زن‌کشی بیشتر از شوهرکشی

انگیزه و علل همسرکشی در ایران از دو نظر قابل بررسی است. دسته اول بحث قتل‌های اتفاقی که در پی خشونت در خانواده‌ها به وجود می‌آید که در بسیاری اوقات یک درگیری ساده و به دنبال آن زد و خورد عادی و بدون هیچ انگیزه قبلی رخ می‌دهد؛ به طوری که متهم هیچ گاه حتی به فکرش هم نمی‌رسیده این درگیری ممکن است منتهی به قتل شود.
کد خبر: ۷۳۵۰۳۸

در این قبیل درگیری‌ها آلت قتاله معمولا‌‌ همان وسایل خانه است مانند چاقو و قیچی و اجسامی که هنگام درگیری خانگی پرتاب یا از آن به عنوان جسم سخت و نوک تیز برای آسیب رساندن به شخص استفاده می‌شود. در دسته دوم ما با قتل‌هایی روبه‌رو هستیم که با نقشه قبلی و انگیزه‌های روشن اتفاق می‌افتد. این گونه قتل‌ها معمولا در پی رابطه نامشروع همسر و افشا شدن آن نزد دیگری و اختلاف فرزندان با والدین روی می‌دهد. در قتل‌هایی که معمولا پس از افشای رابطه نامشروع همسر به وقوع می‌پیوندد، واکنش مردان و زنان کاملا متفاوت است.

هنگامی که اتهام رابطه نامشروع متوجه زن باشد، بیشتر اوقات منجر به قتل می‌شود؛ چراکه واکنش زنان به موضوع خیانت متفاوت است. حال آن که مردان به دلیل تعصب و آبرو به جای اثبات جرم و حل مساله معمولا به آخرین راه و بد‌ترین آن که‌‌ همان قتل است، روی می‌آورند.

زنان کمتر از مردان مرتکب قتل همسران خود می‌شوند و در صورت تصمیم برای قتل، اغلب خودشان دست به این کار نمی‌زنند و بیشتر با کمک شخص سوم، شوهران خود را می‌کشند.

حسین اصغرزاده/ قاضی جنایی تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها