سینما دست صنایع‌دستی را می‌گیرد

تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حالی روز گذشته میان مدیران این دو مجموعه فرهنگی به امضا رسید که امسال حدود 50 فیلم مستند در این زمینه تولید شده است و بسیاری این اتفاق را فرصت مغتنمی برای ترویج صنایع‌دستی در میان هنرمندان و مخاطبان آنها می‌دانند.
کد خبر: ۷۳۲۳۲۳
سینما دست صنایع‌دستی را می‌گیرد

در همین زمینه بهمن نامور مطلق معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاکید بر اهمیت گفتمان‌سازی در توسعه صنایع‌دستی کشور گفت: یکی از کمبودها و مشکلات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فقدان فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی در این حوزه است.

به باور او، در سال‌های گذشته نه تنها این امر صورت نگرفته بلکه از حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فرهنگ‌زدایی و گفتمان‌زدایی نیز شده است: اگر نتوانیم در این حوزه گفتمان‌سازی کنیم، نباید امیدی به ادامه حیات صنایع‌دستی داشته باشیم.

او معتقد است که باید اقشار جامعه را متوجه تفاوت میان صنایع‌دستی فاخر و هنرهای سنتی اصیل با صنایع شبه‌دستی کنیم.

نامور مطلق بیان کرد: مردم باید از تاثیری که استفاده از صنایع‌دستی در دکوراسیون و طراحی داخلی خانه و محل کارشان بر روح و روان‌شان دارد، آگاه شوند. در این صورت در زمینه گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی موفق بودیم.

گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی

نامورمطلق با بیان این‌که در معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی توجه ویژه‌ای به بحث گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی شده است، افزود: باید سبک زندگی جوانان را به سبک زندگی هویتی اصیل ایرانی و اسلامی سوق دهیم. یکی از برنامه‌های ما استفاده از قابلیت‌های زبان سینماست. سینما با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند ابزار خوبی برای نشان دادن و معرفی حقایق هنرهای سنتی و صنایع‌دستی باشد. به همین منظور قصد داریم با تشکل‌ها و جشنواره‌های سینمایی ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنیم.

این استاد دانشگاه درباره برگزاری جشنواره سینما حقیقت اظهار کرد: جشنواره سینما حقیقت بستری اساسی است برای آشناسازی اقشار جامعه و جوانان با پدیده‌های فرهنگی مثل صنایع‌دستی و بی‌تردید تولید فیلم‌های مستند با موضوع صنایع‌دستی در فرآیند آشناسازی اقشار مختلف جامعه بویژه جوانان با این تولیدات اصیل ایرانی سازنده خواهد بود.

نامورمطلق با ابراز امیدواری در خصوص نتایج تفاهم‌نامه همکاری با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان کرد: امیدواریم با انجام این تلاش‌های جدید و مشترک با ساخت و تولید فیلم‌های مستند به زبان فارسی و دیگر زبان‌های زنده دنیا زمینه‌های مساعد برای معرفی صنایع‌دستی ایرانی به مردم دیگر کشورها را فراهم سازیم تا از رهگذر آن بتوان با سرعت بیشتر بازارهای جهانی را احیا کنیم.

اما نکته‌ای که شاید در این میان جای پرسش داشته باشد این است که سینمای مستند، مخاطب خاص و محدودی دارد و سینمای داستانی دارای مخاطب عام و سیع‌تری است، نامورمطلق در این رابطه هم گفت: متاسفانه صنایع‌دستی در همه این حوزه‌ها مورد غفلت قرار گرفته است و ما باید بکوشیم از طریق سینمای مستند، داستانی، کوتاه و... این میراث خود را معرفی و عرضه کنیم. ما در این زمینه، در نظر داریم با جشنواره فجر نیز ارتباط برقرار کنیم.او با بیان این‌که این برنامه یک برنامه بلندمدت است، ادامه داد: ما امروز بذرها را می‌کاریم تا نسل آینده بتوانند از آن بهره‌برداری کند.به گفته او، علاوه بر شرکت 30 فیلم در بخش ویژه صنایع‌دستی سینما حقیقت، بازاری برای معرفی و عرضه فیلم‌های این بخش به خریداران خارجی اختصاص دارد. در کنار آن نیز غرفه‌ای به عرضه آثار صنایع‌دستی به مخاطبان سینما خواهد پرداخت.

او با اشاره به این‌که معاونت صنایع‌دستی در صورت اختصاص منابع مالی، جشنواره مستقلی در این زمینه برگزار خواهد کرد، بیان کرد: امیدواریم صداوسیما از این برنامه‌ها استفاده کنند تا منجر به فرهنگ‌سازی در این باره شوند. باید اشاره کرد که اگر هم‌افزایی هنری صورت گیرد و هنرها به همدیگر کمک کنند، به شکوفایی یکدیگر منجر می‌شوند.

سینما، صنایع‌دستی و هویت ملی

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم امضای تفاهم‌نامه با معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را بستری ارزشمند برای شروع همکاری همیشگی بین این مرکز و معاونت صنایع‌دستی کشور دانست و گفت: اگر به 50 سال گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم که در منابع سینمایی به جای سینمای مستند از عبارت «فیلم آگاهی» استفاده می‌شد که این مساله بیانگر ظرفیت بالای این‌گونه از فیلم‌ها در رشد و توسعه سطح آگاهی مردم است.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد ضمن تاکید به نقش برجسته رسانه‌ها در انعکاس وقایع و اتفاقات بیان کرد: این رسانه‌ها و تولیدات آن است که موقعیت ظهور و بروز را به رویدادهای مختلف می‌دهد و این رسانه‌ها هستند که باعث مهم شدن رویدادها می‌شوند. در میان این رسانه‌ها سینمای مستند نقش موثر و برجسته‌ای دارد که می‌تواند به رویدادها اهمیت و اعتبار دهد.مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ارتباط با ویژگی‌های صنایع‌دستی ایرانی هم گفت: صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین معیارهای هویتی جامعه ایران است که اگر ظرفیت‌ها و ویژگی‌های آن بدرستی در اختیار رسانه‌ای چون سینما قرار بگیرد، به نتیجه درخشان و ارزشمندی منجر خواهد شد.

علیرضا قاسم‌خان، معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم در پایان این نشست از بخش ویژه‌ای با موضوع صنایع‌دستی و حضور 50 فیلم در این رابطه در جشنواره امسال سینما حقیقت خبر داد و گفت: با توجه به استقبال خوب صورت گرفته از این بخش انتظار می‌رود که در دوره‌های بعدی جشنواره سینما حقیقت میزان فیلم‌‌های شرکت‌کننده با موضوع صنایع‌دستی رشد بیشتری داشته باشد که این فرصت مغتنمی برای ترویج صنایع‌دستی در میان هنرمندان بویژه علاقه‌مندان به سینمای مستند ایران به شمار می‌آید.هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» (فیلم مستند ایران) با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، از نهم تا شانزدهم آذر در تهران برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها