سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد

افزایش قیمت آب، برق، گاز و بنزین برای پرداخت یارانه نقدی

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از افزایش نیافتن قیمت حامل‌های انرژی و نان در سال آینده خبر داد.
کد خبر: ۷۴۷۴۴۲

محمدباقر نوبخت در حاشیه نشست مطبوعاتی خود برای اعلام جزئیات لایحه بودجه 94 به خبرنگار جام‌جم گفت: همان‌گونه که دیدید بودجه هدفمندی یارانه‌ها سال آینده در مقایسه با امسال افزایش نیافته است و به همین دلیل ما هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای حامل‌های انرژی و نان در نظر نداریم.

وی خاطرنشان کرد: توجه دارید که سال آینده سال پایانی برنامه پنجم توسعه است و به‌دلیل حساسیت‌های خاصی که سال آینده کشور با آن مواجه است، چنین افزایش قیمت‌هایی مد نظر دولت نخواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار جام‌جم درباره سیاست دولت برای توزیع سبد غذایی به نیازمندان تصریح کرد: اقدام دولت برای اختصاص سبد کالایی در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت به‌طوری که چندوقت یک بار سبد کالایی را به نیازمندان به عنوان یارانه غیرنقدی اعطا خواهیم کرد. تلاش خواهیم کرد شمار افرادی که این سبد را دریافت می‌کنند به نسبت امسال نه تنها کاهش نداشته باشد، بلکه شاهد پوشش افراد بیشتری نیز باشیم.

خبرنگار جام‌جم پرسید: چرا سیاست روشن دولت برای حذف یارانه پردرآمدها شفاف نمی‌شود و اظهاراتی که در این خصوص از جناب‌عالی و دیگر مقامات دولتی شنیده می‌شود کلی است و قانع‌کننده به نظر نمی‌رسد. نوبخت با لبخند پاسخ داد: سیاست دولت بارها در این‌باره اعلام شده است. حذف پردرآمدها را همچنان پیگیری می‌کنیم، اما اساس کار بر این است که افراد خودشان به‌طور داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

در نظر داریم منابعی که در هر استان از محل حذف یارانه پردرآمدها به‌دست می‌آید در همان استان هزینه شود و وارد خزانه دولت نشود و دولت از حساب خود برای هدفمندی یارانه‌ها هزینه می‌کند. کسانی هم که انصراف داده‌اند، می‌دانند پول انصرافی‌شان یک بیمار را از مرگ نجات می‌دهد.این مقام مسئول با اشاره به افزایش قیمت نان گفت: درخصوص قیمت نان هم باید بگویم که افزایش قیمت نان بعد از مقاومت طولانی دولت در مقابل نانوایان شکل گرفت. نانوایان می‌گفتند به دلیل افزایش هزینه کارگر و سوخت، قیمت نان باید افزایش یابد، این در حالی است که الان هم با رشد 30 درصدی راضی نیستند و می‌گویند باید قیمت آزاد باشد، اما دولت این را قبول نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد نرخ بیش از 30 درصد افزایش یابد.

یارانه نقدی؛ همان 45500 تومان

نوبخت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که باید منابع و مصارف هدفمندی در بودجه سالانه مشخص شود، گفت: میزان یارانه در بودجه سال آینده همان 45 هزار و 500 تومان و برابر با یارانه پرداختی در سال جاری خواهد بود.

وی افزود: بودجه یارانه سال بعد همان 48 هزار میلیارد تومان است که حدود 42 هزار میلیارد تومان آن به صورت نقدی و غیرنقدی در جهت حمایت غذایی بین خانوارها توزیع خواهد شد.این مقام مسئول ادامه داد: 5200 میلیارد تومان از این میزان نیز بین بخش‌های تولیدی به عنوان مابه‌التفاوت سود توزیع خواهد شد، 4800 میلیارد تومان هم برای اجرای طرح تحول سلامت، 1300 میلیارد تومان برای بخش مسکن و یکهزار میلیارد تومان هم برای اشتغال درنظر گرفته‌ایم.

سخنگوی دولت با اشاره به این‌که در سال‌های قبل، هدفمندی به معنای افزایش قیمت و توزیع پول بود، اما امسال علاوه بر پرداخت نقدی، منابعی را به طرح تحول سلامت اختصاص داده‌ایم، افزود: به جای توزیع پول نقد، خدمت توزیع می‌کنیم، کما این‌که امسال 5727 میلیارد تومان برای یارانه تولید به صورت تفاوت تسهیلات اختصاص یافت که در صورت معرفی وزارتخانه منابع توزیع خواهد شد.معاون رئیس‌جمهور درباره تصمیم دولت برای اجرای مرحله سوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها در سال آینده به توضیح تبصره 21 لایحه بودجه 1394 پرداخت و گفت: منابع هدفمندی‌ یارانه‌ها در سال آینده از دو محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا 48 هزار میلیارد تومان و منابع بودجه عمومی که برای سال آینده نسبت به امسال کمتر خواهد بود، تامین می‌شود.

برای جبران کمبود منابع، نرخ ارز را بالا نمی‌بریم

نوبخت درباره شرایط نرخ دلار در بودجه سال آینده نیز گفت: نرخ ارز برای بودجه سال آینده کمتر از 10 درصد نسبت به بودجه امسال رشد دارد، یعنی 2650 تومان به 2850 تومان می‌رسد؛ اعتقاد داریم برای یکسان‌سازی، بازار باید نرخ خود را به دولت نزدیک کند و ما به‌هیچ‌وجه با کمبود منابع، نرخ ارز را سال آینده بالا نخواهیم برد.

وی اضافه کرد: نرخ ارز در کشور ما از لحاظ روانی اثرگذار است و تحت هیچ شرایطی نرخ ارز را از این بالاتر نخواهیم برد. بدون آن‌که دستوری دهیم بازار را نیز کنترل می‌کنیم تا خودش را به 2850 تومان بانک مرکزی نزدیک کند. سیاست قطعی دولت این است که نرخ ارز در سال آینده از این رقم بالاتر نرود.

نوبخت درباره کاهش قیمت نفت و پیش‌بینی دولت در این خصوص اظهار کرد: چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند نرخ نفت کم می‌شود؟ برای سال بعد هم کسی نمی‌تواند این نرخ را پیش‌بینی کند. خیلی از کشورها نفت را بالای 80 دلار بسته‌اند؛ عراق، نیجریه، مکزیک و روسیه بالای 80 دلار بسته‌اند، البته خیلی از کشورها هم در بودجه خود این رقم را کمتر بسته‌اند.

وی افزود: اگر قیمت نفت کمتر از رقم پیش‌بینی شده در بودجه باشد، با سازوکار تخصیص، کشور و اقتصاد را اداره می‌کنیم، اما براساس تبصره‌ای که در بودجه 94 آمده، اگر قیمت نفت بالای 72 دلار باشد، مازاد درآمد را در طرح‌های خاصی که حتما طرح‌های عمرانی است، هزینه خواهیم کرد.وی از پیش‌بینی رشد اقتصادی 5‌/‌2 درصدی، تورم 14 درصدی و رشد نقدینگی 17 درصدی برای سال آینده خبر داد.

افزایش 14 درصدی حقوق کارمندان

نوبخت اولویت دولت در هزینه‌های جاری را توضیح داد و اظهار کرد: با توجه به این که عمده هزینه‌های جاری دولت را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد، ما بنابر پیش‌بینی تورم در سال آینده و متوسطی که تا حدود 14 درصد تخمین زده می‌شود، درصد افزایش حقوق کارمندان را نیز 14 درصد تعیین کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: این‌که رقمی با عنوان 17 درصد اعلام شده بود، صحت ندارد. همان‌طور که می‌دانید بودجه یکشبه نوشته نمی‌شود و در مدت زمان تنظیم ممکن است ارقام تغییر کند و رقم 17 درصدی هم که اعلام شد، از سوی دولت نبود. رقمی که از سوی دولت اعلام شد، 14 درصد متناسب با پیش‌بینی 14 درصدی تورم سال 94 است.

این در حالی است که غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به نقل از دولت، نرخ افزایش حقوق کارمندان را 17 درصد اعلام کرده بود.

استخدام‌های تعهد شده انجام می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به انجام استخدام‌های اجتناب‌ناپذیر در قالب هزینه‌های جاری در سال آینده گفت: پیش از این عده‌ای برای استخدام اقدام کرده بودند که تعهدات آنها برای ما به جا مانده، اما با توجه به این‌که منابع مالی کافی نداشتیم، نتوانستیم آنها را استخدام کنیم، ولی در سال 1394 با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌ایم، تمامی استخدام‌های تعهد شده را انجام خواهیم داد و همه این افراد که مراحل استخدامی خود را گذرانده‌اند، در سال آینده استخدام خواهند شد.

رفع تحریم‌ها قریب‌الوقوع است

وی تقویت اعتبارات برای زیربناهای معادن بزرگ، افزایش ظرفیت گاز پارس جنوبی و افزایش نفت به میزان 90 هزار بشکه را از دیگر اهداف دولت در بودجه سال بعد عنوان کرد و افزود: براحتی ظرفیت صادرات بیش از دومیلیون بشکه در روز را داریم. الان این میزان یک میلیون بشکه است.

نوبخت با تاکید بر این‌که رفع تحریم‌ها را قریب‌الوقوع می‌دانیم، گفت: برای سال آینده بیش از 1300 میلیارد تومان به زوج‌های جوان و کسانی که اولویت دریافت وام 50 میلیونی مسکن را دارند،‌ اعتبار لحاظ کرده‌ایم؛ این مبلغ برای مابه‌التفاوت پرداخت سود است، زیرا هم‌اکنون با سود 10 درصدی این تسهیلات پرداخت می‌شود.

کاهش سهم نفت و افزایش پایه مالیاتی

سخنگوی دولت از کاهش سهم نفت در بودجه خبر داد و گفت: با کاهش قیمت نفت، سهم بودجه از نفت کاهش یافته و دولت برنامه دارد تا از طریق افزایش پایه مالیاتی این درآمد را جبران کند؛ یعنی کسانی که تاکنون مالیات نمی‌دادند، به چتر مالیاتی اضافه می‌شوند.

معاون رئیس‌جمهور درخصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال آینده اظهار کرد: طبق قانون سالی یک‌درصد باید به ارزش افزوده اضافه شود که پنج درصد آن سهم دولت و 3 درصد آن سهم شهرداری‌ها بوده و با توجه به این‌که یک ‌درصد در سال جاری به بخش سلامت اختصاص داده شد، نسبت 5 به 3 باید طبق قانون انجام شود و برای سال آینده مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد خواهد شد و حذف یا ماندن یک درصد بخش سلامت بستگی به نظر مجلس دارد.

این در حالی است که قانون برنامه پنجم توسعه سقف قانونی این مالیات را 8 درصد مقرر کرده و از این نظر رشد 2 درصدی سقف این قانون غیرقانونی به نظر می‌رسد.

محمدحسین علی‌اکبری‌‌/ ‌‌گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها