مانوئل نویر با یک لحظه غفلت می‌توانست خود را از حضور در جمع 3 نامزد نهایی توپ طلا محروم کند

مردی که خطر کرد و به قله رسید

مانوئل نویر مرد اما و اگرها نیست؛ مرد آلمانی که جزو سه کاندیدای نهایی برای دریافت توپ طلای 2014 فوتبال دنیا در کنار لیونل مسی و کریستیانو رونالدو است، در دقیقه 56 دیدار آلمان و آرژانتین در فینال جام جهانی 2014 برزیل یکی از سخت‌ترین تصمیمات زندگی‌اش را گرفت؛ تصمیمی که می‌توانست به سلب تمام موفقیت‌های او در سال 2014 منجر شود.
کد خبر: ۷۴۷۷۳۲

او هنگامی که برای دفع توپ که بالای سر گونزالو هیگواین بازیکن آرژانتین قرار داشت، از دروازه خارج شد، تمامی خطرات را به جان خرید. نویر حرکت خطرناکی انجام داد و داور می‌توانست او را در شرایطی که نتیجه بازی صفر بر صفر بود از زمین اخراج کند؛ موضوعی که خود نویر نیز به آن اعتراف می‌کند. بعد از بازی بسیاری از کارشناسان داوری تاکید کردند نویر در این صحنه باید اخراج می‌شد. اگر آلمان ده نفره می‌شد، می‌توانست بازی را یک بر صفر از آرژانتین ببرد؟ حتی اگر کار به ضربات پنالتی کشیده می‌شد جانشین نویر می‌توانست در دفع ضربات موفق باشد؟ مسلم است که آن اخراج اکنون شرایط متفاوتی را رقم زده بود و حداقل این است که او را از قرار گرفتن در جمع سه کاندیدای نهایی دریافت توپ طلای 2014 خارج می‌کرد و در بدترین حالت، حتی می‌توانست به خارج شدن عنوان قهرمانی جهان از دست آلمانی‌ها منجر شود.

فقط یک لحظه غفلت

حتی برای دروازه بانی که تا این حد عادت دارد از دروازه خارج شود و همانند یک مدافع توپ را از جلوی دروازه دفع کند، خروج از دروازه در شرایط کاملا حساس و خطرناک آن هم در فینال جام جهانی 2014 ریسک بسیار بالایی است. یک لحظه غفلت از سوی نویر می‌توانست همه چیز را به هم بریزد. نویر هر چند اعتراف می‌کند که داور می‌توانست او را اخراج کند اما اذعان دارد در آن لحظه مطمئن بوده برای دفع توپ از بالای سر هیگواین و خروج از دروازه تصمیم درستی گرفته است، چرا که توپ در اختیار او بوده نه هیگواین. به هر حال شاید حتی یک پنالتی به سود آرژانتین در آن لحظه هم می‌توانست کار آلمانی‌ها را خراب کند اما به هر شکل همه چیز به نفع نویر و تیم ملی آلمان پیش رفت و این دروازه بان بیست و هشت ساله اکنون با اقبال بلندی در کنار مسی و رونالدو برای تصاحب توپ طلای 2014 فوتبال جهان رقابت می‌کند.

چهارمین دروازه‌بان تاریخ ساز

لو یاشین روسیه‌ای سال 1963 یعنی چیزی حدود 51 سال پیش اولین و آخرین دروازه‌بانی بود که جایزه برترین بازیکن جهان را به دست آورد. پس از او اولیور کان و دینو‌زوف نیز این شانس را داشتند که به این عنوان مهم برسند اما در نهایت این اتفاق نیفتاد. اکنون مانوئل نویر به چهارمین دروازه بانی در تاریخ فوتبال تبدیل شده که در آستانه کسب توپ طلای برترین بازیکن دنیا قرار دارد، البته اگر رقیبان سرسختی همچون کریستیانو رونالدو یا لیونل مسی اجازه دهند دست او به توپ طلا برسد. مسی، رونالدو و نویر نامزدهای نهایی دریافت توپ طلای 2014 هستند؛ جایزه‌ای که سال گذشته به رونالدوی پرتغالی رسیده بود. نویر در سالی که گذشت با بایرن مونیخ قهرمان بوندسلیگا و جام حذفی شد اما کار مهم‌تر او در فینال جام جهانی 2014 بود. او که در این فینال عملکردی خیره کننده درون دروازه ژرمن‌ها داشت، بر جام قهرمانی دنیا هم بوسه زد. نویر در این رقابت‌ها گاهی اوقات برای آلمان در حد و اندازه‌های یک مدافع هم ظاهر می‌شد تا با توجه به این عملکرد درخشان در پایان رقابت‌ها دستکش طلایی برترین دروازه بان را به خانه ببرد. او با این دستاورد عظیم در جمع سه بازیکن برتر دنیا در سال 2014 هم قرار گرفت.

من مراقب همه چیز هستم

نویر که بخش زیادی از دلایل کاندیدا شدن خود برای دریافت توپ طلای 2014 فوتبال دنیا را بایرن مونیخ می‌داند می‌گوید:پپ گواردیولا(سرمربی بایرن مونیخ) تیم خوبی با حضور 11 بازیکن آماده برای هر مسابقه ساخته است. خیلی خوشحالم که با چنین تیمی در هر بازی بیش از 70 درصد مالکیت توپ را در اختیار داریم. من هم گاهی اوقات به عنوان دروازه‌بان ریسک می‌کنم اما به خاطر داشته باشید که من مراقب همه چیز هستم و بی دلیل و بدون موقعیت سنجی از دروازه خارج نمی‌شوم.

سنگربان بایرن مونیخ در ادامه درباره این‌که چقدر برای کسب توپ طلای 2014 شانس دارد، می‌گوید: لو یاشین از روسیه! نامش را فراموش کرده بودم. او سال 1963 به عنوان دروازه بان جایزه برترین بازیکن فوتبال دنیا را برد و حالا من هم این شانس را دارم. برای یک سنگربان اصلا راحت نیست که در جمع سه بازیکن نهایی برتر فوتبال دنیا قرار بگیرد. این موقعیت خاصی برای من است. به این موفقیت بسیار مفتخرم و هیجان زیادی دارم اما برای رسیدن به جایگاه کنونی مدیون هم تیمی هایم در بایرن مونیخ و البته تیم ملی فوتبال آلمان هستم که کمک کردند اکنون در کنار رونالدو و مسی باشم. ولی خوشحال‌تر می‌شدم اگر غیر از من یک بازیکن آلمانی دیگر به جمع نامزدهای نهایی راه می‌یافت. حتی بوروسیا دورتموند هم می‌توانست در جمع سه نامزد نهایی نماینده داشته باشد.

لحظات غیرقابل توصیف

نویر وقتی به قهرمان بزرگی تبدیل شد که در فینال ماراکانا(ورزشگاه میزبان فینال جام جهانی 2014) داور در سوتش دمید. نویر آن لحظه را تعریف می‌کند: غیرممکن است برایتان آن لحظات را توصیف کنم. وقتی گوتزه گل زد و وقتی داور سوت پایان بازی را زد، احساسی‌ترین لحظات زندگی‌ام را پشت سر گذاشتم. همه به سمت یکدیگر می‌دویدیم و از سر و کول هم بالا می‌رفتیم.

نویر روی خروج‌های خطرناکش از دروازه و بازی کردن مثل یک مدافع اصرار دارد:هرگز شیوه بازی کردنم را تغییر نمی‌دهم. من در بایرن مونیخ یاد گرفتم چگونه در لحظات خطرناک از دروازه خارج شوم و بتوانم موقعیت را کنترل کنم. البته فقط مانوئل نویر مهم نبود. ما در برزیل فوتبال آلمانی را به دنیا نشان دادیم.

از لمان تا نویر

اما دروازه‌بانی که کاندیدای دریافت توپ طلای 2014 شده است، ابتدا هوادار شالکه بود و با تماشای بازی‌های ینس لمان (دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال آلمان) بزرگ شد. لمان الگوی بزرگ نویر بود و نویر همیشه آرزو داشت همانند لمان دروازه بان بزرگی شود. او اکنون نه تنها به این آرزو رسیده بلکه حتی موقعیتی بهتر و بالاتر از لمان پیدا کرده است. لمان و نویر شباهت‌هایی را هم از جهات مختلف با هم داشتند؛ از جمله هر دو دروازه‌بان دلخواه آرسن ونگر سرمربی آرسنال بودند. لمان به این علاقه پاسخ مثبت داد و راهی این تیم لندنی شد اما نویر جوان بایرن مونیخ را به آرسنال ترجیح داد؛ تصمیمی که به نظر می‌آید بسیار درست بوده و تاثیر زیادی در پیشرفت وی در فوتبال داشته است. نویر می‌گوید: انگار به هیچ باشگاهی مثل بایرن مونیخ نزدیک نبودم. خوشحالم به این تیم پیوستم و حتی در برابر دیگر تیم‌ها مقاومت کردم تا در این تیم بمانم. من با بایرن مونیخ به هر آنچه یک دروازه‌بان رویایش است، رسیدم.

نویر مردی است که در فینال ماراکانا با آن تصمیم حیاتی بسیار خطر کرد اما با همان تصمیم اکنون به قله رسیده است. البته او در برابر مسی و رونالدو شانس کمتری برای تصاحب توپ طلا دارد اما همین که در جمع سه بازیکن برتر دنیا قرار گرفته او را از بسیاری از همتایانش در تاریخ فوتبال متمایز می‌کند.

کارنامه مانوئل نویر در سال 2014

آنچه نویر را به جمع سه بازیکن برتر دنیا در سال جاری میلادی رساند، فقط قهرمانی در جام جهانی نبود. نگاهی به دستاوردهای این دروازه بان تاریخی می‌اندازیم:

ـ قهرمانی با آلمان در جام جهانی 2014 برزیل

ـ کسب دستکش طلایی برترین دروازه‌بان در جام جهانی 2014 برزیل

ـ قهرمانی با بایرن مونیخ در فصل 2014ـ2013 بوندسلیگا

ـ قهرمانی با بایرن مونیخ در فصل 2014ـ2013 آلمان

ـ کسب عنوان برترین بازیکن سال فوتبال آلمان

منبع: دیلی میل ‌/‌ مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها