برای جلوگیری از سرمازدگی پیاز زعفران

زعفران‌کاران سریع‌تر محصول خود را برداشت کنند

در پی بارش برف و یخ‌زدگی، بیش از 3000 هکتار از مزارع زیرکشت پیاز زعفران در مزارع بخش رخ تربت‌حیدریه دچار خسارت شد. از این رو عضو شورای ملی زعفران توصیه کرد از آنجا که سرمازدگی می‌تواند محصول یک روز زعفران‌کاران را از بین ببرد بنابراین کشاورزان اگر در برخی از اوقات که بارندگی و سرما در ساعات اولیه روز رخ می‌دهد، سحرخیز باشند و سریع‌تر محصولشان را برداشت کنند، کمتر خسارت می‌بینند.
کد خبر: ۷۳۵۶۹۱

علی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: از آنجا که زعفران گیاهی زمستانه بوده و سرما دشمن اصلی آن است، زمانی که بارندگی و سرمای زودرس در منطقه‌ای اتفاق بیفتد محصول آن روز کاملا از بین می‌رود، زیرا گل و کلاله زعفران دچار یخ‌زدگی می‌شود.

وی گفت: البته در روزهای دیگر کشاورز می‌تواند محصولش را برداشت کند، زیرا تناوب گل‌دهی زعفران ده تا 15 روز طول می‌کشد.

عضو شورای ملی زعفران تاکید کرد: کشاورزان گاهی اوقات خود باعث خسارت مزارعشان می‌شوند، زیرا محصولشان را دیر برداشت می‌کنند، اما زعفران‌کاران در زمان‌هایی که بارش و سرمازدگی در ساعات اولیه صبح رخ می‌دهد و با توجه به این‌که گل زعفران از همان ساعات اولیه بامداد (حدود ساعت 3) شروع به بیرون آمدن می‌کند، می‌توانند با سحرخیز بودن و برداشت محصولشان در همان ساعات اولیه روز و قبل از بارش باران از سرمازدگی و یخ زدگی پیشگیری کنند.

حسینی گفت: در هر هکتار از زعفران حدود 500 کیلوگرم گل زعفران در طول دوره 15ـ10 روزه گل‌دهی، محصول برداشت می‌شود که در یک روز به حدود 35 تا 50 کیلوگرم در هر هکتار می‌رسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها