طلب 24 میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی از فعالان اقتصادی

عضو شورای پول و اعتبار گفت: براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار کسانی که ظرف شش ماه بدهی ارزی خود را با سیستم بانکی تسویه کنند بدهی آنها با 70 درصد نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شود.
کد خبر: ۷۵۹۸۲۹
طلب 24 میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی از فعالان اقتصادی

هادی قوامی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، به آخرین جلسه شورای پول و اعتبار اشاره و اظهار کرد: در این جلسه با اصلاح تبصره 5 بودجه سال 93 اجازه داده شد شورای پول و اعتبار درباره نرخ تسهیلات و نحوه تسویه بدهی بدهکاران حساب ذخیره ارزی تصمیم‌گیری کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس کسانی که ظرف شش ماه بدهی خود را با سیستم بانکی تسویه کنند، بدهی آنان با نرخی برابر با 70درصد نرخ مبادله‌ای محاسبه می‌شود.

به گفته وی، اکنون نرخ مبادله‌ای 2650 تومان است و کسانی که بتوانند ظرف شش ماه بدهی خود را تسویه کنند بدهی آنها با نرخ حدود 1700 تومان محاسبه می‌شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس ادامه داد: مقرر شد کسانی که ظرف شش ماه تا یک سال بدهی ارزی خود را با حساب ذخیره ارزی تسویه کنند، نرخ محاسباتی برای آنها 85 درصد نرخ روز ارز باشد و کسانی که پرداخت بدهی آنها بیش از یک سال طول بکشد عملا از این مشوق‌ها محروم می‌شوند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: میزان بدهی ارزی به حساب ذخیره ارزی اکنون 24 میلیارد دلار است که 14 میلیارد دلار آن مربوط به بخش خصوصی است.

قوامی ادامه داد: این افراد به دنبال شوک ارزی سال 1391 به بعد نتوانستند بدهی خود را تسویه کنند، زیرا قبل از شوک ارزی از ارز 1250 تومانی استفاده می‌کردند که به یکباره نرخ ارز افزایش یافت.

قوامی افزود: افزایش نرخ ارز، نقدینگی واحدهای تولید را محدود کرد و بدهی بدهکاران بویژه واحدهای تولیدی معوق شد و این افراد باید علاوه بر 6 درصد سود تسهیلات 12 درصد جریمه هم پرداخت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها