رییس کل بانک مرکزی هشدار داد:

سپرده گذاری در موسسات غیرمجاز ممنوع

بانک مرکزی اعلام کرد: امکان اعلام برخط اسامی موسسات بدون مجوز از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی فراهم شد.
کد خبر: ۷۳۲۷۱۵
بانک مرکزی: موسسات غیرمجاز را به ما گزارش کنید

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، این بانک در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی، امکان دریافت گزارش‌های مردمی از وجود موسسات فاقد مجوز از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی را فراهم کرده است.

شهروندان از این پس می‌توانند در صورت مشاهده موسسات غیرمجاز با مراجعه به سایت بانک مرکزی به نشانی WWW.CBI.IR مشخصات موسسه غیرمجاز را در بخش «اعلام اسامی موسسات بدون مجوز به بانک مرکزی» اعلام کنند.

این اطلاعیه تصریح کرد: شهروندان قبل از سپرده‌گذاری در موسسات با مراجعه به سایت بانک مرکزی از فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر نهادهایی که مجوز تاسیس و فعالیت آنها توسط بانک مرکزی صادر و تحت نظارت قرار گرفته‌اند، اطلاعات لازم را کسب کنند.

توجه به این مهم ضروری است که مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح بانک‌ها و موسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آنها در فهرست بانک مرکزی قرار ندارد، به صورت مستقیم متوجه بانک، موسسه و کسانی است که به این موسسات مراجعه کرده‌اند.

خودکفایی ایران در تولید کاغذ امنیتی

در همین حال، دبیرکل بانک مرکزی با بیان این‌که این بانک متولی اصلی انتشار پرتعدادترین، بهادارترین و امنیتی‌ترین اسکناس و اوراق بهادار در کشور است، گفت: ایران در زمینه تولید کاغذ امنیتی به خودکفایی رسیده است.

سیدمحمود احمدی در همایش ستاد پیشگیری جعل اسناد و مدارک افزود: تولید و انتشار اسکناس، ایران چک و بسیاری از اوراق بهادار براساس قانون، بر عهده بانک مرکزی است که البته با همکاری دیگر حوزه‌های حاکمیتی به آن می‌پردازد.

وی اظهار کرد: اهمیت این سند بهادار و امنیتی به حدی است که تولید آن در داخل کشور از دغدغه‌های اصلی بانک مرکزی بوده و با ایجاد امکانات و تجهیزات مورد نیاز، روند تولید اسکناس از سال 1363 در داخل کشور با اسکناس 200 ریالی آغاز شد و بتدریج با انتقال فناوری و علم این کار، اینک تولید تمام انواع اسکناس و ایران چک توسط بانک مرکزی انجام می‌گیرد.

احمدی تاکید کرد: موضوع تولید کاغذ امنیتی نیز به عنوان مبنا و اساس هر سند امنیتی و بهادار از موضوعات مورد توجه مسئولان بانک مرکزی است و تولید کاغذ امنیتی و بهادار نیز در داخل کشور از سال 1382 شروع شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: این شرایط باعث شده که با در اختیار داشتن امکانات بسیار گسترده و وجود توانمندی‌های لازم، غیر از اسکناس و ایران چک تولید کاغذ بعضی از اسناد امنیتی و بهادار مانند شناسنامه و کارت ملی نیز توسط بانک مرکزی انجام گیرد و با همت متخصصان ایرانی به جرات می‌توان گفت تاکنون موضوع جعل اسکناس و اسناد بهادار در کشور هیچ‌گاه به عنوان دغدغه مطرح نبوده است.

براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با اسکناس‌های جعلی که موارد را شناسایی و کشف می‌کنند، مکلفند بعد از کشف، موارد را طی صورتجلسه‌ای تحویل بانک مرکزی دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها