در میان تمام هنرهای بشر که از علاقه او به زیبایی سرچشمه می‌گیرد، هنر کار با طلا از همان سال‌های نخستین تاریخ جایگاهی منحصربه‌فرد داشته و دارد.
کد خبر: ۷۴۳۳۹۵

اکنون نیز جایگاه این هنر تفاوت چندانی نکرده است به طوری که برندهای معروفی در جهان، هنر ساخت طلا و جواهر را کامل کرده و می‌کنند. این کمپانی‌ها در ساخت مصنوعاتی از جنس طلا و جواهر شهرتی تام و تمام دارند و البته تقلید از آنها هم کار هر کسی نیست. در زیر به برخی از این برندها و کمپانی‌های مشهور اشاره‌ای کوتاه می‌شود.

تیفانی (Tiffany & co):

تیفانی اند کو، که معمولأ به نام تیفانی شناخته می‌شود، شرکت کالای لوکس آمریکایی و چندملیتی است، که در زمینه ساخت و ارائه جواهرآلات، اعم از طلا و نقره فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در نیویورک قرار دارد.

«کارتیه» (Cartier):

شرکت کارتیه سال ۱۸۴۷ توسط لویی فرانسوا کارتیه تاسیس شد. این شرکت تا سال ۱۹۶۴ تحت کنترل خانواده کارتیه باقی ماند. تا این‌که توسط شرکت سوئیسی ریشمون خریداری شد. کارتیه اکنون یک شرکت تابعه متعلق به شرکت ریشمون است.

هری وینستون (H.Winston):

هری وینستون جواهرساز و نیکوکار مشهور آمریکایی بود. وی سال ۱۹۵۸ میلادی، الماس امید را که زینت‌بخش تاج سلطنتی لوئی چهاردهم فرانسه بود و همچنین الماس پرتغالی را به موسسه اسمیتسونین، اهدا کرد.

چوپارد (chopard):

شرکت چوپارد یکی از بـــــرترین برندهای طلا و جواهرسازی و همچنین ساعت است که سال 1860 لوئیس چــــوپارد آن را در سن بیست‌وچهار سالگی تاسیس کرد.

بولگاری (bvlgari):

بولگاری به ایتالیایی نام یک جواهر‌فروشی مشهور و گرانقیمت ایتالیایی است.این مؤسسه ابتدا کار خود را در سال ۱۹۸۴ میلادی، با یک مغازه جواهرفروشی در رم ایتالیا آغاز کرد.سپس در زمینه‌های دیگر مثل لباس و عطریات خط تولید خود را راه انداخت.

لوئیس ویتون (Louis Vuitton):

لوئیس ویتون نام برندی فرانسوی بوده که تولیدکننده اجناس لوکس و گرانقیمت از جنس طلا و جواهر است. لوئیس ویتون موسس این شرکت در چهارم آگوست 1821 در فرانسه به دنیا آمد و در سال 1835 به قصد گسترش کار خود در پاریس زادگاه خود را ترک کرد.

پیاژه (piaget):

شرکت پیاژه که یکی از برترین برندهای طلا و جواهرسازی و ساعت است در سال 1874 توسط جورج پیاژه در دهکده لاکت اکس فه تاسیس شد.این شرکت سوئیسی‌ توجه خود را به طور کامل به ساعت سازی و ساخت جواهرات لوکس معطوف کرده است.

«میکی موتو» (Mikimoto)

شرکت جواهرسازی «میکی موتو» فعالیت خود را از قرن 18 میلادی آغاز کرد. «میکی موتو کوکی چی» این برند ژاپنی را در سال 1893 پایه‌گذاری کرد. عمده محصولات این برند از مروارید است.

گنج زر، گر نبود گنج قناعت باقی است

قرار گرفتن ایران روی کمربند معدنی جهان، آن را بهره‌مند از ذخایر عظیم فلزات و کانی‌های با ارزش از جمله طلا کرده است. صنعتگران عرصه طلا در مصر، بابل، هند و جیحون با تمام پیشرفت‌هایی که در عصر خود داشتند، از هنرمندان جواهرساز ایرانی الگو و الهام می‌گرفته‌اند. مجسمه مشهور بُز بالدار، جام طلای افسانه زندگی، جام طلای مارلیک، نیم تنه پادشاه، تکوک شیر بالدار و... اصیل‌ترین اسناد تاریخ هنر ایرانی و کارنامه درخشان نیاکان ما محسوب می‌شوند.‌ به عقیده باستان‌شناسان، طلا از هزاره سوم قبل از میلاد در ایران مورد استفاده قرار گرفته و از آن اشیای زینتی درست می‌کرده‌اند. در زبان اوستا به طلا، «زره‌نه» و «زرنه‌اینه» می‌گفتند. در زبان پارسی باستان کلمه «زرنه» و در زبان پهلوی کلمه «زر» معرف طلا بوده است. ایرانیان از حروف A.U.R به عنوان نشانه طلا استفاده می‌کردند که از کلمه لاتین Aurum به معنی طلوع گرفته شده است.

در دوره هخامنشیان برای اولین بار سکه طلا توسط داریوش کبیر در ایــران ضرب شد. نام این سکه که در ۵۱۶ قبل از میلاد ضرب گردید، داریک بود. سکه‌های رایج آن روزگار از مس، مفرغ و نقره بود و پس از داریوش در کشورهای دیگر هم سکه طلا ضرب شد. در یونان باستان سکه‌های طلا در سده‌های هفتم و هشتم پیش از میلاد رایج بوده است و در ارمنستان استفاده از سکه‌های طلا در سده اول و در رم در 225 قبل از میلاد شروع شد.

در عصر ساسانیان نیز مصرف طلا در ایران فراوان بود. براساس نوشته‌های مورخان سرشناسی نظیر ویل دورانت، گیرشمن، شاردن و دیگران، در ادوار مختلف تاریخی فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی مصنوعات طلا و جواهر و سنگ‌ها و مواد طبیعی قیمتی رونق فراوانی داشته است و طبقه اشراف و ثروتمندان جامعـه عموما از وسایل و اشیای زینتی گرانبهایی که از طلا و جواهرات ساخته شده بود استفاده می‌کردند. در ایران معادن طلا و نقره بسیار قدیمی یافت شده است. شاه عباس می خواست از آنها استخراج کند، اما چون خرجش بیشتر از دخلش بود از آن منصرف شد.‌ جام ریتون، شیر بالدار افسانه‌ای متعلق به هخامنشیان (500 سال قبل از میلاد مسیح) که اهدایی ایران به سازمان اوپک است، نمونه‌ای منحصربه‌فرد از هنر طلاسازی در ایران است. ریتون نام یونانی ظروف ساخته شده به شکل جانوران در عهد کهن است. در ایران باستان به آن تکوک می‌گفته‌اند. این هنر از ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در ایران رایج بوده است. تکوک‌های ایرانی بسیاری از دوران مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان به جا مانده است. ریتون‌ها غالبا به شکل شیر یا عقاب ساخته می‌شده‌اند و اعتقاد بر آن بوده که نوشیدن از این جام سبب انتقال قدرت آن به انسان خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها