در فاز اول این سریال کودکی و نوجوانی جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی به تصویر کشیده می‌شود

مولانا جمعه به شبکه یک می‌آید

پخش فصل اول سریال تلویزیونی «جلال‌الدین» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان و تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر از فردا ساعت 22 و 15 دقیقه از شبکه یک شروع می‌شود این سریال به صورت هفتگی و جمعه شب‌ها به نمایش درمی‌آید.
کد خبر: ۷۵۷۲۶۴

به گزارش جام‌جم، این سریال به سفارش مرکز فیلم و سریال آی‌فیلم تولید شده است. علی دهکردی، آرش مجیدی، محمود بهروزیان، رضا بهبودی، شبنم مقدمی، مهتاج نجومی، محمد فیلی، انوش معظمی، آتش تقی‌پور، کاظم هژیرآزاد، محمود محکمی، ولی‌الله مومنی، فریده سپاه‌منصور، اسماعیل خلج، داود فتحعلی‌بیگی، ایمان افشاریان، محمود جعفری، زنده‌یاد باقر صحرارودی، لیلا موسوی، علی‌اکبر میلانی، نیکی نصیریان و لی‌لی فرهادپور در این سریال بازی می‌کنند.

نقش کودکی و نوجوانی جلال‌الدین را محمدجواد جعفرپور بازی می‌کند که سابقه بازی در آثاری همچون شکارچی شنبه به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی را دارد. علی دهکردی و شبنم مقدمی ایفاگر نقش‌ پدر و مادر مولانا هستند. فریده سپاه‌منصور هم نقش مادربزرگ (مادر پدر مولانا) را بازی می‌کند.

مجموعه تلویزیونی «جلال‌الدین» با موضوع زندگی مولانا شاعر قدیم ایرانی ساخته شده است. این سریال در دو فصل به زندگی، آثار و اندیشه‌های مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، شاعر پرآوازه‌ قرن هفتم هجری می‌پردازد. فصل اول سریال، دوران کودکی و نوجوانی مولانا را در بر‌می‌گیرد.

مقارن با هجوم مغول به ایران، آشفتگی و نابسامانی در نظام سیاسی حاکم (خوارزمشاهیان) و رقابت‌های پنهان و آشکار بر سر قدرت، اوضاع اجتماعی ایران را به آشوب کشانده و زندگی مولانای نوجوان نیز، متأثر از فضای کلی جامعه، در آستانه‌ تحولی بزرگ قرار می‌گیرد؛ مهاجرت ناگزیر از ایران زمین و عزیمت به سوی آسیای صغیر. فصل اول سریال، با خروج مولانا به همراه خانواده‌اش از ایران پایان می‌یابد و در فصل دوم، روزگار جوانی تا وفات مولانا در قونیه روایت می‌شود. این فصل سریال، وقایع و احوالی را شرح می‌دهد که بر مولانا می‌گذرد تا او را به یکی از بزرگ‌ترین شاعران زبان فارسی تبدیل می‌کند.

تمرکز این فصل از سریال بر سیر علمی و سلوک معنوی مولاناست و به نقش و تأثیر دیدار و مجالست با شمس تبریزی بر مولانا می‌پردازد؛ دیداری که احوال مولانا را به کلی دگرگون می‌کند و باعث می‌شود او تاثیرگذارترین غزلیات خود را بسراید.

نحوه‌ سروده شدن غزلیات و پس از آن مثنوی معنوی، به عنوان آثار شاخص مولانا، بخش‌های دیگر این فصل از سریال را تشکیل می‌دهد. در کنار سیر درونی مولانا، شرایط اجتماعی و سیاسی این دوره و تأثیر آن بر احوال مولانا نیز به نمایش درمی‌آید.

فصل اول سریال جلال‌الدین، در 11 قسمت از سوی مرکز فیلم و سریال آی‌فیلم ساخته شده و پخش می‌شود. فصل دوم نیز در مرحله‌ پژوهش و نگارش قرار دارد.

با توجه به این‌که تعداد شخصیت‌های فاخر ملی کم نیستند، به همین دلیل مرکز فیلم و سریال آی‌فیلم تصمیم گرفت تا سریالی درباره کودکی و نوجوانی مولانا بسازد.

سریال تلویزیونی جلال‌الدین به تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر تولید می‌شود. بخش‌هایی از این سریال را شهرام اسدی کارگردانی کرده و بخش‌هایی هم آرش معیریان ساخته است.

پیش تولید این سریال تلویزیونی اوایل سال 90 شروع شد و تصویربرداری از اواخر همان سال آغاز شد. لوکیشن‌های این سریال خوانسار، کاشان، نطنز، اصفهان، تهران، فومن و تالش است. در خوانسار دکورهای مربوط به بازارچه شهر بلخ ساخته شد. در کاشان، نطنز و اصفهان بخش‌هایی که اختصاص به کاروانسراها، مسجد اصفهان و مسیرهای جاده‌ای داشت، تصویربرداری شده است. بیشتر صحنه‌های عبوری که مربوط به کوچ پدر مولانا می‌شد در این سه شهر ضبط شده است. کاخ خوارزمشاهی از بخش‌هایی است که در این سه شهر تصویربرداری می‌شود. همچنین گروه اسکله‌ای ساختند و صحنه‌های مربوط به دریاچه را در آنجا ضبط کردند.

برخی خانه‌های روستای شهر خوانسار به دلیل بافت قدیمی و نزدیکی با حال و هوای داستان از جمله لوکیشن‌های اصلی کار هستند. همچنین بخش‌هایی از کاروانسراها هم توسط طراحان صحنه بازسازی شده است. همچنین جلوه‌های ویژه نقش مهمی در این سریال دارد. فصل اول این سریال به دوران کودکی مولانا و تا زمانی که به سمت قونیه و بغداد می‌رود، می‌پردازد. با توجه به این‌که تاکنون اثری درباره مولانا ساخته نشده است، بنابراین تلاش شد تا یک اثر مناسب تولید شود. مخاطبان در این سریال شاهد حوادث بسیاری هستند که در دوران کودکی مولانا اتفاق افتاده است. به عنوان مثال دوران کودکی مولانا با حمله مغول‌ها مصادف شده و این بخش‌ها به تصویر کشیده شده است.

گروه سازنده برای انتخاب بازیگر نقش نوجوانی هم حساسیت زیادی داشتند تا بازیگری انتخاب شود تا هم چهره‌اش برای این نقش مناسب باشد و هم این‌که بتواند این نقش را بخوبی بازی کند تا این‌که محمدجواد جعفرپور انتخاب شد.

ناصر طهماسب مدیریت دوبلاژ این سریال را به عهده دارد و صداپیشگان آن طهماسب، چنگیز جلیلوند، منوچهر اسماعیلی، ژرژ پطرسی، افسانه پوستی، نصرالله مدقالچی، حسین عرفانی، اکبر منانی، زهره شکوفنده، ناصر نظامی، پرویز بهرام، جواد پزشکیان، ناصر احمدی، شهراد بانکی، ولی‌الله مومنی، تورج مهرزادیان، زهرا سوهانی، مینا قیاس‌پور، آرشاک قوکاسیان و... هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها