ‌ترین غزل‌سرای نئوکلاسیک امروز ایران بود دست کم می‌توانیم او را یکی از چهار ـ پنج غزل‌سرای کلاسیک امروز ایران بدانیم.» در پایان پیکر مشفق کاشانی روی دوش حاضران برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.در این مراسم چهره‌هایی چون سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، غلامعلی حدادعادل، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، حمید سبزواری، محمدعلی بهمنی، محمد گلریز، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، مصطفی محدثی‌خراسانی، سیداحمد نادمی، علیرضا قزوه، عباسعلی براتی‌پور، رضا امیرخانی، مصطفی رحماندوست، موسی بیدج، امین‌الله رشیدی، سعید بیابانکی، حسین اسرافیلی، یاور همدانی، اسماعیل امینی، محمدعلی گودینی، بهرام حصیری، ناصر فیض، رضا اسماعیلی، عبدالجبار کاکایی، فاطمه راکعی و سهیل محمودی حضور داشتند.

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت مرحوم مشفق کاشانی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت شاعر برجسته آقای مشفق کاشانی را تسلیت گفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

درگذشت شاعر غزلسرای برجسته جناب آقای مشفق‌کاشانی رحمه الله علیه را به خاندان مکرم ایشان و به خانواده شعر و ادب کشور و همه شاگردان و علاقه‌مندان این استاد فرزانه تسلیت عرض می‌کنم. بجز شعر شیوا و دلنشین، اخلاق و شخصیت انسانی و تعهد به آرمان‌های انقلاب نیز از جمله ویژگی‌هایی بود که اینجانب را در مدت بیش از 30 سال آشنایی نزدیک با این انسان مومن و آراسته، به وی علاقه‌مند می‌ساخت. رحمت و مغفرت الهی بر روان او.

سیدعلی خامنه‌ای

30/ دی‌ماه/ 1393

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها