25 دی، آغاز عملیات بیت المقدس 2

امروز 25 دی 1393 خورشیدی برابر با 23 ربیع الاول 1436 هجری و 15 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۹۹۰۰
25 دی، آغاز عملیات بیت المقدس 2

هجری شمسی

25 دی 1288

مجلس شورای ملی، علاءالسلطنه ـ وزیر خارجه ـ را به علت تمرکز قوای روسیه در ایران استیضاح کرد و در همان جلسه رأی به برکناری او داد.

25 دی 1296

سلطان عبدالمجید میرزا ـ عین‌الدوله ـ کمتر از 2 ماه پس از تشکیل کابینه‌ استعفا کرد. وی 26 آبان به رئیس‌الوزرایی منصوب و 30 آبان کابینه خود را تشکیل داده بود.

25 دی 1299

سپهدار رشتی ـ رئیس‌الوزرا ـ یک ماه پس از تشکیل کابینه در مقابل مشکلات کشور تاب مقاومت نیاورد و استعفای خود را تقدیم احمدشاه کرد.

25 دی 1366

عملیات بیت المقدس در غرب شهر ماووت عراق در شمال سلمانیه شروع شد. این عملیات با رمز یا زهرا (س) و با هدف آزادسازی ارتفاعات غرب ماووت در سه مرحله آغاز شد و تا دوم اسفند به طول انجامید.

هجری قمری

23 ربیع الاول 1261

ابوالحسن خان بهرامی پزشک ایرانی و از پیشگامان طب نوین ایران متولد شد. او فرزند عبدالوهاب خان تفرشی بود و در دارالفنون تحصیل کرد. در پایان دوره تحصیل به تحقیق ردباره بیماری طاعون پرداخت و رساله مهمی در این باره نوشت. دکترابوالحسن خان بهرامی سال ها ضمن مداوای بیماران، به تربیت دانشجویان پزشکی مشغول بود و آثاری نیز در رشته پزشکی تالیف کرد.

23 ربیع الاول 1362

میرزا حسین خان دانش از فضلا و شاعران ایرانی درگذشت. او در محل سرپله کاشان متولد شد. پدرش از علمای این شهر و جدش از تاجران کاشانی بود. میرزا حسین خان برخلاف میل پدر به جای تجارت به فراگیر علم پرداخت و در دارالفنون تهران در رشته طب تحصیل کرد. دانش در سفری یک سال همراه با امین اقدس همسر ناصرالدین شاه برای مداوای بیماری چشم به اروپا رفت. سال ها بعد به علت تبحر در مداوای بیماران لقب نظام الحکمایی دریافت کرد. میرزا حسین خان دانش از اعضای مجلس حفظ الصحه بود و آثاری نیز در رشته پزشکی تالیف کرد. ترجمه ای از رباعیات خیام به ترکی و دستور زبان فارسی به ترکی نیز از دیگر آثار اوست.

میلادی

15 ژانویه 1559

الیزابت اول ملکه انگلستان تاجگذاری کرد. او یکی از سه ملکه مشهور اروپا بود و چهل و چهار سال سلطنت کرد. الیزابت اول در سال 1533 در گرینویچ متولد شد و کوچک ترین دختر هانری هشتم بود و در 23 سالگی سلطنت بر انگلستان را آغاز کرد. در دوران سلطنت او بر قدرت و نفوذ انگلستان در اروپا افزوده شد و گسترش فعالیت های دریانوردی از مهم ترین اقدامات در آن دوران بود.

15 ژانویه 1961

سازمان کشورهای صادرکنند نفت اوپک تاسیس شد. این سازمان را پنج کشور ایران، عربستان سعودی، کویت، عراق و ونزوئلا بنیان نهادند. تا پیش از تاسیس اوپک شرکت های بزرگ غربی که به کار کشف، استخراج، توزیع و فروش نفت در بازارجهانی مشغول بودند، بهای نفت را به میل خود تعیین می کردند. اوپک به تدریج با پیوستن دیگر کشورهای صادرکننده نفت قدرت بیشتری یافت و تعیین وضعیت توزیع و فروش نفت را در اختیار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها