در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد

اداره تهران با فروش تراکم و آشفتگی نمای پایتخت

برنامه مناظره این هفته شبکه اول سیما با موضوع اداره شهر توسط شهرداری‌ها به کمک تراکم فروشی یا دریافت شارژ از شهروندان روی آنتن رفت که در آن مباحثی همچون مخالفت شورای شهر تهران با فروش تراکم، خروج جلوه‌های هنر و تمدن از شهرها و تبدیل آن به صحنه‌های نگران کننده و ورود تراکم به حوزه شهرسازی بدون پشتوانه کارشناسی مطرح شد.
کد خبر: ۷۴۶۰۹۳
اداره تهران با فروش تراکم و آشفتگی نمای پایتخت

در این برنامه رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در اصل 7 قانون اساسی آمده است که شوراهای اسلامی در جهت استقرار حکومت مردم و اداره امور توسط مردم باید شکل بگیرند، اظهار داشت: امروز سوال مهم این است که اداره شهرها که هزینه زیادی از جمله هزینه‌های عمرانی، توسعه حمل و نقل و خدمات شهری را دارد باید از کجا تأمین شود.

وی با بیان اینکه قطعا شهرداری‌ها درآمدهای پایداری برای اداره شهرها ندارند تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم جلوی آسیب‌ها را بگیریم باید حوزه‌های خطر پذیر اقتصاد شهری را شناسایی کنیم و راهکارهای کنترل و مدیریت آنها را در نظر بگیریم.

علیرضا جاوید مشاور شهردار تهران در ادامه برنامه مناظره اظهار داشت: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که آبادانی شهرها نمادی از آبادانی هر کشور است و آبادانی در هر شهری حاصل نمی‌شود مگر با تکیه بر برنامه کلی و جامع و بهره‌گیری از برنامه‌های راهبردی طولانی مدت و مشخص.

وی ادامه داد: متأسفانه با توجه به شرایط موجود در شهر تهران، این شهر در نیم قرن گذشته نتوانسته برنامه‌ای مدون و بلند مدت را اجرایی کند. لذا پس از برنامه اول فرمان‌فرما و طرح آتک در دهه 40 که هردو به دلایل مختلف اجرایی نشد پایتخت برای اولین بار در یک دهه گذشته برنامه جامع را به خود دید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تهیه طرح تفصیلی بر مبنای طرح جامع راهبردی ساختاری، در سه سال اخیر تراکم فروشی تهران نزدیک به صفر بوده است.

پرویز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه مناظره این هفته اظهار داشت: شهری که با فروش تراکم اداره شود عارضه‌های بسیاری با خود به دنبال دارد از جمله اتلاف منابع، جلوگیری از کسب و کار، عدم رقابت پذیر و زمینه سازی برای ایجاد شهرداری رانتی.

وی با بیان اینکه سلب آسایش، تحمیل هزینه‌ها در میان مدت و آشفتگی نما و سیمای شهری از تبعات فروش تراکم است، افزود: این موضوع ویروسی است که رخ داده است و اگر به موقع در خصوص نحوه امور اقدام نکنیم عوارض متعددی به دنبال دارد که اکنون در کلان‌شهرها از جمله تهران و همه شهرها با این معضل مواجه هستیم.

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در جریان برگزاری مناظره امروز، اظهار داشت: شهرها ویترین پیشرفت هر کشوری هستند و در عین حال باید به صورت انسان مدار توسعه یابند و شرایط زندگی همراه با آرامش به دور از ترافیک، توأم با فضای سبز و اوقات فراغت را به همراه داشته باشند و به طور کلی شهرها باید به گونه‌ای باشند که در آن انسان در آرامش به اشتغال و زندگی بپردازد.

در ادامه مناظره محمود کاشانی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه تهران و استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه پدیده شوم تراکم فروشی در تهران از سال 69 آغاز شد، اظهار داشت: ایران از دوران باستان همیشه مهد تمدن شهری بود و مقررات محکمی در زمینه شهرسازی در ایران وجود داشت. به طوری که در کتاب‌هایی که طی هزار سال پیش نوشته شده است منع اشراف به خانه همسایه هنگام خانه‌سازی تصریح و رعایت شده است.

کاشانی ادامه داد: تراکم‌فروشی کمترین جایی در قوانین شهرسازی دارد و تخلف و جرم محسوب می‌شود و درآمد آن نامشروع است و امروز شاهد پیامدهای شوم آن از طریق آلودگی بی‌سابقه و ترافیک‌های سنگین در تهران هستیم.

وی اضافه کرد: شهرهای ما که برآمده بر مهد هنر و تمدن بودند امروز به صحنه‌های نگران کننده‌ای تبدیل شده‌اند.

کاشانی در ادامه گفت: متأسفم که در این بحث‌ها به قانون اساسی کمتر توجه و قوانین لازم الاجرا به فراموشی سپرده می‌شود درحالی که شوراها، شهرداری‌ها و دولت مکلف به اجرای قانون هستند و در غیر این صورت باید عنوان مردم سالاری را حذف کنیم.

وی با بیان اینکه شهرداری حق ندارد بگوید من تراکم می‌فروشم اضافه کرد: امروز از سال 69 که این پدیده مجرمانه آغاز شده است، کار را به جایی رسانده که بیش از 80 درصد درآمدهای شهرداری تهران از تراکم فروشی است.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها