مجموعه تابالوگا یک سریال انیمیشنی دوبعدی است که در حال حاضر از شبکه پویا پخش می‌شود. این مجموعه کار مشترک آلمان و استرالیاست که به دو زبان آلمانی و انگلیسی در سه فصل و 78 قسمت 25 دقیقه‌ای تهیه شده این مجموعه برای گروه سنی سه تا هفت سال ساخته شده است.
کد خبر: ۷۵۲۸۹۱

تابالوگا در اصل نام یک اژدهای سبز خیالی است که توسط آهنگساز راک آلمانی به نام پیتر مافی و ترانه‌نویس کودکان راف زاکوفسکی و گرگور روتشالک و نویسندگی و تصویرگری هلمه هاینه خلق شده است، درواقع این هلمه هاینه بود که تابالوگا را به این صورتی که ما می‌شناسیم، ترسیم کرد. پیتر مافی اولین‌بار تابالوگا را در یک آلبوم ترانه‌های داستانی موزیکال پریان در 1983 به مخاطبان معرفی کرد که این اولین گام به سوی موفقیت این شخصیت بود که در سال‌ها بعد این موفقیت با ساخت تولید آلبوم‌های ترانه، انتشار کتاب‌های داستانی تابالوگا و روی صحنه رفتن یک تئاتر به نام تابالوگا و لی‌لی و نیز ساخت یکسری کارتون تلویزیونی ادامه پیدا کرد که این سری کارتونی در بیش از صد کشور پخش شد و در نهایت یک اثر بلند تلویزیونی نیز از این شخصیت ساخته شد.

محبوبیت تابالوگا در آلمان تا اندازه‌ای است که در شهر ارفارت این کشور مجسمه‌ای از این شخصیت قرار دارد و از این گذشته تصویر آن بر روی تمبر پستی نیز چاپ شده است. در حال حاضر نیز بیش از صد مهدکودک و گروه‌های مراقبت از کودکان از نام این شخصیت در عنوانشان استفاده می‌کنند.این در حالی است که تئاتر عروسکی موزیکال تابالوگا ولی لی از بیست و چهارم سپتامبر 1999 تا سی‌ام ژوئن 2001 در مرکز تئاتر اوبرهازن اجرا می‌شد که در این تئاتر بسیاری از هنرمندان به نام آلمان عروسک‌گردانی و صداپیشگی کردند.یک برنامه تلویزیونی 90 دقیقه‌ای به نام تابالوگا تی‌وی هم در شبکه ZDF ساخته شد که یک مسابقه تلویزیونی بود و در آن تابالوگا دوست خرگوشش هپی و دشمن اصلی‌اش آرکتوس آدم برفی حضور داشتند، در این برنامه بچه‌ها در قالب دو تیم در پنج مرحله رقابت می‌کردند تا جایزه برنامه را که محتویات یک صندوقچه گنج بود برنده شوند تا آن را به مدرسه‌ها یا خانه‌های کودک اهدا کنند.

سری انیمیشنی از این شخصیت نیز با همین نام توسط استودیو فلایینگ بارک پروداکشنز در سال 1997 با استفاده از طراحی‌های هلمه هاینه و موسیقی شناخته شده پیتر مافی ساخته شد که پخش آن تا سال 2004 ادامه داشت. کارگردانان این مجموعه تلویزیونی یورام گراس و دیوید اوانس بودند.

در این سری تابالوگا، آخرین بازمانده اژدها‌ها و صاحب تاج و تخت سرزمین گرینلند است، اینجا یک مکان جادویی است که در آن گونه‌های مختلفی از حیوانات سخنگو در کنار هم زندگی می‌کنند. تابالوگا باید از سرزمینش در مقابل دو پادشاهی رقیب در هر دو طرف گرینلند یعنی یک سرزمین سرد و یخ‌زده قطبی، به فرماندهی یک آدم برفی خبیث به نام آرکتوس در کنار یک سرزمین صحرایی خشک با حکمرانی یک روح شنی بدجنس به نام هامسین دفاع کند.

در مجموعه تابالوگا، نبرد کلاسیک بین نیکی و بدی به صورتی بیان شده است که مناسب کودکان باشد. تابالوگا و دوستانش در سرزمین زیبای گرینلند بخوبی زندگی می‌کنند، اما آرکتوس آدم برفی با استفاده از حقه‌ها و ترفند‌های مختلف زندگی را برای او و دوستانش سخت می‌کند و سعی می‌کند که گرینلند را تصاحب کند، اما تلاش‌های او اغلب منجر به یک شکست کمدی و خنده‌دار می‌شود. درواقع اهالی گرینلند با رهبری تابالوگا همیشه بر آرکتوس غلبه می‌کنند و می‌توانند در سایه اتحاد و دوستی‌شان به زندگی خوب وخوش خود ادامه دهند.بعد از ساخت سه فصل از تابالوگا در سال 2004یک فیلم بلند کارتون کریسمسی به نام تابالوگا ولئو براساس ماجراهای سری‌های قبلی ساخته شد که به نوعی دنباله‌ای بر ماجراهای سری انیمیشنی است. در این فیلم در روز جشن روز گرینلند که مصادف با روز کریسمس دنیای انسان‌هاست، پسر یتیمی به نام لئو که از فرزندخواندگی ناامید شده است، فرار می‌کند و از یک گذرگاه جادویی وارد سرزمین یخی می‌شود آرکتوس و دستیارش جیمز سعی می‌کنند، از او و اسباب‌بازی‌اش در ساخت یک سلاح جدید استفاده کنند. اما تابالوگا، لئو را نجات می‌دهد و او را تشویق می‌کند تا به دنیای انسان‌ها برگردد.

معرفی شخصیت‌های اصلی این سریال

تابالوگا: اژدهایی هفت ساله که قهرمان اصلی این مجموعه انیمیشن است. پدر او اژد‌های بزرگ تیرون وقتی او شش ساله بوده مرده است و از مادرش نیز اطلاع زیادی ندارد، او موجودی خوش‌قلب است که همیشه آماده کمک به بقیه و شکست دادن آرکتوس است. هپی خرگوشه، دیگبی موش کور، باز زنبور نساجای و لاک‌پشت از دوستان صمیمی او در گرینلند هستند.

آرکتوس: یک آدم برفی خبیث و اصلی‌ترین شخصیت منفی سریال تابالوگا است که می‌خواهد سرزمین او را به قلمرواش ضمیمه کند. او در تنها بازی ویدئویی تابالوگا که در 1999 ساخته شده نیز حضور دارد. چشمان زرد رنگ او روی کلاهش قرار دارند، او کلکسیونی از حیوانات یخ‌زده دارد. دستیار وفادار او جیمز پنگوئن است که همیشه شریک نقشه‌های پلید او نیز هست. زیردستان او در سرزمین یخی شامل خرس‌های قطبی، سیل‌ها، فوک‌‌ها و پنگوئن‌ها هستند.

هامسین: فرمانروای منطقه صحرایی است، او نیز می‌خواهد گرینلند را به سرزمینش اضافه کند او به صورت گردبادی از شن ظاهر می‌شود، زیر دستان او کایوی آفتاب‌پرست، کفتار، شترمرغ و سالی سمندر هستند.

لی‌لی: مجسمه‌ای است که آرکتوس آن را ساخته است و تابالوگا با دیدن او عاشقش شده است.

پریسا کاشانیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها