بازار جام‌جم این هفته از چند و چون خرید سیسمونی نوزاد برایتان می‌گوید

جهیزیه‌ای برای قدم نورسیده...

یکی از زیباترین خاطرات والدین در دوران زندگی مربوط به آماده‌سازی منزل و تدارک لوازم موردنیاز برای حضور عضوی تازه در خانه است و بدون تردید هرگز این لحظات و خاطراتش از ذهن آنها پاک نخواهد شد، اما نباید فراموش کرد ممکن است شور و اشتیاق حضور نورسیده برای والدین به‌خصوص برای اولین فرزند آن‌چنان باشد که هنگام تهیه و تدارک لوازم موردنیاز نوزاد یا همان سیسمونی گاهی دچار مشکل شده و با انتخابی اشتباه کمی دچار دردسر شوند.
کد خبر: ۷۳۷۸۹۲
از این‌رو بازار جام‌جم این هفته سری به بازارهای معروف سیسمونی در پایتخت یعنی خیابان سنایی، خیابان بهار و جمهوری زده تا برای آنهایی که منتظر حضور عضوی تازه در خانه هستند از زیر و بم این بازار رنگارنگ و پرنشاط بگوید تا وسایل متعددشان را با دقت انتخاب کنند و علاوه بر خریدی اقتصادی به سلامت و بهداشت دلبندشان نیز توجه کاملی کرده باشند.

بدون فهرست خرید از منزل خارج نشوید

به‌طور کلی با توجه به سبک زندگی و عرف امروزی جامعه ما لوازم سیسمونی به برخی اقلام مشخص تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام دارای زیرمجموعه‌های متفاوتی است. بر این اساس لوازم اتاق خواب کودک، لوازم شخصی و بهداشتی، لوازم حمل و نقل و تجهیزات خوراک نوزاد را می‌توان به عنوان جهیزیه نورسیده در نظر گرفت که هر کدام از این بخش‌ها اما و اگرهای خاص خود را داشته و نیازمند توجه ویژه‌ای است.

از این‌رو بد نیست قبل از هر کاری برای تهیه سیسمونی اقدام به نوشتن فهرستی کامل از اقلام و لوازم موردنیاز کنید تا مبادا با توجه به شرایط موجود و البته شور و اشتیاق ذهنی، برخی اقلام را فراموش کرده یا این‌که به‌خاطر شور و نشاطی که دارید و همچنین تنوع بی‌شمار وسایل، برخی اقلام غیرضروری را تهیه کنید. این در حالی است که با این روش می‌توانید با دسته‌بندی اقلام شبیه به هم هر بار که از منزل خارج می‌شوید گروهی از لوازم را متناسب با بازارشان تهیه کنید.

بودجه‌ای در نظر بگیرید

تهیه لوازم سیسمونی براساس رسوم و قوانین نانوشته برعهده خانواده مادری نوزاد قرار گرفته، اما با توجه به بروز برخی تغییرات در سنت‌ها و سبک زندگی، ممکن است این خود والدین باشند که قصد تهیه لوازم و تجهیزات موردنیاز نوزاد را داشته باشند، اما بدون تعارف این قدرت اقتصادی خانواده‌هاست که حتی می‌تواند شور اشتیاق خرید لوازم برای اولین فرزند را تحت‌تاثیر خود قرار داده و گاهی از تنوع لوازم سیسمونی بکاهد یا این‌که بر آن بیفزاید.

این در حالی است که همه والدین علاقه‌مندند برای فرزندان خود بهترین لوازم و وسایل را تهیه کنند از این‌رو چه مادربزرگ و پدربزرگ مادری قصد خرید داشته باشند یا این‌که خود مادر و پدر نوزاد دست به جیب شده باشند بد نیست قبل از این‌که از خانه خارج شویم با توجه به فهرست و اقلامی که نیاز داریم محدوده بودجه‌ای در این زمینه تعیین کنیم تا با این کار نه‌فقط از سردرگمی هنگام مراجعه به بازار خلاص شویم، بلکه بتوانیم اقتصادی و مفید نیز با لذت برای دلبندمان لوازم موردنیازش را تهیه کنیم.

دنیای مجازی، مقدمه‌ای برای واقعیت خرید مناسب

پس از این‌که فهرست اقلام موردنیاز را تهیه کرده و بودجه‌ای متناسب با آن نیز در نظر گرفتید بد نیست به نکته‌ای اساسی اما دور افتاده از دید بسیاری از والدین هنگام خرید سیسمونی اشاره کنیم؛ چون این نکته می‌تواند امتیازات ویژه‌ای برای والدین به ارمغان آورده و آنها را نسبت به خریدی کاملا معقول امیدوار کند.

هر چند شور و اشتیاق والدین برای تهیه سیسمونی تقریبا مانع بزرگی برای انتخاب دقیق و صحیح برخی اقلام و لوازم موردنیاز نوزادان است، اما شرایط جسمی و روحی مادران در دوران بارداری نیز عاملی مضاعف در این زمینه است. چون مادران باردار نمی‌توانند مدت طولانی را خارج از منزل سپری کنند همین موضوع در خرید سیسمونی باعث ایجاد مشکل خواهد بود و باید برای آن راهکار مناسبی را در نظر گرفت و اینجاست که می‌توانیم روی صفر و یک‌های دنیای مجازی حساب ویژه‌ای باز کرده و تا حدود زیادی مشکل را برطرف کنیم.

والدین با استفاده از این روش می‌توانند متناسب با فهرستی که قبلا تهیه کرده‌اند از تنوع بازار متناسب با نیاز و توان مالی خود اطلاعات مفیدی را کسب کرده و برای انتخاب، مستقیما به فروشگاه و مرکز خرید موردنظر مراجعه کنند نه این‌که برای مدت طولانی در ترافیک شهری از این فروشگاه به فروشگاه دیگر مراجعه کنند.

چشم و همچشمی ممنوع

شور و شوق قدم نورسیده گاهی اوقات باعث مقایسه‌های غیرضروری میان لوازمی که دوستان یا فامیل برای نوزاد خود خریده‌اند خواهد شد و انبوهی از لوازم غیرضروری را از فروشگاه روانه اتاق کودک می‌کند که نه‌فقط باعث از بین رفتن منابع مالی خانواده می‌شود بلکه گاهی اوقات باعث دردسر والدین برای جا دادن آنها در گوشه و کنار منزل نیز می‌شود. از این‌رو بد نیست درباره لوازم غیرضروری سیسمونی که مدتی است مد شده و جای خود را در میان خرید والدین باز کرده، بدانیم.

تاب برقی: کارکرد این وسیله نوظهور در میان لوازم کودکان مانند گهواره خودمان است، اما تجهیزات و لوازم اضافه آن باعث شده برخی خانواده‌ها این وسیله را به عنوان بهترین راه‌حل ساکت کردن نوزاد انتخاب کنند، اما بسرعت درمی‌یابند که ‌ای کاش به جای این وسیله تجهیزات ضروری‌ دیگری را برای نورسیده خود تهیه کرده بودند. زیرا کودک خیلی زود از این وسیله زده شده و چون معمولا نمی‌تواند براحتی در آن بخوابد بیشتر اوقاتش خارج از این وسیله سپری شده و در نتیجه پس از حداکثر 9 ماهگی این وسیله بلااستفاده می‌ماند.

شنل شیردهی: یکی از مواردی که مادران هنگام شیردهی به نوزاد معمولا درگیر آن هستند، بحث پوشش آنهاست، بویژه اگر در محیطی عمومی باشند و همین موضوع تولیدکنندگان را برآن داشته تا شنلی خاص با نام شنل شیردهی برای مادران تهیه کنند تا مادران بتوانند در شرایط گوناگون با حفظ حریم خصوصی اقدام به شیردهی نوزاد کنند. شنل شیردهی گرچه در نگاه اول راه‌حلی بسیار مناسب برای این مشکل است، اما با کمی دقت مشکلات آن را خواهیم دید که عبارتند از:

1ـ معمولا نوزاد علاقه‌مند است هنگام شیر خوردن، صورت مادر را دیده و با دست به سمت او اشاره کند یا این‌که بدن مادر را لمس کند، بنابراین، این وسیله مانع بزرگی برای ایجاد ارتباط کودک با مادر است و معمولا کودک از وجود آن اظهار ناراحتی خواهد کرد.

2ـ با توجه به این‌که معمولا شنل شیردهی موجود در فروشگاه‌ها از جنس پلاستیک تهیه شده است، بخصوص در فصل گرما، حرارت محیط همراه دمای بدن مادر باعث تعریق بیش از حد مادر و نوزاد خواهد شد و دلیلی کافی برای استفاده نشدن این وسیله است.

3ـ اما مهم‌ترین مشکل درباره شنل شیردهی این است که در زایمان اول معمولا مادر برای شیردهی دچار مشکل است و مشغول تمرین کردن در این زمینه خواهد بود، پس این وسیله مانع بزرگی برای یافتن بهترین راه شیردهی نوزاد می‌شود.

دستگاه استریلایزر: گرچه بحث بهداشت لوازم تغذیه کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما فراموش نکنید این دستگاه که بیشتر برای استریل کردن شیشه شیر نوزاد استفاده می‌شود، واقعا زیاد کارآمد نیست؛ چون معمولا این دستگاه باید متناسب با برند و مدل شیشه شیر انتخاب شده و همچنین برای تهیه کردن آن هزینه زیادی باید صرف شود. در حالی که همان روش سنتی یعنی جوشاندن شیشه در قابلمه می‌تواند مفید‌تر باشد. این در حالی است که نباید فراموش کرد بزرگ شدن نوزاد در محیطی کاملا استریل و به دور از محیط واقعی، گاهی اوقات در آینده دردسرساز خواهد بود.

داخلی یا خارجی؟

قبل از هر چیز بد نیست به یاد بیاوریم این ضرب‌المثل معروف را که می‌گوید: «مرغ همسایه غاز است». اگر به پیام دقیق این ضرب‌المثل خوب دقت کنیم، در زمینه تهیه سیسمونی نیز می‌توانیم از آن استفاده کنیم؛ چون هرچند به تعبیری استفاده از برخی برندهای معتبر لوازم بچه می‌تواند انتخابی مطمئن برای والدین باشد اما نباید فراموش کنیم بسیاری از لوازم موردنیاز در سیسمونی از فناوری خاصی برخوردار نیستند و می‌توان روی تولیدات داخلی حساب ویژه‌ای باز کرد.

بنابراین سعی کنید هنگام خرید اقلامی که دارای مشابه داخلی هستند، مثل پوشاک یا سرویس اتاق خواب کودک، با برندهای معتبری که میان مصرف‌کنندگان شناخته شده‌است، دست به انتخاب بزنیم تا با این کار علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی نسبت به دریافت خدمات پس از فروش در برخی موارد مثل سرویس اتاق خواب کودک، بدون نگرانی به کارخانه سازنده مراجعه کنیم؛ البته در این میان نباید فراموش کرد صرف‌نظر از تولیدات کشور چین که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، خرید برندهای اصل در اقلامی چون کالسکه یا صندلی ماشین به خاطر پیش‌بینی‌هایی که در ساخت آن برای سلامت ستون فقرات نوزاد یا ایمنی وی شده، ضروری به نظر می‌رسد.

قیمت برخی انواع لوازم نوزاد

عماد عزتی/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها