انگلیس در حالی روز گذشته از افزایش حضور نظامی در بحرین با تاسیس پایگاه دائم نظامی خبر داد که به اعتقاد تحلیلگران و صاحبنظران مسایل سیاسی، این اقدام تلاشی برای کمک به سرکوب قیام های مردمی و مخالفان در منطقه خلیج فارس قلمداد می شود.
کد خبر: ۷۴۶۸۱۲
اهداف پشت پرده تاسیس پایگاه  نظامی انگلیس در بحرین

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس که روز گذشته برای شرکت در دهمین نشست موسسه بین المللی مطالعات راهبردی به منامه سفر کرده بود، در حاشیه این نشست از امضای توافق نامه نظامی با مقام های بحرین برای ساخت پایگاه دائم در این کشور خبر داد.

رسانه های غربی و عربی این خبر را تغییری راهبردی در سیاست های نظامی انگلیس دانستند که پیش از این در سال 1971 پایگاه دائم نظامی خود را در این کشور تخلیه کرده بود و بعداز نزدیک به 40 سال بار دیگر سعی در دایر کردن این پایگاه دارد.

فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس برای توجیه امضای این توافق نامه نظامی با حاکم بحرین، به مذاکرات ایران و گروه 1+5 اشاره ای کرد و خطاب به مقام های بحرینی گفت: نگرانی های امنیتی شما نگرانی ماست.

وی هدف نهایی مذاکرات هسته ای با ایران را رسیدن به توافقی برای جلوگیری از استفاده ایران از دانش و فناوری هسته ای دانست. ایران بارها اعلام کرده است تنها با نیت توسعه انرژی هسته ای مسالمت آمیز برنامه هسته ای خود را ادامه می دهد.

'مایکل فلون' وزیر دفاع انگلیس نیز این توافق 15 میلیارد پوندی را برای ساخت پایگاه دائم نظامی و حضور دائم نیروی دریایی انگلیس ضروری دانست.

این در حالی است که انگلیس از قبل چهار فروند رزمناو مین یاب در بحرین مستقر کرده بود. بحرین هم اکنون میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست که مسوولیت اجرای عملیات در شبه جزیره عربستان و اقیانوس هند را برعهده دارد.

اقدام انگلیس برای افزایش حضور نظامی در منطقه خلیج فارس و ایجاد پایگاه نظامی در بحرین درحالی صورت می گیرد که بحرین صحنه تظاهرات و اعتراضات علیه سیاست های و برنامه های تبعیض آمیز حاکمان منامه علیه مردم این کشور است.

از سوی دیگر انگلیس در حالی قصد افزایش حضور نظامی در خلیج فارس با ساخت پایگاه نظامی در بحرین را دارد که دولت 'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلیس پیش از این و در سال 2010 اعلام کرد به دلیل کسری بودجه شمار نظامیان این کشور را طی چهار سال تا سال 2014 از 102 هزار نفر به 82 هزار نفر کاهش خواهد داد، کاهش بودجه نظامی انگلیس شامل تعطیلی برخی تاسیسات نظامی این کشور همچنین لغو خرید بعضی تجهیزات نظامی دانست.

دولت انگلیس همچنین اعلام کرده است سال 2015 نیز برآورد راهبردی دیگری را در مورد کاهش بیشتر هزینه ها انجام دهد.

این کاهش بودجه تا اندازه ای برای مقام های انگلیسی نگران کننده بود که ژنرال 'نیکولاس هوتون' رییس ستاد مشترک وزارت دفاع انگلیس که ارشدترین فرمانده نظامی این کشور به شمار می رود،سال گذشته با اعتراض به آن گفت: کاهش بودجه و تعدیل نیرو باعث می شود پرسنل کافی را برای راه اندازی و استفاده از تجهیزات پیشرفته ای که به خدمت گرفته ایم، نداشته باشیم.

بر پایه گزارش ها همچنین بودجه دفاعی انگلیس سال گذشته حدود 34 میلیارد پوند در سال بود که بخش عمده آن هم با هدف حمایت از صنایع نظامی، در زمینه خرید تجهیزات سرمایه گذاری شد. این بودجه در برابر بودجه 15 میلیارد پوندی که برای ساخت پایگاه نظامی بحرین در نظر گرفته شده است، رقم ناچیز به نظر می رسد.

ساخت این پایگاه در خارج از مرزهای جزیره ، با توجه به مشکلات عدید اقتصادی در آن ، سیاستی دوگانه تلقی می شود که انگلیس بارها ایران را به ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه متهم کرده است ،اما خود قصد دارد با ساخت این پایگاه حضور نظامی خود را با اعزام رزمناوها و کشتی ها در منطقه افزایش دهد.

اعلام خبر ساخت پایگاه نظامی انگلیس در بحرین روز گذشته با واکنش شدید گروه ها و جریان های سیاسی روبرو شد و انجمن ملی اسلامی الوفاق، انجمن ملی دمکراتیک عمل 'وعد'، انجمن تجمع ملی دمکراتیک، انجمن منبر پیشرو دمکراتیک، انجمن ملی برادری و گروه ششم دسامبر 2014 با صدور بیانه مشترک خاطرنشان کردند: بازگشت نظامیان انگلیس یادآور دوران استعمار پیر و توطئه علیه فلسطین است.

این مخالفت به ویژه از آنجا ناشی می شود که در پی قیام مردم بحرین در برابر دولت آل خلیفه سال 2011 میلادی در این کشور انگلیس یکی از مهم ترین متحدان بحرین بود و بر اساس گزارشی از روزنامه انگلیسی 'گاردین' طی یک سال نزدیک به یک میلیارد پوند سلاح به منامه فروخت. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها